پیمان آکوس به تقابل اتمی با چین منجر خواهد شد

اعتمادآنلاین|

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه ضمن سخنرانی در حاشیه نشست روسای اپک در بانکوک، تایلند مدعی شد که استرالیا پس از آنکه توافقش را با پاریس برای ساخت چندین زیردریایی دیزلی بهم زد و به جایش با آمریکا و انگلیس برای ساخت زیردریایی‌های اتمی وارد معامله شد، خودش را در مواجهه هسته‌ای با چین قرار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، رئیس جمهوری فرانسه گفت که دولت کانبرا با برهم زدن توافقش با پاریس، وارد تقابل نظامی با چین شده است.

به گفته ماکرون، توافق اولیه استرالیا با فرانسه حالت تقابلی با چین نداشت چون آنها زیردریایی‌های اتمی نبودند اما با تصمیم اسکات موریسون، نخست وزیر وقت استرالیا در برهم زدن معامله با فرانسه، کانبرا وارد تقابل اتمی شد.

رئیس جمهوری فرانسه روز جمعه به پایگاه خبری بلومبرگ گفت که "پیمان آکوس یک سیگنال بزرگ مضطرب کننده برای ماست" و این را گفت که معامله مذکور زنجیره‌های تامین نظامی برای کانبرا را ناممکن می‌سازد و آکوس، پیمانی نیست که به تعهداتش عمل شود.

ماکرون همچنین این را هم گفت که پاریس احتمالا هنوز ساخت زیردریایی‌ها با سوخت دیزلی را برای استرالیا بررسی می‌کند اگرچه آنتونی آلبانیز، نخست وزیر کنونی استرالیا برنامه‌ای برای خروج از پیمان آکوس ندارد.

نخست وزیر استرالیا ادامه داد: ما در حال پیشبرد تنظیمات مربوط به پیمان آکوس هستیم، هیچ چیز مبهمی در مورد آن وجود ندارد.

آلبانیز هم‌چنین با اشاره به ادعاهای ماکرون درباره تقابل هسته‌ای با چین بیان کرد که رئیس جمهوری فرانسه این حق را دارد که نظرات خود را هر طور که می‌خواهد مطرح کند.

روابط بین فرانسه و استرالیا در سال ۲۰۲۱ و زمانی به سردی گرایید که موریسون معامله ۵۸ میلیارد دلاری تامین زیردریای از فرانسه را برهم زد و با آمریکا و انگلیس وارد معامله جدیدی شد. تنش‌ها پس از آن شدت گرفت و ماکرون رسما دولت موریسون را به دروغگویی به او بابت این معامله متهم کرد اما نخست وزیر وقت استرالیا این اتهامات را رد کرد.

اعضای آکوس در کنار ساخت زیردریایی‌های اتمی برای استرالیا می‌گویند که این بسته به دنبال حفاظت از سیستم بین‌المللی است که به حقوق بشر و اجرای قانون احترام می‌گذارد. چین این ائتلاف را زیر سوال برده و می‌گوید این پروژه‌ها خطراتی جدی برای امنیت هسته‌ای به شمار می‌روند.

رئیس جمهور فرانسه همچنین با استدلال بر لزوم وجود "نظم جهانی واحد" گفت که نظم جهانی دوقطبی یک اشتباه بزرگ خواهد بود.

امانوئل ماکرون تاکید کرد که چنین دنیایی علیرغم اینکه بسیاری به دنبال آن هستند، حتی اگر دو ابرقدرت پیشرو آمریکا و چین باشند، اشتباه خواهد بود.

او فرانسه را به عنوان یک کشور متعادل کننده در منطقه‌ای که مدت‌ها تحت تسلط مبارزه ابرقدرت‌های واشنگتن و پکن قرار داشت، معرفی کرد. تنش‌ها بین واشنگتن و پکن در سال های اخیر به دلیل اختلافات متعدد از جمله آینده تایوان خودگردان، حقوق بشر و تجارت به طور قابل توجهی تشدید شده است. ماکرون خاطرنشان کرد: ما به هژمونی یا تقابل اعتقاد نداریم، ما به ثبات اعتقاد داریم.

ماکرون با اشاره به اینکه کشورش سرزمین‌های خارج از کشور و بیش از یک میلیون شهروند در منطقه هند و اقیانوسیه دارد، تاکید کرد که فرانسه یک کشور اروپایی و هند و اقیانوسیه است.

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

پست بعدی

امدادرسانی هلال‌احمر به بیش از ۱۰۰۰ نفر طی هفته گذشته

ش نوامبر 19 , 2022
رئیس جمعیت هلال‌احمر از امدادرسانی به ۱۰۸۹ نفر و نجات ۱۴۸ فرد در حوادث مختلف طی یک هفته گذشته درکشور خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی ولی‌پور با اشاره به اقدامات سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر در یک هفته گذشته گفت: در هفته گذشته، امدادگران سازمان امدادونجات جمعیت هلال […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000