​در فضای مجازی باید دست به عصا باشم/ فیفا بر قضاوت داوران زن در مسابقات مردان تاکید دارد

اعتمادآنلاین|

علی ولی‌اللهی- علیرضا فغانی مثل سال گذشته این فصل هم به ایران آمده تا دو بازی را در لیگ داخلی قضاوت کند. حضور او علاوه بر اینکه فرصتی مغتنم برای کمیته داوران و جوان‌ترهاست تا از او درس بیاموزند، یک واقعیت دیگر را هم به‌خوبی نشان می‌دهد؛ اینکه اگر داوری در یک بازی درست باشد و داور در شرایط قابل قبولی سوت بزند دیگر نه خبری از جنجال در کنار زمین است و نه اعتراضات بازیکنان. این را می‌شود به راحتی از دو مسابقه‌ای که با قضاوت فغانی برگزار شد فهمید. در میان برنامه‌های فشرده او شامل قضاوت در لیگ و حضور در کارگا‌ه‌ها، جلسات و ایونت‌های مختلف با توجه به مدت‌زمان کوتاهی که در ایران است فرصت کوتاهی گیر آوردیم تا چند دقیقه‌ای با این داور برجسته کشورمان در مورد مسائل مختلف از جمله حضور زنان در استادیوم‌ها، فعالیت در فضای مجازی و شرایط داوری کشور به گفت‌وگو بنشینیم.

*در دو هفته‌ای که در لیگ قضاوت کردید آیا تغییر محسوسی در رفتار تیم‌ها و مربیان با تیم داوری از نظر اعتراضات و شلوغی‌های روی نیمکت مشاهده کردید؟ یا وضعیت همانند سابق است؟

من در دو بازی‌ای که قضاوت کردم، چه فولاد با سپاهان و چه نساجی و مس کرمان، هم بازیکنان و هم مربیان نسبت به تیم داوری لطف داشتند و بدون هیچ مشکل و اعتراضی کار را پیش بردیم. اما سایر بازی‌های لیگ را که نگاه می‌کنم متاسفانه کار کمی برای داوران جوان سخت است. در خصوص اشتباهات داوران بزر‌گ‌تر هم اوضاع یک مقدار سخت‌تر است و اعتراضات بیشتری صورت می‌گیرد. اوایل فصل است و تیم‌ها دارند خودشان را پیدا می‌کنند و طبیعتاً دوست دارند نتیجه بگیرند و گاهی با اشتباهات داوری متضرر می‌شوند. در این بین یکسری مصاحبه‌ها و فشارها هم هست که زیاد جالب نیست.

*آیا در جام جهانی قطر بالاخره شاهد حضور شما در فینال خواهیم بود؟ خیلی از کارشناسان از جمله مارکوس مرک اعتقاد دارند این اتفاق رخ خواهد داد.

این سومین دوره‌ای است که من در جام جهانی حضور دارم و خوشحالم که مجدداً در قالب یک تیم داوری کاملاً ایرانی در جام جهانی حضور یپدا خواهیم کرد. همانند دوره گذشته تلاش می‌کنیم مرحله به مرحله بالا برویم و تا هر جایی که بالا برویم سعی می‌کنیم بهترین عملکرد را از خودمان به نمایش بگذاریم.

*امسال شاهد حضور زنان در بازی‌های لیگ برای نخستین بار بودیم. نظرتان در این مورد چیست؟

حضور زنان در استادیوم باعث می‌شود حتی جو ورزشگاه هم تلطیف شود. یکسری موارد هست که در حضور زنان، آقایان هم مراعات می‌کنند. حضور زنان و استقبال آنها از فوتبال همچنین باعث می‌شود استادیوم‌ها پرتر از قبل باشد و یک شور و نشاط هم بین زنان ایجاد می‌شود و آنها هم می‌توانند از لذت فوتبال به طور زنده در ورزشگاه لذت ببرند. این مورد را باید به فال نیک گرفت. من به‌شخصه از همه کسانی که کمک کردند حضور زنان در ورزشگاه‌ها محقق شود تشکر می‌کنم. همچنین با توجه به تاکیدی که فیفا بر حضور داوران زن در بازی‌های آقایان دارد، امیدوارم تدبیری بیندیشند که داوران سطح بالای ما در مسابقات سطح پایین مردان قضاوت کنند.

*به آینده داوری ایران در سطح بین‌المللی چقدر امیدوار هستید؟ آیا داوران جوانی داریم که بتوانند در آینده جای شما را پر کنند؟

داوران جوانی در همه ادوار داشته‌ایم که حضور داشته‌اند و حتماً در دوره فعلی هم داوران جوانی داریم که مستعد هستند. از نظر آمادگی جسمانی، فیزیک بدنی و قوانین داوری هم به‌روز هستند. این داوران در کلاس‌های آکادمی ای‌اف‌سی حضور دارند و در شهرهای خودشان در کلاس‌های آمادگی شرکت می‌کنند. همه در حال تلاش‌اند به سطح اول کشور و لیست بین‌المللی وارد شوند. امیدوارم با کمی فرصت دادن به این داوران شرایط فراهم شود تا بتوانند توانایی‌های خودشان را به‌خوبی نشان بدهند و در سطح بین‌المللی هم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.

*لیگ استرالیا هم همانند لیگ ایران پرهیاهو و پرحاشیه است یا آنجا همه چیز به آرامی پیش می‌رود؟

در لیگ استرالیا همه چیز از نظر سخت‌افزاری وجود دارد. آنها سیستم VAR دارند و بیشتر لذت فوتبال مدنظر است. ولی آنجا هم گاهی اتفاقاتی پیش می‌آید که حواشی خاص خودش را به دنبال دارد، اما خب مثل ایران نیست که همیشه اعتراضات وجود داشته باشد و همیشه داور مقصر اشتباهات و باخت‌های تیم‌ها معرفی شود.

*در فضای مجازی هم به‌ نسبت فعالیت زیادی دارید و جزو چهره‌های پرمخاطب به حساب می‌آیید. نظرتان در این باره چیست و چطور این فضا را مدیریت می‌کنید؟

اعتقاد دارم کنترل‌شده می‌توان در فضای مجازی فعالیت داشت، ولی قطعاً این حضور حواشی‌ای هم به دنبال خواهد داشت. در سطح خودم و با توجه به جایگاه خودم در داوری فکر می‌کنم باید یک مقدار دست به عصاتر در فضای مجازی فعالیت کنم.

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

پست بعدی

بلیت اتوبوس بین‌شهری کمیاب شد

س سپتامبر 6 , 2022
اعتمادآنلاین| این روزها همه کشور برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین بسیج شده‌اند و یکی از مهم‌ترین این خدمات، حمل‌ونقل زائران به مقصد کربلای معلی در کشور عراق است. از طرفی تعداد مسافران اربعین امسال پنج میلیون نفر پیش‌بینی شده‌اند که بخش اعظمی از بار این حمل‌ونقل بر دوش جاده‌ها و […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000