افزایش چشمگیر بهای برق در بازار اروپا

اعتمادآنلاین|

بحران انرژی در اروپا این روزها بزرگترین دغدغه در قاره سبز به شمار می رود. اولین نشانه‌های این بحران حدود یک سال پیش همزمان با تغییرات ناشی از بهبود وضعیت همه‌گیری کرونا و ناهماهنگی بازار عرضه و تقاضا مشاهده شد. بهای گاز طبیعی بر اساس نرخ معاملات پایه گاز در بازار اروپا (Dutch TTF futures) از حدود ۳۰ دلار به ازای هر مگاوات ساعت در سپتامبر گذشته (شهریور ۱۴۰۰) تا یک روز پیش از آغاز درگیری‌ها در اوکراین (۲۳ فوریه ۲۰۲۲) به حدود ۸۷ دلار رسیده بود.

به گزارش ایرنا، از خبرگزاری آناتولی ترکیه، بر این اساس، بهای گاز طبیعی در بازار اروپا با رشدی یک هزار درصدی در یک بازه یک ساله، در پایان ماه اوت (دهه اول شهریور ) به ۳۴۶.۵۹ دلار افزایش پیدا کرده بود.

با توجه به این که به طور میانگین نزدیک به یک چهارم برق اروپا از گاز طبیعی تولید می‌شود، افزایش بهای گاز بر بازار برق نیز اثرگذار بوده است.

"افوک آلپارسلان" مدیر بخش ترکیه، اوکراین و بالکان غربی در مرکز مطالعات انرژی امبر (Ember) گفت: افزایش قیمت برق حتی در کشورهایی که سهم بالایی از باد و خورشید در ترکیب تولید برق خود دارند به دلیل ارزان قیمت بودن این نوع انرژی‌ها، اجتناب ناپذیر شده است.

داده‌های این مرکز مطالعاتی نشان می‌دهد: در یک بازه یک ساله از اوت (مردادماه) پارسال، بهای برق در بازار فرانسه ۵۳۷.۴ درصد، در آلمان ۴۶۶.۷ درصد، در ایتالیا ۳۸۲.۴ درصد، در اسپانیا ۴۶.۲ درصد، در انگلیس ۲۴۶.۶ درصد و در ترکیه ۴۵۰.۴ درصد رشد داشته است.

آلپارسلان پیش بینی کرد که بهای گاز طبیعی در قراردادهای اروپا دستکم تا سال ۲۰۲۵ (سه سال آینده) همچنان در این محدوده باقی بماند. در نتیجه بهای برق نیز در چند سال آینده تغییری نخواهد کرد.

وی همچنین اظهار داشت که کشورهای اتحادیه اروپا به این دلیل قصد دارند سازوکار بازارهای برق را به صورت موقت یا دائم تغییر دهند.

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

پست بعدی

گشت ارشاد ، نه / بدحجابی را با دوربین های هوشمند کنترل می کنیم

س سپتامبر 20 , 2022
در شرایطی که تهران دارد می توان از همه دوربین هایی که متعلق به شهرداری ،راهنمایی رانندگی و مجموعه پلیس است استفاده کرد . این یک پیشنهاد است تا از این زمینه نیز بتوانیم استفاده کنیم.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000