پوتین به تکاوران و نظامیان افغانستانی متوسل شد/ غوغای کماندوهای افغان در اوکراین

اعتمادآنلاین|

منابع آگاه گفته اند که روسیه هزاران نفر از کماندو‌های نخبه افغانستان را برای یک «لژیون خارجی» در جنگ اوکراین جذب کرده، ماهیانه ۱۵۰۰ دلار به آن‌ها پرداخت می‌کند و وعده داده است که امنیت آن‌ها و خانواده هایشان را تامین کرده و به افغانستان برگردانده نخواهند شد.

به گزارش پارسینه، عبدالرئوف ارغندیوال، از ژنرال‌های سابق افغانستان، گفت که «آن‌ها نمی‌خواهند به جنگ بروند، اما چاره دیگری ندارند» و اضافه کرد که ده‌ها کماندوی افغان در ایران حضور دارند که از دیپورت شدن به افغانستان می‌ترسند.

او ادامه داد: «آن‌ها به من می‌گویند یک راه حلی نشان بده. چه کار باید بکنیم؟ اگر به افغانستان برگردیم طالبان ما را می‌کشد.»

ارغندیوال می‌گوید فرآیند استخدام این افراد توسط «گروه واگنر» که یک گروه مسلح مزدور روسی است انجام می‌شود.

ژنرال دیگر، هیبت الله علیزایی، آخرین فرمانده ارتش افغانستان قبل از به قدرت رسیدن طالبان، گفت که یک فرمانده سابق نیرو‌های ویژه افغان که در روسیه زندگی می‌کرد و به زبان روسی صحبت می‌کند هم برای این کار کمک می‌کرد.

از ماه‌ها پیش سربازان آمریکایی که در کنار نیرو‌های ویژه افغان می‌جنگیدند هشدار دادند که طالبان قصد کشتن آن‌ها را دارد و ممکن است برای زنده ماندن یا از روی خشم نسبت به متحد سابق خود، به دشمنان ایالات متحده بپیوندند.

مایکل مولروی، افسر بازنشسته سیا که در افغانستان خدمت می‌کرد، گفت: «ما این افراد را آن طور که قول داده بودیم بیرون نیاوردیم.» او با بیان اینکه کماندو‌های افغان جنگجویانی بسیار ماهر و ورزیده‌اند، اضافه کرد که «رک و پوست کنده بگویم، من نمی‌خواهم آن‌ها را در هیچ میدان جنگی ببینم، مخصوصا در جنگ با اوکراینی ها.»

جزئیات این تلاش برای اولین بار هفته گذشته توسط مجله فارین پالیسی بر اساس منابع نظامی و امنیتی افغانستان که نامشان ذکر نشده بود گزارش شد.

به کارگیری این سربازان در حالی صورت می‌گیرد که نیرو‌های روسی از پیشروی‌های نظامی اوکراین متحمل مشکلاتی شده اند و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، برای بسیج نیرو‌های بیشتر تلاش می‌کند که باعث شده نزدیک به ۲۰۰ هزار مرد روسی از کشور فرار کنند.

وزارت دفاع روسیه به درخواست برای اظهار نظر پاسخی نداد. سخنگوی یوگنی پریگوژین، بنیانگذار گروه واگنر هم ادا‌های مطرح شده را «بسیار بی معنا» خواند.

مشخص نیست که چه تعداد از نیرو‌های ویژه افغان توسط روس‌ها استخدام شده اند، اما یکی از آن‌ها به آسوشیتدپرس گفت که از طریق سرویس چت واتساپ با حدود ۴۰۰ کماندوی دیگر که در حال بررسی پیشنهاد هستند، ارتباط دارد.

این کماندو گفت که پیشنهاد به وی شامل ویزای روسیه برای خود او و همچنین سه فرزند و همسرش است که هنوز در افغانستان هستند. به دیگران پیشنهاد تمدید ویزایشان در ایران داده شده است. او گفت که منتظر است ببیند دیگران در گروه‌های واتساپ چه تصمیمی می‌گیرند، اما فکر می‌کند که بسیاری پیشنهاد‌ها را قبول می‌کنند.

دیده بان حقوق بشر گفته است که بیش از ۱۰۰ سرباز، افسر اطلاعاتی و پلیس سابق افغانستان تنها سه ماه پس از آن که طالبان به قدرت رسید، علی رغم وعده عفوی که داده شده بود، کشته یا به زور «ناپدید» شدند.

برادر یک کماندوی افغان در ایران که پیشنهاد روسیه را پذیرفته است، گفت که تهدید‌های طالبان امتناع را دشوار می‌کند. او گفت که برادرش پس از سقوط کابل مجبور شد به مدت سه ماه مخفی شود و در میان خانه‌های بستگانش رفت و آمد می‌کرد در حالی که طالبان خانه او را جستجو می‌کردند.

مراد گفت: «برادرم چاره دیگری جز پذیرش این پیشنهاد نداشت. این تصمیم آسانی برای او نبود.»

یکی از سربازان سابق پیامی برای ارغندیوال فرستاد که در آن نوشته شده بود: «دو ماه در روسیه آموزش نظامی می‌بینی و سپس به خطوط نبرد می‌روی.»

آیا این خبر مفید بود؟ 6 1

نتیجه بر اساس 6 رای موافق و 1 رای مخالف

پست بعدی

کیهان: ناتو 8 میلیارد دلار سلاح به اوکراین داده، اما پهپاد 20 هزار دلاری ایران را بهانه کرده

چ نوامبر 2 , 2022
کیهان نوشت:آتش زیاده‌خواهی در گسترش مرزهای ناتو نزدیک به یک سال است که دامن اوکراین را گرفته و سیل تسلیحات از 26 کشور جهان با ارزش بیش از 8 میلیارد دلار به سوی اوکراین نیز روان بوده است. حالا اما با نادیده گرفتن همه این آتش افروزی‌ها یک پهپاد نقطه […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000