ایران یک کشور است یا یک مفهوم؟

ایران یک کشور است یا یک مفهوم؟

سید امیر برهان قافله باشی در کتاب بازشناخت مفهوم ایران تلاش می‌کند با ارائه تصویری تئوریک از گذشته باستانی ایران و شناسایی سنت‌ها و روندهای ایرانی در تاریخ قدیم و جدید ایران، درکی از مفهوم ایران به دست دهد.

به گزارش خبرآنلاین نویسنده کتاب در پی آن است تا با تدقیق و تبیین جدال میان دو سنت سلبی در ایران، بنیان‌های فلسفی ناشی از خودآگاهی را جایگزین هر نوع ایدئولوژی به عنوان آگاهی کاذب کند.

سید امیر برهان قافله باشی برای صورت‌بندی مسئله اصلی تاریخ معاصر ایران، نقبی به سده‌های گذشته می‌زند و بر آن است که طی این سده‌ها، ایستایی فکری و فرهنگی باعث شده است که ذهن و ضمیر ایرانیان نه تنها به تجدد ظهور یافته در مغرب‌زمین اعتنایی عمیق و مبتنی بر آگاهی نداشته باشد، بلکه از تجربه‌اندوزی از شکست‌ها در عرصه عمل نیز تغافل ورزد.

این پژوهشگر تاریخ اندیشه معتقد است که ایرانیان در بی‌توجهی به ضرباهنگ دنیای جدید و قرار گرفتن در شرایط امتناع اندیشه، قادر نبودند با مبادی دنیای جدید ارتباط برقرار کنند و در نتیجه به جای تامل کردن در انقلاب فکری به وجود آمده در ساحت نظری، تنها به آن چیزهایی که در عرصه عملی به وقوع پیوسته بود را مطمح نظر قرار دادند.

ایران بزرگ فرهنگی به جای جغرافیا بر مفهوم ایران متکی است

نویسنده در بخشی از دیباچه کتاب چنین می‌نویسد: نه صرفاً مواجهه ایران با دنیای جدید، بلکه عمده ترین منشاء آن به شرایطی برمی گردد که به درستی آن را شرایط «امتناع اندیشه» در ایران خوانده اند؛ زیرا با قرار گرفتن ایران در این شرایط، پیوسته افکار قشری مآبانه مانع از آن شده تا قلمروهای نظری جدید در ایران به رسمیت شناخته شود. بدین سان، از آنجا که مواد نظری در نظام سنت، فاقد امکانات نظری جدید بوده، در زمان مواجهه شدن با دگرگونی های دنیای جدید و شناخته شدن نهادهای نوبنیاد، هیچ موادی نظری به دست نیامد تا در بیان نظریه نوآیین، شکل جدیدی به ساختار سیاسی و اجتماعی ایران بدهد. چراکه سنت فکری متأخر ایران، آن چنان در چنگ مفاهیم قدیمی محصور بود، که هر گونه دیدگاه نوآیینی می توانست خطری بالقوه برای آن تلقی شود.

کتاب بازشناخت مفهوم ایران به همت انتشارات پژوهش روزگار در سه بخش و هفت فصل تدوین شده و نویسنده در آن کوشش می‌کند تا تاریخ ایران را فراتر از جغرافیای ایران مورد بازخوانی قرار داده و ایران را به مثابه یک مفهوم مطرح کند

۶۵۶۵

پست بعدی

عکس | موشک پیشرفته و جدید سپاه برای فعالیت‌های فضایی

ی نوامبر 6 , 2022
عیسی‌ زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مشخصات ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ و ماهواره‌هایی که قرار است با آن به فضا پرتاب شود، پرده برداشت. به گزارش خبرآنلاین، عیسی‌ زارع‌پور وزیر ارتباطات در این باره گفت: «در راستای پیگیری اجرای دستورات ریاست محترم جمهور و مصوبات نخستین جلسه شورای‌عالی فضایی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000