پیام‌هایی برای درگذشت احمد سمیعی گیلانی

پیام‌هایی برای درگذشت احمد سمیعی گیلانی

غلامعلی حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و کاظم موسوی بجنوردی، رییس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در پیام‌هایی درگذشت احمد سمیعی گیلانی، مترجم، ویراستار و مدیر گروه ادبیات معاصر فرهنگستان را تسلیت گفتند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در پیام غلامعلی حداد عادل که برای درگذشت احمد سمیعی گیلانی، چهره پیشکسوت فرهنگ و ادبیات منتشر شده، آمده است: «استاد احمد سمیعی (گیلانی) بامداد روز چهارشنبه، دوم فروردین‌ماه یک‌هزاروچهارصدودو شمسی، دیده از جهان فروبست. با درگذشت او، فرهنگستان، شخصیّتی ادیب و دانشمند را که عضو پیوسته این نهاد و مدیر گروه ادبیات معاصر آن بود از دست داد و ایرانیان و فارسی‌زبانان از دانش و ذوق نویسنده‌ای فکور و توانا و مترجمی استاد محروم شدند.»

در ادامه این پیام چنین آمده است: «زنده‌یاد استاد سمیعی بااحاطه بر ادب دیروز و امروز فارسی، آگاهی از مبانی دانش زبان‌شناسی، تسلّط بر زبان فرانسه و آشنایی با زبان عربی در عمر پربرکت خود آثاری تألیف و ترجمه کرد که می‌تواند سرمشق نگارش درست و فصیح در زبان فارسی باشد. اهتمام او به درست‌نویسی سبب شد تا او را پدر ویراستاری در زبان فارسی بنامند.
فرهنگستان زبان و ادب فارسی فقدان دریغ‌آمیز این استاد فرزانه را به عموم اهل فرهنگ و ادب به‌ویژه استادان، نویسندگان، ویراستاران و همشهریان گیلانی وی و خانواده محترم ایشان تسلیت می‌گوید و برای شادروان از خداوند بزرگ طلب آمرزش و آرامش روان می‌کند.»
همچنین کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در پیامی برای درگذشت سمیعی گیلانی نوشته است: «استاد احمد سمیعی گیلانی، از چهره‌های درخشان فرهنگ و ادبیّات ایران، پس از یک‌قرن و دو سال، زندگی را بدرود گفت. او فرزند گیلان بود و از پایه‌گذاران ویرایش در ایران و کارنامه‌اش در ترجمه به فارسی، درخشان و از هر جهت در خور بیش‌ترین اعتناست. استاد سمیعی خود محقق و نویسنده‌ای توانا بود و می‌توان گفت که در فنّ نثر فارسی مقامی بلند به خود اختصاص داده بود. به همین سبب، مقالات مربوط به بیهقی و تاریخ بیهقی در دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی به قلم شیوای اوست. اینجانب فراق این استاد بی‌مانند ادب ایران را به‌ویژه به فرزندانش، و سپس به جامعۀ فرهنگ ایران تسلیت می‌گویم و برای ایشان از درگاه پروردگار آرامش آرزومندم.»

احمد سمیعی (گیلانی)، پیشکسوت حوزه فرهنگ و ادبیات در ۱۰۳ سالگی از دنیا رفت.

۲۵۹۲۵۹

پست بعدی

قیمت بیت‌کوین دوباره به کانال ۲۸ هزار دلاری بازگشت

چ مارس 22 , 2023
اقتصادآنلاین نوشت:در ساعات نخست معاملات روز چهارشنبه، قیمت بیت‌کوین و ارزش بازار رمزارزها شاهد رشد بوده و اکثر کوین‌ها در محدوده سبز قرار دارند. ارزش بازار جهانی رمزارزها در حال حاضر ۱.۱۸ تریلیون دلار است که ۲.۶۲ درصد رشد را نسبت به روز گذشته نشان می‌دهد. همچنین حجم کل معاملات […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000