افزایش 80 برابری هزینه‌های معیشتی در سوریه طی سالیان جنگ

بازارهای سوریه شاهد افزایش شدید قیمت‌ها بدون هیچ گونه توجیه واقعی است همچنین قیمت داروها افزایش بسیاری داشته و برخی کالاها نظیر روغن در نتیجه احتکار کم‌یاب شده است

افزایش 80 برابری هزینه‌های معیشتی در سوریه طی سالیان جنگ اعتمادآنلاین |

«طلال علیوی»، دبیر امور اقتصادی اتحادیه کارگران سوریه از افزایش حدود 80 برابری هزینه‌های معیشتی در این کشور طی سالیان جنگ خبر داده است.

به گزارش شفقنا به نقل از العربی الجدید، طلال علیوی در این‌باره گفت : علیرغم تصمیمات پیشگیرانه و فوری دولت اما بازارهای سوریه شاهد افزایش شدید قیمت‌ها بدون هیچ گونه توجیه واقعی است همچنین قیمت داروها افزایش بسیاری داشته و برخی کالاها نظیر روغن در نتیجه احتکار کم‌یاب شده است. عوامل متعددی منجر به افزایش بیش از 80 برابری هزینه‌های زندگی طی سالیان جنگ شده است به طوری که یک خانواده 5 نفره به یک و نیم تا دو میلیون لیره برای تامین هزینه‌های خود نیاز دارد همچنین توان خرید شهروندان کم‌درآمد بیش از 90 درصد به دلیل افزایش شدید قیمت کالاها کاهش پیدا کرده است؛ کالاهایی که قیمت برخی از آن 100 برابر نسبت به پیش از جنگ افزایش یافته است. (هر دلار=6200 لیره)

در همین رابطه، «اسامه القاضی»، رئیس گروه اقدام اقتصادی در سوریه گفت: نقش تحریم‌های خارجی در وخامت وضعیت اقتصادی «تا درجه فروپاشی و ورشکستگی» پررنگ است اما دلیلی اضافی است اگر نگوییم ثانویه چرا که تخریب و نابودی زیرساخت‌های اقتصادی، فرار سرمایه‌ها و نخبگان، خرابی‌های ناشی از جنگ، دلایل واقعی موج گرانی و وخامت اوضاع معیشتی شهروندان است. نقاط قوت اقتصاد سوریه پیش از سال 2011 میلادی امروز به نقاظ ضعف آن تبدیل شده است، مثلا کشاوری 32 درصد تولید ناخالص داخلی سوریه را تشکیل می‌داد و سالانه 3.2 میلیون تُن گندم تولید می‌شد که بیشتر از نیاز و مصرف داخلی بود اما اکنون طی دو سال گذشته کمتر از 1.3 میلیون تُن گندم تولید کرده‌ایم و دچار کسری یک میلیون تُنی گندم شده ایم همچنین بخش صنعت که 30 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می داد اکنون طبق گزارش‌های رسمی به کمتر از 10 درصد رسیده است. پیش از سال 2011 میلادی ما 380 هزار بشکه نفت تولید می‌کردیم که 150 هزار بشکه آن صادر می‌شد اما اکنون بیش از 150 هزار بشکه واردات نفت داریم که فشار قابل توجهی به اقتصاد سوریه وارد می کند.

«عماد الدین المصبح»، کارشناس اقتصادی سوری می‌گوید: فساد و تحریم‌های خارجی نتایج سنگین‌تری از جنگ بر اقتصاد سوریه داشته است.

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

پست بعدی

از جدیدترین قیمت‌های آپارتمان طی هفته‌های اخیر با خبر شوید

س دسامبر 27 , 2022
ایسنا نوشت:با وجود رکود نسبی معاملات مسکن پایتخت، این بازار تحت تاثیر دو متغیر رشد قیمت ارز و محاسبات هزینه‌ی ساخت با نوساناتی در هفته‌های اخیر مواجه شده و به گفته مشاوران املاک، نرخ‌های پیشنهادی دچار تغییر شده است. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد بازار خرید و فروش ملک در تهران […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000