آقای وزیر، مواظب باشید در دام این پروژه نیفتید!

اعتمادآنلاین|

الیاس حضرتی، دبیرکل حزب اعتماد ملی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد و سایت اعتمادآنلاین نوشت:

جناب آقای اسماعیلی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

با سلام

در گرماگرم انتخابات 1400 و در مناظره‌های انتخاباتی، تصویری از دولت جناب رییسی در میان افکار عمومی ایجاد شده بود «که با انتخاب ایشان قرار است شاهد فضایی بسته و محدود باشیم» اما هر بار این نگرانی توسط ایشان و افراد منتسب به ایشان به ‌شدت تکذیب می‌شد. متاسفانه هنوز یک‌سال از شروع به کار دولت سیزدهم نگذشته که شاهد رویه‌های تاسف‌بار در حوزه فرهنگ هستیم و آن تصورات نگران‌کننده شکل عینی به‌ خود گرفته است. متاسفانه مدتی است که هجمه‌ها از همه طرف؛ براندازان خارج از کشور، تعدادی شومن افراطی داخل و حتی نفراتی از درون وزارتخانه شما، هنر و هنرمندان را نشانه گرفته‌اند. این رویه نه حمایت از فرهنگ است، نه آهنگ ارشادی دارد و نه نگاه اسلامی در آن جاری است. مقوله فرهنگ را با واژه‌های تنبیه و مجازات نمی‌توان راهبری کرد. ارشاد در ذات خود همراهی و نگاه سازنده دارد و اخلاق اسلامی هم جذب حداکثری را توصیه می‌کند . مسوولیت ذاتی وزارتخانه تحت امر شما حمایت و همراهی با هنرمندان است و نه نگاه قهری و سلبی.

متاسفانه فقط در یک ماه اخیر بیش از سی هنرمند – میانگین هر روز، یک هنرمند- مورد هجمه، تخریب و تهدید ظاهرا سازماندهی شده‌ای قرار گرفته‌اند. تخریب چهره‌های فرهنگی تاثیرگذار دقیقا چه دستاوردی برای کشور دارد؟ آیا بعد از پروژه تخریب چهره‌های سیاسی/ اجتماعی تاثیرگذار، اکنون نوبت به هنرمندان رسیده است؟

متاسفانه در باور عمومی این تصور در حال تقویت است که چنین تخریبی برای انحراف افکار عمومی از ناکارآمدی‌های اقتصادی، گرانی و تورم کمرشکن و اتفاقاتی همچون فرار از مسوولیت‌پذیری در حوادثی نظیر متروپل است که زدودن این تصور یکی از ماموریت‌های وزارتخانه شماست و نه دامن زدن به آن.

متاسفانه تنها در بیست و چهار ساعت گذشته سه بار واژه توقیف در رسانه‌ها پیچیده است؛ توقیف فیلم سینمایی «برادران لیلا»، تهدید به توقیف سریال نمایش خانگی «شهرک کلیله و دمنه»، تهدید به توقیف پلتفرم «فیلم‌نت» و به اینها سایه‌ سنگین ممنوع‌الکاری و ممنوع‌الخروجی بخشی از سینماگران را هم اضافه کنید.

آیا عملکرد هنرمندان جوان مملکت‌مان در جشنواره کن یا فعالیت پلتفرم‌ها برای سرگرم کردن مردم -ولو با اندک حواشی- «اقدام علیه فرهنگ و امنیت ملی‌ است؟» یا این نگاه قهری که موجب افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در تولید داخلی شده و نهایتا منجر به فرار سرمایه‌گذاران و نخبگان هنری از کشور می‌شود؟

جناب وزیر چه چیزی شما را تا این اندازه عصبانی کرده است؟ شما وزیر محترم فرهنگ و ارشاد هستید نه مسوول تنبیه و مجازات، از شما انتظار می‌رود با نگاه خردمندانه سعی در حل مشکلات سینما کنید و اجازه ندهید در وزارتخانه شما نگاه امنیتی و سلبی حاکم شود که این اتفاق نتیجه‌ای جز خشکاندن چشمه‌های خلاقیت ندارد.

امروز سینمای ایران جایگاه رفیعی در جهان دارد و از معدود عرصه‌هایی است که جمهوری اسلامی در سطح بین‌المللی می‌تواند به داشتنش افتخار کند. یادمان نرود کیارستمی، فرهادی و امثالهم هنرمندان همین کشور بودند و هستند که برای ما افتخار آفریدند و از ایران چهره‌ای فرهنگی در سطح جهان ارایه دادند.

امیدوارم با پذیرفتن مسوولیت ذاتی وزارتخانه متبوعه، نگذارید که براندازان و افراطی‌های داخل -که در این‌گونه موارد دست در دست هم عمل می‌کنند- از تصمیمات قهری در حوزه فرهنگ و هنر شادمان شوند که دود این افتراق فقط در چشم نظام و حکومت خواهد رفت.

پست بعدی

اینکه فقط رئیس رسانه ملی خطاب به مقام معظم رهبری بگوید «همواره نیازمند تذکرات و نصایح راهگشایتان هستیم» یک امتیاز برای مدیران رسانه ملی نیست

چ ژوئن 22 , 2022
اعتمادآنلاین| روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: هفته گذشته، سردار اشتری فرمانده کل نیروی انتظامی کشور از رسانه ملی به خاطر عدم انعکاس مناسب تلاش این نیرو در زمینه دستگیری دزدان صندوق‌های امانات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران انتقاد کرد. بعد از این انتقاد، رئیس رسانه ملی هیچ واکنشی نشان نداد و […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000