معنای «شدید العقاب» بودن خدای سبحان چیست؟

معنای «شدید العقاب» بودن خدای سبحان چیست؟

شفقنا نوشت: علامه طباطبایی معتقد است همانگونه که گناه در باطن آدمی و در ظاهرش هست و از او جدا شدنی نیست، عقاب خدا هم از او جدا شدنی نیست.

علامه طباطبایی در ذیل تفسیر آیات ۱۱ و ۱۲ سوره مبارکه آل عمران در معنای «شدید العقاب» بودن خدای سبحان آورده اند:

عقاب خدا چنان نیست که از یک جهت معینی به انسان روی بیاورد و در محل معینی گریبان آدمی را بگیرد، و مانند عقاب غیر خدا به شرایط مخصوصی متوجه آدمی بشود، مثلا از بالای سر و یا از پائین و یا در بعضی اماکن به انسان برسد، و انسان بتواند از آن محل یا از آن ناحیه دور گردد، و پا به فرار گذاشته خود را از گزند آن عقاب حفظ کند، بلکه عقاب خدا آدمی را به عمل خود آدمی و به گناهش ‍ می گیرد، و چون گناه در باطن آدمی و در ظاهرش هست و از او جدا شدنی نیست، عقاب خدا هم از او جدا شدنی نیست، و در نتیجه خود انسان وقود و آتش افروز دوزخ می شود، و به عبارت دیگر آتش از نهاد خود او مشتعل می گردد و با این فرض دیگر فرار و قرار معنا ندارد، دیگر نه خلاصی تصور دارد، و نه تخفیف، به همین جهت است که خدا خود را شدید العقاب خوانده است.

آیات ۱۱ و ۱۲ سوره مبارکه آل عمران به این شرح است:

۱۰- ان الذین کفروا لن تغنی عنهم امولهم و لا اولادهم من اللّه شیا و اولئک هم وقود النار

۱۱- کداب آل فرعون و الذین من قبلهم کذبوا بایاتنا فاخذهم اللّه بذنوبهم و اللّه شدید العقاب

ترجمه آیات

آنانکه کافر شدند بطور محقق بدانند که اموال و اولادشان به هیچ بی نیازشان نمی کند و ایشان آری هم ایشانند که آتش افروز دوزخند (۱۰).

ایشان عادتی نظیر عادت آل فرعون و امتهای قبل از ایشان دارند که آیات خدا را تکذیب کردند، و خدا به جرم گناهانشان آنان را بگرفت و خدا شدید العقاب است (۱۱).

۶۵۶۵

پست بعدی

قتل همکلاسی قدیمی به دلیل کری‌خوانی

ش نوامبر 5 , 2022
اعتمادآنلاین| قتل همکلاسی قدیمی به خاطر توهم و جنایت در گردنه قوچک دو حادثه خونین آخر هفته پایتخت بود. کری‌خوانی مرگبار به گزارش «ایران»، عصر چهارشنبه مأموران کلانتری 151 یافت‌آباد در تماس با بازپرس محمدتقی شعبانی از مرگ پسر 21 ساله‌ای در بیمارستان خبر دادند. با اعلام خبر، تحقیقات به […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000