چگونه ورق استیل را براق کنیم؟

اعتمادآنلاین|

چگونه ورق استیل را براق کنیم و جلا بدهیم؟ این ورق‌ها که به‌خاطر ویژگی‌های فیزیکی‌شان در بازارهای مختلف اهمیت زیادی دارند، گاهی از ظاهر اولیه‌شان فاصله می‌گیرند. راه‌کارهایی برای براق‌کردن آنها وجود دارد. یعنی اگر به‌واسطه گذر زمان، ورق‌های استیل براق‌بودن خود را از دست دادند یا کدر شدند، راه‌هایی برای تغییر وضعیت و برگرداندن ظاهرشان به حالت اولیه وجود دارد. اما چطور؟ در ادامه برایتان خواهیم گفت.

روش‌های متنوعی برای سروسامان‌دادن به این کار وجود دارند. شناخت آنها برای جلادادن به ورق‌های استیل خالی از لطف نخواهد بود.

براق‌کردن استیل

ورق‌های استیل تاب‌آوری خوبی در مقابل حرارت و خوردگی دارند. فولاد سازنده این ورق‌ها از نوع زنگ نزن و بسیار مقاوم به خوردگی و زنگ زدن است. این ورق‌ها براساس عناصر موجود در ترکیب شیمیایی‌شان به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. برای مثال، ورق استیل 304، 310 و انواع دیگر.

عوامل مخرب در محیط و استفاده زیاد از ورق‌های فولادی می‌تواند منجر به از دست‌رفتن جلای آنها شود و حالتی کدر پیدا کنند. اما روش‌های مختلفی برای براق کردن ورق استیل وجود دارد:

  • استفاده از سرکه سفید؛
  • استفاده از آرد؛
  • ژل گریندینگ؛
  • روش غوطه‌وری؛
  • جوش‌شیرین؛
  • روغن زیتون؛
  • آب گرم؛
  • الکل؛

در ادامه این روش‌ها را بررسی خواهیم کرد.

براق کردن ورق استیل

استفاده از سرکه سفید

سرکه سفید از آن حلال‌های پاک‌کننده قوی است که نقش مؤثری در پاکسازی سطوح استیل ایفا می‌کند. اگر از این ماده برای براق کردن استیل استفاده می‌کنید، نیاز به دستمال‌کشی خشک روی سطح ورق بعد از پاک‌سازی با استیل وجود دارد.

استفاده از آرد

روشی موسوم به آردپاشی هم برای براق کردن ورق استیل وجود دارد. لکه‌های موجود روی سطح ورق‌های استیل باوجود آرد و ترکیبات موجود در آن پاک می‌شوند. نیازی به اضافه‌کردن هیچ ماده دیگری نیست و با آردپاشی به‌تنهایی امکان براق کردن استیل وجود دارد.

ژل گریندینگ

یکی از روغن‌های صنعتی مناسب برای پاک کردن سطوح استیل و براق‌سازی‌شان ژل‌های گریندینگ است. برای استفاده از این ژل‌ها باید از دستمالی آغشته به ژل استفاده کنید. این دستمال را روی سطوح استیل می‌کشید و بعد از دقایقی با دستمال خشک دیگری سطح استیل را پاک می‌کنید.

روش غوطه‌وری

در پاسخ به این پرسش که چگونه ورق استیل را براق کنیم باید به روش غوطه‌وری هم اشاره داشته باشیم. در این روش، ورق‌های استیل را درون محلول شوینده‌ای قرار می‌دهند که با آب ترکیب شده است. بعد از پاک‌سازی ورق‌ها باید از محلول خارج شوند و آنها را شست‌وشو بدهید.

جوش شیرین

به‌جای مایع سفیدکننده و محلول‌های دیگر می‌توانید از جوش‌شیرین هم برای براق کردن استیل استفاده کنید. برای این کار، جوش‌شیرین را روی سطح استیل بریزید و بعد سرکه را روی آن اسپری کنید. بعد از مدتی زمان‌دادن به این مواد روی سطح استیل، آنها را با دستمال پاک کنید.

روغن زیتون

این ماده هم نقش مهمی در پاک‌سازی و براق کردن ورق استیل دارد. کافیست کمی از آن را روی دستمالی بریزید و روی سطح استیل بکشید. استیل را با روغن بپوشانید و دستمال را به صورت دورانی روی سطح استیل حرکت دهید. این کار را تا جایی ادامه بدهید که کم‌کم براق‌شدن محسوس سطح ورق استیل را مشاهده کنید. در آخر، وقتی به نتیجه مطلوب رسیدید، روغن روی سطح استیل را با دستمالی تمیز پاک کنید.

آب گرم

شاید این روش ساده‌تری برای پاک‌سازی و براق‌کردن ورق استیل باشد. به ‎این‌صورت که ورق‌ها را درون آب گرم بگذارید و بعد با دستمالی تمیز سطح آن‌ها را پاک کنید.

الکل

یکی از موادی که می‌تواند به‌سرعت لک و تیرگی استیل را از بین ببرد هم الکل است. مقدار اندکی از آن را که روی ورق‌های استیل بریزید یا اسپری کنید، بعد از ۱ تا ۲ دقیقه کاملا پاک و تمیز می‌شود.

فرقی نمی‌کند که از چه روشی برای پاک‌سازی استیل و براق‌کردن آن استفاده می‌کنید. در هر حال، بهتر است که ۲۴ساعت بعد از تمیزکاری از محصول استیل استفاده نکنید. بعد از گذر این زمان به سراغ ورق استیل و وسیله‌ای از این جنس بروید و از آن استفاده کنید. نگهداری از ورق‌های استیل در صنایع مختلف اهمیت زیادی دارد. قیمت این محصول فولادی در بازار نوسان دارد و پایین نیست. بنابراین، با نگهداری درست از آن می‌توانید در هزینه‌های خرید صرفه‌جویی کنید. نگاهی به بازار و بررسی محصولات مختلف مثل قیمت ورق استیل 430 نشان می‌دهد که ارزش نگهداری از این ورق استیل چقدر اهمیت دارد.

نبایدها در براق کردن ورق استیل چیست؟

باید دقت کنید که سطح ورق استیل می‌تواند با انتخاب مواد و وسایل نامناسب برای براق‌کردن، مخدوش‌تر هم بشود. برای مثال، سیم ظرف‌شویی فولادی باعث ایجاد خراش روی استیل می‌شود و گزینه مناسبی برای پاک‌سازی آن نیست. به‌کارگیری سفیدکننده‌ها و انواع مواد ضدعفونی‌کننده هم خطر خوردگی استیل را دارد. بنابراین، اگر این پرسش را داریم که چگونه ورق استیل را براق کنیم باید به‌دنبال پاسخی مناسب برای آن باشیم. با هوشیاری از مواد و ابزراهایی که روی ورق‌ها خط‌وخش به‌وجود می‌آورند هم پرهیز کنیم. یادتان باشد که به‌سراغ پودرهای تمیزکننده نروید و دور ماده‌ای مانند سولفید نقره را خط بکشید. این ماده می‌تواند موجب خوردگی استیل شود.

براق کردن ورق استیل

کاربرد ورق استیل چیست؟

ورق‌های استیل به‌واسطه استحکامشان در مقابل خوردگی و زنگ‌زدن در صنایع گوناگونی استفاده می‌شوند. از جمله این صنایع می‌توان به صنایع دارویی، غذایی و پزشکی اشاره کرد. در ساخت‌وساز انواع لوازم خانگی و زیورآلات هم استیل کاربرد دارد. بنا به اینکه در چه زمینه‌ای می‌خواهید از این ورق‌ها استفاده کنید، انتخاب بهترین روش براق کردن ورق های کدرشده استیل متغیر خواهد بود.

در آخر

محصولات استیل در صنایع متنوعی کاربرد دارند. انواع ورق از جمله ورق استیل 316 در صنایعی چون نفت و گاز و … که درمعرض خوردگی‌اند، استفاده می‌شوند. اگر به‌نحوی دست‌اندرکار تهیه این مقطع فولادی برای پروژه‌های مختلف صنعتی هستید، نیاز به شناخت منابع معتبر استعلام قیمت‌ها خواهید داشت. منبعی که قیمت‌ها را به‌درستی و دقت به شما اعلام می‌کند، برنامه‌ریزی‌هایتان برای خرید و ساماندهی پروژه را آسان‌تر می‌کند.

باتوجه به ماهیت پرنوسان بازار مقاطع فولادی و وابستگی‌ ارزش‌شان به ارز و عوامل مختلف، استعلام قیمت‌ها به‌طور مرتب راهی برای در دست‌گرفتن مدیریت خرید است. یکی از شرکت‌هایی که در زمینه دریافت اطلاعات قیمت‌ها مثلا برای آگاهی از قیمت ورق استیل 310 می‌توانید روی آن حساب کنید، بازرگانی فولاد آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) است. این مجموعه در مدت فعالیت خود بدل به یکی از مراجع اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز در حوزه قیمت مقاطع فولادی شده است. برای ارتباط با آیرومارت می‌توانید از روش‌های تماس زیر کمک بگیرید:

  • با شماره تلفن 02145306 تماس بگیرید.
  • به وبسایت iromart.com مراجعه کنید.

آیرومارت در خصوص تأمین و بازرگانی مقاطع فولادی مختلف از جمله ورق‌های استیل هم فعالیت می‌کند. به‌خاطرسپردن این نام برای فعالان در بازار مقاطع فولادی و فلزی توصیه می‌شود.

پست بعدی

پول‌ها کجا می روند؟ سه بازاری که نقدینگی ما را می بلعند کدامند؟

پ آگوست 4 , 2022
فردای اقتصاد نوشت: رشد ۱۴ برابری نقدینگی در دهه ۹۰ به سرمایه‌گذاری منجر نشد بلکه رشد ۱۰ برابری شاخص قیمت مصرف‌کننده را به دنبال داشت

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000