سیمای « شهید سلیمانی» از دوربین سینمای مستند/ سردار از دید محافظانش چگونه بود؟

سیمای « شهید سلیمانی» از دوربین سینمای مستند/ سردار از دید محافظانش چگونه بود؟

خراسان نوشت: سردار شهید قاسم سلیمانی از مهم ترین شخصیت‌های نظامی تاریخ معاصر که در لحظه شهادت، حدود 40 سال مبارزه در عمر پربارش داشت، در سه مقطع اصلی جنگ با رژیم بعث در دفاع مقدس، مقابله با ناامنی در شرق کشور و مبارزه با تروریست‌های تکفیری در سوریه و عراق، کارنامه درخشانی از جهاد را به جا گذاشت که می‌تواند تا سال‌ها، منبع آثار هنری مستند و داستانی فراوانی شود.

درباره او فیلم داستانی شاخصی تاکنون ساخته نشده، اما از میان فیلم‌های مستند پرشماری که به این شخصیت بین‌المللی منطقه پرداخته‌اند، به شش فیلم شاخص می‌توان اشاره کرد.

قاسم/ مهدی فارسی/ مرور زندگی حاج‌قاسم

مستند سینمایی «قاسم» مروری کوتاه بر عمری مجاهدت و مبارزه سردار سلیمانی در جای‌جای کشور و منطقه غرب آسیاست که از کودکی این شخصیت آغاز می‌شود و تا شهادت این فرمانده بین‌المللی نظامی ادامه دارد. فیلم «قاسم» به تهیه‌کنندگی مرتضی شعبانی با ریتمی تند، به اقتضای ساخت فیلم، شماری از وقایع کمتر مهم زندگی سردار را کنار گذاشته و از خیل وقایع مرتبط، به بعضی اتفاقات شاخص مثل آزادسازی بوکمال به طور ویژه پرداخته است. از نکات تمرکز مستند «قاسم»، می‌توان به وجوه قهرمانی زندگی سردار سلیمانی اشاره کرد. این فیلم محصول مرکز مستند حقیقت در 78 دقیقه در پلتفرم عماریار در دسترس قرار دارد.

سیمای « شهید سلیمانی» از دوربین سینمای مستند/ سردار از دید محافظانش چگونه بود؟72 ساعت/ مصطفی شوقی / 3 روز آخر زندگی حاج‌قاسم

مستند «72 ساعت» اثری خوش‌ساخت و قابل توجه درباره سه روز انتهایی عمر با برکت سردار سلیمانی است که آن را بیشتر از نظر همکاران او در نیروی قدس سپاه و همچنین بعضی فرماندهان ارشد و شخصیت‌های سیاسی منطقه روایت می‌کند. تعدادی از مصاحبه‌شونده‌های این فیلم نیز به دلیل مسائل امنیتی، بدون تصویر در فیلم حضور دارند. از نکات جالب «72 ساعت» می‌توان به نمایش تصاویری از دوربین‌های مداربسته محل کار سردار سلیمانی در روزهای آخر اشاره کرد که با روایت شاهدان عینی همراه شده است. این فیلم مستند 71 دقیقه‌ای محصول سازمان هنری-رسانه‌ای اوج، در پلتفرم‌های فیلیمو و نماوا در دسترس قرار دارد.

سیمای « شهید سلیمانی» از دوربین سینمای مستند/ سردار از دید محافظانش چگونه بود؟

سیمای « شهید سلیمانی» از دوربین سینمای مستند/ سردار از دید محافظانش چگونه بود؟چند قدم آن طرف‌تر/ محمدفرج صالحی / حاج‌قاسم به روایت محافظان

مستند نیمه‌بلند «چند قدم آن طرف‌تر»، روایتی جالب از سردار سلیمانی از زاویه دید محافظان اوست. در این فیلم اغلب مصاحبه‌شونده‌ها، امکان حضور جلوی دوربین را ندارند و چهره کمتر شخص زنده‌ای به طور کامل نمایش داده می‌شود. «چند قدم آن طرف‌تر» اثری خوش‌ریتم و پر از اطلاعات جذاب و شنیدنی است که بسیاری از مخاطبان درباره شخصیت سردار نمی‌دانند. از بخش‌های تماشایی این فیلم مستند، قوانین سخت‌گیرانه و حتی عجیب حاج‌قاسم برای تیم محافظتش است که به علت نارضایتی قلبی از حضور تیم محافظت، وضع شده است. این فیلم 25 دقیقه‌ای محصول مرکز مستند حقیقت، در پلتفرم تلوبیون در دسترس است.

سیمای « شهید سلیمانی» از دوربین سینمای مستند/ سردار از دید محافظانش چگونه بود؟خاطرات آن مرد/ ساسان فلاح‌فر/ حاج‌قاسم به روایت مردم روستایش

سریال مستند «خاطرات آن مرد» اثری درباره سردار سلیمانی است، به روایت افرادی که کمتر درباره این فرمانده سخن گفته‌اند؛ مردم روستای قنات ملک استان کرمان که زادگاه و خانه پدری سردار محسوب می‌شود. در این مجموعه درباره شخصیت پدر و مادر او که از جمله افراد خوشنام این روستا بوده اند، بسیار سخن به میان می‌آید و البته درباره شخص حاج‌قاسم و ارتباط ادامه‌دار وی با مردم روستا نیز روایت هایی بیان می‌شود. از نکات جالب «خاطرات آن مرد» می‌توان به پیگیری ویژه سردار برای مشکلات روستای موطن خود، در عین داشتن دغدغه‌ها و مسائل ملی و بین‌المللی اشاره کرد. این مجموعه 10 قسمتی محصول بنیاد مکتب حاج‌قاسم، در سایت شبکه مستند قابل تماشاست.

سیمای « شهید سلیمانی» از دوربین سینمای مستند/ سردار از دید محافظانش چگونه بود؟360 درجه محاصره/ حامد هادیان/ نقش حاج‌قاسم در شکست حصر آمرلی

فیلم مستند «360 درجه محاصره» درباره یکی از وقایع مهم ماه‌های ابتدایی جنگ عراق علیه داعش است و محوریت سردار سلیمانی را در آن عملیات روایت می‌کند. عملیات شکست محاصره شهر آمرلی عراق در سال 93 از جمله نخستین بروزهای جدی حاج‎قاسم در مقابله با تروریست‌ها در عراق محسوب می‌شود. یکی از خاطرات جالبی که در مستند «360 درجه محاصره» روایت می‌شود، درباره سردار و پیش از آزادسازی آمرلی است که مشتی خاک از زمین برمی‌دارد و می‌گوید: «سری بعد یا نیستیم، یا همه‌تان را آزاد می‌کنیم». این فیلم مستند 38 دقیقه‌ای که محصولی از بنیاد مکتب حاج‌قاسم است، در پلتفرم آپارات در دسترس کاربران قرار دارد.

سیمای « شهید سلیمانی» از دوربین سینمای مستند/ سردار از دید محافظانش چگونه بود؟پرواز 1:20/ مهدی نقویان/ آخرین روزهای پیش از شهادت حاج‌قاسم

فیلم مستند «پرواز 1:20» یکی از دو اثر شاخص درباره آخرین روزهای زندگی با برکت شهید سردار سلیمانی است، با این تفاوت که بیش از هرچیز این ماجرا را از دید خانواده او و به ویژه 4 فرزندش و در بخشی نیز از زبان مسئولان و همکاران روایت می کند. روزهای پایانی زندگی او پیش از شهادت، به ویژه آخرین دورهمی خانوادگی سردار، موضوع اصلی این فیلم مستند است. از جالب‌ترین تصاویر نمایش‌داده‌شده در این فیلم مستند، به لحظاتی خانوادگی می‌توان اشاره کرد که حاج‌قاسم را در حال بازی با نوه‌های کوچکش نشان می‌دهد. این فیلم مستند 76 دقیقه‌ای محصول بنیاد مکتب حاج‌قاسم در پلتفرم تلوبیون منتشر شده است.

2323

پست بعدی

پیرزن باهوش، پرستار قلابی را به دام انداخت

پ دسامبر 29 , 2022
ایران نوشت: اوایل آبان مرد جوانی به پلیس مراجعه کرد و از سرقت خانه مادرش خبر داد. او گفت «مادرم پیر است و نمی‌تواند به تنهایی کارهایش را انجام دهد. از آنجا که من و خواهر و برادرهایم نمی‌توانستیم هر روز به او سر بزنیم، تصمیم گرفتیم برایش پرستار بگیریم. […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000