مسیر مرگ در تهران/ اتوبانی که بیشترین فوتی را در پایتخت دارد

تعداد تصادفات و مرگ و میرهای بزرگراه آزادگان بسیار زیاد است و بر اساس گزارش شرق، حدود 9 درصد از کل فوتی های تصادفات رانندگی در پایتخت در این بزرگراه بوده است.

بر اساس اطلاعاتی که اخیرا منتشر شده، بزرگراه آزادگان تهران مرگبارترین و خطرناک ترین بزرگراه پایتخت است.

اتوبان آزادگان - مرگ و میر

با این حال، تعداد تصادفات و مرگ و میرهای این بزرگراه بسیار زیاد است و بر اساس گزارش شرق، حدود 9 درصد از کل فوتی های تصادفات رانندگی در پایتخت در این بزرگراه بوده است.

چرا آزادگان مسیر مرگ است؟

اما علت این میزان تلفات و مرگ و میر چیست؟ طبق مشاهدات و گزارش ها چند عامل خطرناک وجود دارد که باعث افزایش مرگ و میرها و تصادفات در بزرگراه آزادگان شده و می شود.

رانندگانی که از این اتوبان عبور می کنند معتقدند چاله های بسیار زیاد و نداشتن خط کشی مناسب از عوامل اصلی مرگ و میر در این بزرگراه است.

مهدی، راننده ای است که به علت شغلش هفته ای چند بار از کمربندی شرقی – غربی تهران عبور می کند. او در رابطه با مشکلات اصلی بزرگراه آزادگان می گوید: بزرگراه آزادگان اگرچه از شاهراه های اصلی پایتخت است اما مشکلات عدیده ای دارد و متاسفانه شهرداری یا وزارت راه به آن توجهی ندارد. بزرگراه آزادگان پر از چاله های کوچک و بزرگ است. این چاله ها به علت نشست زمین به وجود آمده اند. در اطراف بزرگراه آزادگان زمین های کشاورزی وجود دارد و چاه های زیادی حفر شده و این مساله باعث فرونشست زمین می شود. چاله ها خطر زیادی برای رانندگان دارند. بسیاری از رانندگان زمانی که چاله ها را می بینند به سرعت کنار می کشند تا درون آن نیفتند و همین مساله باعث تصادف و برخورد خودرو پشتی به آنها می شود. اگر سرعت خودروها زیاد  باشد، احتمال تصادف بسیار بالا است.

مهدی در رابطه با مشکل دیگر بزرگراه آزادگان می گوید: مشکل دیگر آزادگان نداشتن خطوط مناسب است. آزادگان اتوبانی بزرگ و چند لاین است. اما میان لاین های آن، در برخی نقاط، هیچ خطی وجود ندارد و به همین دلیل، خودرو ها هنگام سبقت و حرکت، در وضعیت تصادف قرار می گیرند.

یکی دیگر از مشکلات آزادگان تابلوهای گیج کننده آن است. حسین، یکی دیگر از رانندگانی که در آزادگان رفت و آمد دارد می گوید: تابلوهای آزادگان به شدت کم و گمراه کننده اند. در این تابلوها به خوبی توضیح داده نمی شود که مسیر چپ به کجا و مسیر راست به کجا می رسد. در بسیاری از تابلوها نوشته شده امام علی (ع) یا بسیج یا خلیج فارس؛ اما آن خروجی که دقیقا به یکی از این مسیرها می رسد مشخص نشده. این مساله باعث گیجی رانندگان می شود و به همین علت، ناگهان به چپ یا راست می پیچند یا ناغافل، سرعت خود را کم می کنند تا از خروجی رد نشوند و همین عوامل باعث تصادف می شوند.

از عوامل دیگر خطرساز در آزادگان مسیر طولانی اش است. آزادگان کمربندی تهران است و تهران را به آزادراه ها و جاده های بین شهری و این جاده ها را به پایتخت وصل می کند. این عامل به خستگی رانندگانی که مسیری طولانی را طی کرده اند، کمک می کند و احتمال تصادف را بالا می برد.

اما یکی از مهم ترین عوامل تلفات در آزادگان، کمبود پل عابرپیاده و عبور عابران از عرض اتوبان به جای استفاده از پل هوایی است. در آزادگان پل هوایی به اندازه کافی وجود ندارد. همچنین، در اطراف این بزرگراه زمین های کشاورزی و کارگاه های صنعتی وجود دارد و گاه کشاورزان و کارگران سعی می کنند عرض اتوبان را طی کنند. سرعت بالای خودروها هنگام عبور از آزادگان مزید بر علت می شود و تعداد تلفات را بالا برده و تصادف را هم زیاد می کند. سرپرست اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مدتی پیش آزادگان را دارای رکورد در زمینه تصادف با عابر اعلام کرد و گفت: بیشترین نوع تصادف در بزرگراه آزادگان برخورد خودرو با عابر پیاده است و سهم عابرین پیاده در فوتی‌های این بزرگراه بیشتر است. به همین دلیل نصب پل عابرپیاده و ایمن‌سازی مسیرهای ورودی و خروجی بزرگراه آزادگان در دستور کار قرار گرفته تا تصادفات با اصلاح هندسی کاهش یابد که این موارد به مناطق ابلاغ شده و امیدواریم با انجام این اقدامات تصادفات کاهش یابد.

کارهایی که باید انجام شود

شهرداری و وزارت راه وظیفه دارند با همکاری دوجانبه هر چه سریعتر مشکل اتوبان آزادگان را حل کنند. ساخت پل عابر، تابلوهای راهنمای زیاد، انتقال مسیر آبی و جلوگیری از فرونشست زمین، بازسازی مناطق تخریب شده و پر کردن چاله ها از وظایف نهادهای مسئول است که هر چه سریعتر باید نسبت به انجام آن مبادرت ورزند.

منبع: خبر فوری

پست بعدی

نکات مورد توجه هنگام خرید بلیط هواپیما

س آوریل 30 , 2024
سفر با هواپیما یکی از هیجان‌انگیزترین تجارب زندگی است که با فراهم کردن امکان رسیدن به مقصد‌های دوردست در کوتاه‌ترین زمان ممکن، زندگی را رنگارنگ می‌کند. اما پیش از خرید بلیط هواپیما، ضروری است که به نکاتی خاص توجه کنید تا سفر شما بهترین و مطمئن‌ترین شکل ممکن را داشته […]
سفر هواپیما

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000