طوفان‌های توییتری بیانیه مخاطبان برای توجه به یک مساله اجتماعی است/ طوفان‌های توییتری قابلیت تسری به همه جای جهان را دارد

اعتمادآنلاین|

زهرا بهرام‌نژاد در یادداشتی با عنوان «امواج توییتری و جهانی‌سازی افکار عمومی» در روزنامه اعتماد نوشت: امواج توییتری همان موج‌هایی است که با توجه به وقوع یک واقعه در توییتر شکل می‌گیرد. مخاطبان با ری‌توییت کردن، توییت زدن، کامنت گذاشتن، تقطیع یا تبسیط کردن توییت‌های مرتبط موجی از توییت را روی یک موضوع خاص راه‌اندازی می‌کنند. اتفاقی که در رسانه‌های جریان اصلی نیز قابل مشاهده است منتها با یک تفاوت و آن اینکه این سازمان رسانه‌ای است که بنا بر سیاست‌های رسانه نسبت به یک واقعه با تهیه گزارش، فیلم و صوت و… یک موضوع را پوشش می‌دهد، بدون آنکه مخاطب سهمی در آن داشته باشد، اما توییتر با توجه به اینکه که نماینده یکی از اقسام رسانه‌های نوین مخاطب‌محور است لذا رویکرد متفاوتی دارد و این مخاطب است که امواج را تولید و توزیع می‌کند.

امواج توییتری در خصوص مسائل مختلف امروزه به بستری برای توجه رسانه‌های جریان اصلی به موضوعات آنها مبدل شده و به نوعی بیانیه مخاطبان در عرصه عمومی برای توجه به یک مساله اجتماعی است. امواج توییتری در عرصه رسانه‌های نوین را شاید بتوان به طومارنویسی و تجمع جمعی تعبیر کرد منتها در شکل مجازی آن! نقطه قابل تامل در این است که به دلیل دینامیک بودن رسانه‌ها به‌طور عام و رسانه‌های مجازی به‌طور خاص امواج ایجاد شده قادر است بستری برای توجه و ایجاد تمرکز را با خود همراه داشته باشد و به عبارتی نوعی افکار عمومی سنجی را در بردارد.

امواج توییتری قادر است با تمرکز بر موضوعی خاص و با زدن هشتگ و… بستری برای تولید معنا در جامعه ایجاد کند که فراتر از فضای مجازی بر محیط واقعی زیست اجتماعی اثر بگذارد. این امواج را به عبارتی می‌توان شبیه کارزارهای مجازی که در خصوص موضوعاتی خاص از سوی فعالان اجتماعی در فضای مجازی ایجاد می‌شود و منجر به تغییر رفتار یا تعدیل می‌شود، قابل مقایسه دانست. اقداماتی که برخی موارد از سوی کاربران در خصوص موضوعاتی خاص در گوگل صورت می‌گیرد نیز با این مساله قابل قیاس است به عنوان مثال تغییر عنوان خلیج عربی که با نوعی کارزار مجازی برای گوگل منجر به تغییر نام به خلیج فارس شد و

از این‌رو توفان‌های توییتری فضایی برای جمعی کردن موضوعات نیز می‌تواند باشد به نوعی که نه تنها علاقه‌مندان خود را همراه می‌کند، بلکه بستری برای نشر آن نیز از طریق وایرال (vairal) ساختن آن نیز حاصل می‌شود و می‌تواند نوعی اطلاع‌رسانی نسبتا عمومی را در سطح جهانی با خود داشته باشد.

کارشناسان امواج توییتری را به سه دسته تقسیم کرده‌اند:

٭ توفان توییتری بزرگ: وضعیتی که در آن تمامی رسانه‌های مدرن و سنتی و حتی مخاطبان خارج از شبکه اجتماعی توییتر از موضوع مورد نظر باخبر می‌شوند.

٭ توفان در فنجان: وضعیتی که برخی رسانه‌های سنتی به موضوع مورد بحث اشاره کرده و در مجموع آن موضوع در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

٭ توفان توییتری: وضعیتی که موضوع مورد نظر در توییتر مورد توجه گروهی از کاربران قرار گرفته، اما رسانه‌ها به آن نپرداخته‌اند. (1) و (2)

در کتابی که در سال 2018 توسط دانشگاه آمستردام منتشر شده موضوع توفان‌های توییتری به تغییر افکار عمومی و سنجش آن پرداخته و نقش و تاثیر این مهم را در فضا‌سازی تعریف کرده است. در این کتاب تاکید نویسندگان بر نوعی ربایش است از نوع افکار! به بیان آنها توفان‌های توییتری شبیه به «های جک کردن»(3) یا همان ربودن افکار است که می‌تواند مصداقی برای تغییر تمرکز آنها باشد. در عین حال توجه به این مهم نیز قابل تامل است که توفان‌های رسانه‌ای به ویژه توییتری به نوعی کارکرد تقلیدی نیز دارد یعنی با تایید برخی، تعدادی دیگر نیز به آن می‌پیوندند و آن را ری‌توییت یا کامنت‌گذاری و… می‌کنند.اصولا توفان‌های توییتری کارکرد کوتاه‌مدت دارند ولی اثر بخشی آن تنها در فضای مجازی نیست، چراکه به دلیل عدم سازمان یافتگی برای یک موضوع خاص تنها در دوره زمانی مشخص و کوتاه یک موضوع قابلیت ترند شدن دارد! این مهم در توییتر به معنی جهانی‌سازی و جهانی شدن افکار عمومی است از این‌رو نقش توییتر و توفان‌های آن اهمیت بیشتری در ارتباطات جهانی دارد!

از این‌رو دو مفهوم جدی را می‌توان در توفان‌های توییتری مورد توجه قرار داد؛ نخست آنکه آنها قادر به شکل‌دهی و بازنمایی افکار عمومی هستند هر چند کوتاه‌مدت و دوم آنکه به دلیل محدودیت زمانی و موضوعی تنها برای دوره خاصی قادرند در این عرصه فعالیت کنند.از امواج توییتری می‌توان به توییت مهسا امینی دختری که بعد از دستگیری توسط گشت ارشاد جانش را از دست داد که بالغ بر 180 میلیون بار ترند شد، اشاره کرد یا توییت (4) مربوط به جرج فلوید که ظرف دو هفته بیش از 48 میلیون بار ترند شد؛ نمونه‌هایی از این نوع اثر‌گذاری توفان‌های توییتری است! این مهم به معنی آن است که افکار عمومی نسبت به این مسائل حساس بوده و قادراست نمونه‌ای از رویکرد افکار عمومی را تبیین کند.

توفان‌های توییتری شبیه به توفان عمل می‌کنند در شرایط طبیعی وقتی توفانی رخ می‌دهد همه‌ چیز به هوا بلند می‌شود، از نظر زمانی کوتاه و از نظر مکانی محدود، اما قدرتمند است و اثر‌گذاری آن با یک تفاوت در توییتر است و آن اینکه عرصه مکانی توفان‌های توییتری قابلیت تسری به همه جای جهان را دارد چون توییتر رسانه جهانی است!

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

پست بعدی

سوگواره هنر عاشورایی رویکرد جدید به بحث «عاشورا» دارد

س اکتبر 4 , 2022
مهر نوشت: دبیر بخش نقاشی چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی معتقد است این سوگواره تلاش دارد برای جلوگیری از تکرار، رویکرد جدیدی به بحث عاشورا داشته باشد و فرهنگی پویا را به تصویر بکشد.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000