مرز شوخی بیجا و مزاح زیبا با دیگران کجاست؟

مرز شوخی بیجا و مزاح زیبا با دیگران کجاست؟

جایگاه مزاح در اسلام و مرز شوخی از نگاه امام هشتم کجاست؟

شوخ طبعی را از ویژگی های دین داران دانسته اند. وقتی از اخلاق رسول خدا یاد می شود، گشاده رویی و نرم خویی و خوش خلقی را از اوصاف ایشان بر می شمارند. پیامبر با دوستان خود، به قصد آنکه شادمانشان کنند شوخی می کردند تا با سرور و شادابی خستگی ها و فشارهای زندگی را برای آنها کمتر کند. حدیث برگزیده خبرآنلاین از کتاب اصول کافی، جلد دوم است که روایتی در این باره از امام رضا (که درود خدا بر او باد) نقل شده که متن آن را در ادامه می خوانید.

معبر بن خلاد می گوید: « به ابوالحسن الرضا گفتم: جانم به قربانت. وقتی در جمعی می نشینی، ممکن است سخنی به میان آید و مزاح کنند و همه بخندند، آیا ایرادی ندارد؟ امام فرمود: مانعی ندارد، اگر چیزی نباشد.
من تصور کردم که منظور آن حضرت، حرف های ناشایست در میان مزاح بود. بعد از این سخن، امام رضا فرمود: یک نفر اعرابی از صحرا می آمد و برای رسول خدا هدیه می آورد و هنوز از جایش برنخاسته بود می گفت، ای رسول خدا پول هدیه را لطفا بپردازید. پیامبر از سخن او می خندید. هر زمان که رسول خدا غمناک بود از او یاد می کرد و می گفت:آن مرد اعرابی چه شد؟ کاش می آمد و ما را می خنداند.»
اعتدال در شوخ طبعی جزو فرهنگ رضوی است و در روایتی از کتاب عیون اخبار الرضا، آمده که امام را هر گز با خنده شدید ندیدند، بلکه ایشان همواره متبسم بودند.

/6262

پست بعدی

توصیه مطهری به رئیسی/زیان مالی هر یک روز تأخیر در مذاکرات وین به مردم تحمیل می‌شود

چ اکتبر 6 , 2021
علی مطهری در توییتی نوشت: زیان مالی هر یک روز تأخیر در مذاکرات وین و لغو تحریم‌ها به مردم تحمیل می‌شود. اینکه بگوییم درحال بررسی روند مذاکرات قبلی هستیم پذیرفته نیست. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی مطهری، نایب رییس پیشین مجلس در توییتر نوشت: زیان مالی هر یک روز تأخیر […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000