وجود 60 تن آنتی بیوتیک در گمرگ؛ ناکارآمدی بر اعتراضات موثر است/ بعید است حادثه زاهدان آخرین حادثه در کشور باشد

وجود 60 تن آنتی بیوتیک در گمرگ؛ ناکارآمدی بر اعتراضات موثر است/ بعید است حادثه زاهدان آخرین حادثه در کشور باشد

دراین حادثه ای که ظرف این دوماه گذشته رخ داد ما ملاحظه کردیم لبه تیغ آن به سوی مقام معظم رهبری است و تعبیراتی که داشتند بیشتر متوجه رهبری بود

جواد مرشدی: این روزها خبرهای خوشی از زاهدان می رسد، از آزادی برخی زندانیان گرفته تا شهید محسوب شدن کشته شدگان، همه اینها می تواند مرهون تعاملات صورت گرفته بین بزرگان و مسئولان سیستان وبلوچستان و هیات ویژه اعزامی رهبری به این استان باشد. چرا که نشست با ائمه جمعه منطقه سیستان‌ و دیدار با معتمدان، ریش سفیدان و اقشار مختلف مردم شمال سیستان و بلوچستان از مهمترین برنامه‌های سفر این هیأت اعزامی به این استان است.

پیش تر نیزحجت‌الاسلام‌ محمدجواد حاج علی اکبری گفته بود: آمده‌ایم اندوه و ناراحتی رهبر انقلاب را از حوادثی که اتفاق افتاده و تدابیر عالی که برای حل مشکلات داشته اند و تدابیر تکمیلی را با بزرگان استان و گروه‌های مختلف در میان گذاشته و از عزیزانی که در این حوادث، شهید، جانباخته، جانباز و مجروح شده‌اند دیدار خواهیم داشت و از آن‌ها دلجویی خواهیم کرد.گویی رایزنی های سرپرست هیات اعزامی به بار نشسته و بوی آرامش به مشام می رسد. «خبرآنلاین» در گفت و گو با حجت الاسلام سید رضا اکرمی فعال سیاسی و نماینده سابق چهار دوره مجلس به ارزیابی این سفر پرداخته است .

ارزیابی شما از سفر هیاتی که مقام معظم رهبری به سیستان و بلوچستان اعزام کردند چیست؟

با مطالعه بر روی انقلاب در طول چهل و سه سال گذشته، در می یابیم هم در زمان امام راحل و هم در زمان مقام معظم رهبری در اتفاقات نادر یا سنگینی که گوشه و کنار ایران رخ می داد، هم امام (ره) و هم مقام معظم رهبری مکررا هیات هایی را برای بررسی و ریشه‌یابی و تصمیم گیری فرستاده اند، این سابقه تاریخی ایران در جمهوری اسلامی است. حادثه اخیر که حدودا دو ماه از آن می گذرد از جمله حوادثی است که در گوشه و کنار کشور رخ داد و در بعضی جاها مثل زاهدان شدید و در بعضی جاها ضعیف و اندک بود. نکته دوم اینکه

مقام معظم رهبری بارها فرموده اند من اطلاعات مربوط به کشور را از جاهای مختلف می گیرم و فقط اینجور نیست که دولتمردان یا مطبوعات و صدا و سیما گزارش دهند بلکه من گزارش ها را از جاهای مختلف می گیرم . با توجه به این موضوع، یک راه این است که هیاتی را برای یک موضوع مهم بفرستند و آن ها بروند از نزدیک بررسی کنند و بیایند خدمت رهبری و گزارش خود را ارائه دهند. نکته دیگر این است در حادثه ای که ظرف این دوماه گذشته رخ داد ملاحظه کردیم لبه تیغ حمله ها، به سوی مقام معظم رهبری است و تعبیراتی داشتند که بیشتر متوجه رهبری بود و کمتر به رئیس جمهور یا رئیس قوه مقننه و قضاییه یا وزیر و وکیل و امثال این ها حمله داشتند. عمده تعرض و تهاجم نسبت به رهبری بود.

رهبری باید درجاهایی که یک مقدار این مسئله شدیدتر است بیشتر بررسی کنند و کارشناسان باید بروند و از نزدیک ببینند علل تهاجم، تعرض و اغتشاش چه بوده و باید از نزدیک ازطرف رهبری ارزیابی شود. مطلب نهایی در این موضوع این است که بالاخره باید مردم ما ببینند رهبر معظم کشور نسبت به امورحساسی که در کشور رخ می دهد حساس هستند و نه تنها به گزارشات مقامات توجه دارند بلکه می خواهند از نزدیک هم تحقیقات جدیدی انجام گیرد تا ببینند تکلیف و وظیفه شان چیست.

قبلا وزیر کشور، معاون اول رئیس جمهور و برخی مسئولان مربوطه به زاهدان سفر کردند، آیا کارساز نبودن این سفرها موجب شده تا رهبری تصمیم به اعزام هیاتی در این سطح بگیرند .

نه، به نظر من در کشور حتی مجلس شورای اسلامی هم می تواند و اجازه دارد در رابطه با بعضی مسائل که وزرا انجام می دهند هیاتی را برای بررسی و ارزیابی بفرستد. مقام معظم رهبری به دلیل مسئولیت سنگین رهبری مخصوصا آن جایی که تعرض به شخص ایشان باشد بیشتر مایل هستند که خودشان ابتدا به ساکن بررسی کنند و هر جا که لازم باشد توسط دولتمردان اقدام عملی کنند، چون رهبری، قوه مجریه نیست.

چون این اولین باری است که چنین اتفاقی می افتد و رهبری هیاتی را در این سطح به منظقه اعزام می کنند.

نه نه، شما سرچ کنید ببینید در خیلی جاها این اتفاق افتاده است. من هم از زمان امام (ره) به یاد دارم چنین اتفاقی افتاده و هم در زمان رهبری.

به مصداقی هم در مورد این گفته اشاره می کنید؟

من دیده ام، در شهر خود من (سمنان) حادثه ای نسبت به دو نفر رخ داده بود و از امام (ره ) برای رسیدگی به موضوع در خواست کردند، ایشان نیز گروهی از قضات را برای بررسی موضوع فرستادند. از این موارد زیاد است، شما جستجو کنید خواهید یافت.

به نظر شما سفر این هیات می تواند پایانی بر التهابات اخیر باشد؟

اینجا دو مسئله وجود دارد، ابتدا بعید است این آخرین حادثه در کشور باشد، بالاخره ما در درون انقلاب و طول این ۴۳ سال از این قبیل حوادث داشته ایم و دلیلی هم ندارد که این حادثه آخرین حادثه باشد.

من مشخصا سیستان و بلوچستان را عرض می کنم.

نه، به طور کلی ما انگشت روی اصل مطلب می گذاریم، زاهدان به دلیل سنی نشین بودن و مرزنشینی برای خود یک استان ویژه ای است که همیشه نسبت به محرومیت آن بحث می کنند. یک نقطه دورافتاده ای از مرکز کشور است و باید خیلی برای آن جا کار کرد. یک استان مرزنشین بوده و محرومیت زیادی دارد؛ هم شیعه و هم سنی دارد و حتما باید به آن رسیدگی شود. چرا که مثل کردستان جزو مناطق محروم کشور است و باید به آنجا بیشتر رسیدگی شود، منتها گرفتاری های روزمره ۸۵ میلیون جمعیت و کمبود امکانات، اجازه نمی دهد به مشکلات آن ها به درستی رسیدگی شود، والا زاهدان یکی از جاهایی است که باید به مشکلات آن ها برسیم، همان طور که خوزستان جنگ دیده هم یکی از آن استان هایی است که حتما باید به آن رسیدگی شود.

آیا این سفر موجب کاهش التهابات منطقه خواهد شد؟

بله، این حتمی است. در این جا دو سه مطلب باید مد نظر باشد، یکی اینکه رهبری می خواهند خودشان ببینند در گزارشاتی که ازنمایندگان دریافت می کند چه مواردی وجود دارد. دوم اینکه مردم استان سیستان و بلوچستان هم باید متوجه شوند که رهبری به مسائل آن ها توجه ویژه دارد فلذا نماینده خصوصی جهت بررسی علت ها و معلول ها به آن منطقه فرستاده و حتما برخی از مشکلاتی را که مربوط به ایشان است، خودشان بررسی می کنند و برخی که مربوط به دولت است نیز حتما توسط ایشان رسیدگی می شود .در این زمینه برخی گزارشات خبری را نسبت به آزاد کردن بعضی ها و تخفیف جرم برخی دیگر شنیدیم .با توجه به همه این موارد حتما التهاب کاهش پیدا خواهد کرد .

وجود 60 تن آنتی بیوتیک در گمرگ؛ ناکارآمدی بر اعتراضات موثر است/ بعید است حادثه زاهدان آخرین حادثه در کشور باشد

ارزیابی شما از عملکرد نظام در برابر این اعتراضات و شلوغی ها چیست ؟

ببینید من وجدانا عرض می کنم، اولا ما رسوباتی از نظام گذشته پهلوی ازنظر اقتصادی ، علمی و صنعتی داریم وآن رسوبات همچنان تا الان( ۱۴۰۱) هم وجود دارد. وجدانا آیا دشمنان بیرون ما در این ۴۳ سال گذاشتند ما یک هفته فارغ البال به مسائل مملکت رسیدگی کنیم؟ صدامی که ۱۳سال میزبان امام بوده ناگهان بیاید جنگی را آغاز کند که هشت سال طول بکشد. در مورد کرونا و تحریم واکسن و غیره نیز این امر صادق است. من به نظرم می آید که بعضی از چیزها غیر طبیعی و مربوط به خارج از کشور است ،برخی مطالبی هم مربوط به داخل کشور است که صد البته نمی توانیم بگوییم بعضی از مسئولان ما دربرخی از امور به وظیفه خودشان درست عمل کرده اند. در همین قصه آنتی بیوتیک می بینیم که این دارو در بازار کمیاب می شودو سازمان بازرسی جایی را بررسی می کند و می بیند ۶۰ تن مواد آنتی بیوتیک در گمرک وجود دارد . متاسفانه این مسایل نیز وجود دارد. باید دقیق و عمیق عمل کنیم و سیستم تشویق و تنبیه داشته باشیم. خلافکار را تنبیه و کسی که به وظیفه خود عمل می کند، تشویق کنیم .

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۲

پست بعدی

واکنش تند خاتمی خطیب جمعه تهران به شعار «مرگ بر دیکتاتور»

ج نوامبر 18 , 2022
ایسنا نوشت:امام جمعه موقت تهران گفت: تضعیف نظام اسلامی حرام است، تهمت به یک فرد حرام است، تهمت به یک نظام حرام نیست؟ آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفت: اینکه برخی بگویند فساد در نظام اسلامی نهادینه شده است دروغ و تهمت است. […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000