آتش‌بس یمن موجب کاهش قربانیان غیرنظامی شده است

اعتمادآنلاین|

نماینده ویژه سازمان ملل در سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی به شورای امنیت در مورد آتش بس گفت: آتش بس در یمن منجر به کاهش قابل توجه قربانیان غیرنظامی شده است، به طوری که تعداد تلفات غیرنظامیان در مقایسه با سه ماه قبل از آغاز آتش بس، دو سوم کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، وی در عین حال افزود: با توجه به کاهش شدید درگیری ها، تلفات غیرنظامیان مرتبط با درگیری در حال حاضر بیشتر به دلیل انفجار مین و بمب‌های عمل نکرده است.

این در حالی است که وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن یکشنبه شب اعلام کرد که شکار قربانیان نقض آتش‌بس در یمن از زمان آغاز ترک مخاصمه پیشنهادی سازمان ملل متحد به ۳۱ کشته و ۳۵۶ زخمی رسیده است.

از المیادین، این وزارتخانه اعلام کرد که از این تعداد، تنها در نتیجه حمله توپخانه‌ای ائتلاف متجاوز سعودی به صعده ۳۱ کشته و ۲۶۱ غیر نظامی زخمی شدند.

ائتلاف متجاوز سعودی، عصر یکشنبه بار دیگر آتش‌بس در یمن را نقض کرده و شهرستان مرزی «شدا» در غرب استان صعده را هدف قرار داده است.

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در ادامه سخنانش تصریح کرد: تمدید آتش بس در دوم ژوئن به ادامه جریان سوخت به بندر الحدیده منجر شد. از زمان تمدید آتش بس، هفت کشتی سوخت حامل نزدیک به ۲۰۰ هزار تن انواع فرآورده های سوختی برای ورود به بندر حدیده مجوز دریافت کرده اند، قیمت سوخت در یمن کاهش یافته و این به نفع مردم این کشور است.

گروندبرگ توضیح داد: از زمان آغاز آتش بس، ۱۵ پرواز رفت و برگشت تجاری تقریباً ۷ هزار مسافر بین صنعا و عمان در مصر را جابه جا کرده اند.

وی با اشاره به وضعیت استان تعز و عدم بازگشایی جاده ها در آن گفت: مایه تاسف است که بسیاری از جاده های این استان پس از گذشت هفت سال متوالی همچنان بسته است. توافق بر سر باز کردن جاده ها در تعز و سایر استان ها بسیار مهم خواهد بود و مزایای آن در سراسر یمن بازتاب خواهد داشت.

گروندبرگ با اشاره به سوالها در خصوص مزیت آتش بس در یمن گفت: جایگزین آتش بس، بازگشت به درگیری ها و احتمالاً تشدید جنگ با تمام پیامدهای قابل پیش بینی آن برای غیرنظامیان یمن و امنیت منطقه است.

وی تاکید کرد: با توجه به افزایش قیمت سوخت و وضعیت اقتصادی جهانی، اطمینان از وجود سوخت، برق و کالاهای مصرفی با قیمت مناسب برای یمنی ها اهمیت دارد.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن گفت: آتش بس نشان دهنده بهترین فرصت در سال های اخیر برای صلح در یمن است و باید طرفین را تشویق و حمایت کنیم تا از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.

به پیشنهاد سازمان ملل متحد یک آتش بسی از دوم آوریل (۱۳ فروردین) در یمن برقرار شده است که از مهمترین مفاد آن ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه دو پرواز رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعا بود.

با وجود نقض مکرر این آتش بس توسط ائتلاف سعودی، هانس گروندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن ۱۲ خرداد ماه از تمدید دوماهه آتش بس در یمن خبر داد و بدون اشاره به طرف نقض کننده آتش بس در یمن گفت که گزارش هایی از نقض آتش از سوی طرفین درگیری دریافت کرده است.

نمایندگان طرف‌های درگیر عضو کمیته هماهنگی نظامی در یمن در ۱۵ تیرماه با تجدید تعهد خود مبنی بر توقف تمام عملیات و فعالیتهای‌ نظامی در داخل و خارج یمن با تمدید آتش‌بس فعلی موافقت کردند.

پست بعدی

حیدر بهاروند از ریاست سازمان لیگ برکنار شد

د جولای 11 , 2022
اعتمادآنلاین| میرشاد ماجدی طی حکمی حیدر بهاروند را از ریاست سازمان لیگ فوتبال کشور برکنار کرد. ​به گزارش فارس، بر این اساس رضا کشوری به عنوان سرپرست سازمان لیگ معرفی شد. ماجدی در این حکم از زحمات بهاروند تقدیر و تشکر کرده و برای کشوری در مسئولیت جدید آرزوی موفقیت […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000