امیدی به سفر تماشاچیان جام‌جهانی قطر به ایران نداریم

اعتمادآنلاین|

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران با اشاره به آنکه اکنون گردشگری ورودی ایران در‌ های‌سیزن به سر می‌برد، گفت: هرچند تعداد گردشگران ورودی نسبت به سال گذشته که به دلیل شیوع کرونا با محدودیت تردد و بسته بودن مرزها روبه رو بودیم، با رشد چشم‌گیری همراه بود اما اگر بخواهیم مقایسه‌ای با سال‌های قبل از شیوع ویروس کرونا داشته باشیم باید بگویم که حداقل دو سال تا رسیدن به آمار آن دوران زمان لازم است.

به گزارش ایلنا، او ادامه داد: هرچند ممکن است اکنون بر مبنای تجربیات گذشته خود بگوییم که رسیدن به آمار گردشگران ورودی در سال‌های قبل از شیوع کرونا حداقل دو سال زمان لازم دارد اما این مهم به شرایط موجود در جامعه نیز بستگی دارد. تغییراتی که در جامعه صورت می‌گیرد، تمام پیش‌بینی‌ها را بر هم می‌زند و ممکن است این پیش‌بینی‌ها به وقوع نپیوندد. قطعا آنچه در رسانه‌ها و فضای مجازی درخصوص وضعیت ایران منتشر می‌شود در تصمیم گردشگران خارجی برای سفر به ایران تاثیرگذار خواهد بود.

پورفرج با اشاره به آنچه این روزها در شهرهایی مانند تورنتو و ۱۵۰ شهر خارجی در جریان است، گفت: اعتراضاتی که ازسوی برخی ایرانی‌های معاند و گروه‌های ضد ایران در شهرهای خارجی درخصوص کشورمان شاهد هستیم، سبب ایجاد تغییراتی در تصمیم گردشگران برای سفر به ایران شده است، چنانکه درحال حاضر برخی از تورهای ورودی تحت تاثیر این القائات سفر خود را به ایران کنسل کرده‌اند. البته طی چند هفته گذشته خوشبختانه هیچ مشکلی برای هیچ گردشگر خارجی در کشورمان رخ نداد.

رییس جامعه تورگردانان ایران همچنین از همکاری هتلداران برای انتقال گردشگران خارجی از مناطقی که آشوبگران در حاشیه‌ی آنها اتفاقات بدی را رقم زدند به سایر نقاط خبر داد و گفت: هتلداران در این روزها همکاری خوبی با آژانسداران دارند و بیشتر آن‌ها در شرایط کنونی که برخی گروه‌ها سفر خود به ایران را کنسل کرده‌اند، هزینه‌ای بابت جریمه کنسلی هتل دریافت نمی‌کنند.

هتل پنج ستاره تاپ نداریم

پورفرج در ادامه به نرخ تورهای سفر به ایران اشاره کرد و گفت: مسئولان گردشگری همواره عنوان می‌کنند که سفر به ایران ارزان است. این درحالی است که نرخ بخش‌های دخیل در حوزه گردشگری اعم از حمل و نقل و اقامت بعد از شیوع ویروس کرونا و حتا طی چند ماه اخیر، چندین برابر شده است. درواقع می‌توان گفت قیمت سفر به ایران نسبت به سفر به کشورهای منطقه به هیچ وجه ارزان نیست.

رییس جامعه تورگردانان ایران تصریح کرد: ایران نسبت به آذربایجان، پاکستان و حتا ترکیه گران‌تر است. هزینه حمل و نقل که قبل از کرونا روزی حدود ۹۰۰ هزار تومان بود و این اواخر به یک میلیون و دویست هزار تومان رسیده بود، طی چند ماه اخیر به ۴ تا ۴ و نیم میلیون تومان رسیده است. تصور کنید، اتوبوسی که یک گروه توریست را با یک میلیون تومان جابه جا می‌کرد، اکنون ۴ میلیون تومان شده. یعنی نرخ حمل و نقل، ۴ برابر شده است.

او ادامه داد: اتاق ۷۵۰ هزار تومانی در هتل پنج ستاره، حدود ۳و نیم میلیون تومان شده. هزینه غذا نیز از ۱۷۰ هزار تومان به ۸۰۰ هزار تومان رسیده. می‌توان گفت هزینه خدمات حوزه گردشگری طی چند ماه اخیر بیش از ۳ برابر شده است درحالی که نرخ دلار چنین رشدی نداشته. نرخ دلار طی سال جاری حدود ۷ درصد بوده اما در مقابل آن شاهد افزایش ۳۰۰ برابری قیمت خدمات گردشگری هستیم. این نگران کننده است.

این فعال گردشگری تاکید کرد: در چنین شرایطی چگونه می‌توان گفت، ایران ارزان است؟ اصلا اینگونه نیست. بسته‌های سفر به ایران گران‌ترین بسته در منطقه هستند. حتا سفرهای داخلی نیز برای گردشگر ایرانی گران است و به جای سفر به کیش ترجیح می‌دهد به ترکیه سفر کند. چراکه نه تنها نرخ سفر به ترکیه از سفر به کیش مناسب‌تر است بلکه خدمات و امکانات بیشتری نیز دریافت می‌کند. از اینروست که ترکیه توانسته بعد از شیوع کرونا تعداد زیادی گردشگر را جذب کند که حتا از تعداد گردشگران آن قبل از کرونا نیز بیشتر است.

پورفرج در ادامه به فعالیت سایر مراکز اقامتی مانند واحدهای بومگردی در کنار هتل‌ها اشاره کرد و گفت: زمانی که واحدهای بومگردی راه افتادند خوشحال بودیم که فعالیت این واحدها می‌تواند تعدیل کننده نرخ هتل‌ها شود اما این روزها شاهد آن هستیم که نرخ اقامت در برخی از این واحدهای بودمگردی از اقامت در هتل ۵ ستاره نیز بیشتر است.

او تاکید کرد: وقتی مرجعی برای نرخ‌گذاری مراکز اقامتی نباشد چنین اتفاقی می‌افتد. چندین سال پیش شاهد آن بودیم که بخشی در معاونت گردشگری به استانداردسازی بین‌المللی و تعیین نرخ هتل‌ها اختصاص یافته بود چنانکه هر سال ناظران برای بررسی و تایید استاندارد و درجه و ستاره هتل‌ها به سراغ آن‌ها می‌رفتند و در صورت مغایرت ارائه خدمات و امکانات هتل، از درجه و ستاره آن کاسته می‌شد. این درحالی است که سال‌هاست این طرح به فراموشی سپرده شده و هر سال هم شاهد افزایش نرخ اقامت در کشور هستیم. درحالی که هیچ هتل پنج ستاره تاپ در کشور نداریم، قیمت هتل‌ها در سطح پنج ستاره تاپ هستند.

رییس جامعه تورگردانان ایران خاطرنشان کرد: اکنون نه تنها درخصوص هتل‌ها استانداردی وجود ندارد بلکه درخصوص سایر واحدهای اقامتی از جمله بومگردی نیز با چنین چالشی روبه رو هستیم. اینگونه به نظر می‌رسد که هر کسی برآن شده تا خانه خود را تبدیل به بومگردی کند. اتاق خود را برداشته، لباس قدیمی به آن آویزان کرده و نرخ هتل پنج ستاره را به مسافر می‌دهد. به طور مثال این روزها نرخ اقامت در هتل عباسی حدود ۳ میلیون تومان است اما واحد بومگردی داریم که نرخ اقامت خود را ۴ و نیم میلیون تومان تعیین کرده است. مبنای این نرخ‌گذاری چیست و چگونه است؟

او با اشاره به آنکه تعدادی از گردشگران ورودی تمایل دارند که در واحدهای بومگردی اقامت داشته باشند، گفت: ما به عنوان تورگردانان می‌توانستیم در مسافران ورودی این تمایل را ایجاد کنیم که در واحدهای بومگردی اقامت داشته باشند، اما در چنین شرایطی و با چنین نرخ‌هایی قطعا چنین کاری انجام نخواهیم داد. باید ساز و کار و برنامه‌ای برای نرخ‌گذاری این واحدها در نظر گرفته شود. برای توسعه صنعت گردشگری در ایران چنین نرخ‌هایی شاهکار است.

تماشاچیان جام جهانی قطر و تقاضاهایی که ایران از عهده آن برنمی‌آید

رییس جامعه تورگردانان ایران با اشاره به نزدیک شدن به بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر و برنامه‌هایی که ایران برای جذب تماشاچیان این بازی‌ها دارد، گفت: معتقد هستم تماشاچیان جام جهانی قطر به ایران سفر نمی‌کنند. تماشاچیان جام جهانی عموما ورزشکار و جوان هستند و ایران مقصد گردشگران جوان نیست.

او درخصوص وعده‌های وزیر میراث و گردشگری درخصوص در نظر گرفته شدن برنامه‌ریزی‌های مناسب و متعدد برای استفاده حداکثری از حضور گردشگران جام جهانی قطر به کیش و قشم، گفت: هرچند ما روی صحبت‌های وزیر خیلی حساب کرده بودیم اما بعدها با اتفاقاتی که شاهد بودیم، آنرا رها کردیم.

پورفرج همچنین با انتقاد از عملکرد معاونت گردشگری گفت: معاون گردشگری به جای آنکه با بخش خصوصی همراه شود و تقاضای بخش خصوصی را برآورده کند تا توسعه‌ای حاصل شود، در حاشیه کارهای خود و در جلسات درون وزارتخانه‌ای با سایر وزارتخانه‌ها ناپدید می‌شود. در واقع می‌توان گفت معاونت گردشگری به جای بطن به حاشیه می‌رود. بعد هم می‌بینند که دوره معاونتشان تمام شده و همچنان در حاشیه امور قدم زده‌اند و وارد میدان جنگ نشده‌اند. بخش خصوصی در میدان است و به جای کمک به ما، معاون گردشگری در حاشیه قدم می‌زند. آقای شالبافیان آنقدر در جلسات درون سازمانی گرفتار است که نمی‌دانند مشکل امروز گردشگری چیست چراکه اصلا با بخش خصوصی نیست. به نظر می‌آید که کارهای حاشیه‌ای در گردشگری زیاد است و به مدیر مربوطه اجازه نمی‌دهد که وارد بحث اصلی ماجرا شود.

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

پست بعدی

اعتراضات مردم بابت مشکلات بسیار است

س اکتبر 4 , 2022
اعتمادآنلاین| سیروس همتی، بازیگر گفت: من به عنوان یک شهروند آذری، عاشق کشور خویش هستم. همچنانکه بارها در جشنواره‌های استانی گوناگون به‌عنوان داور حضور داشته‌ام و همواره از نزدیک دیده‌ام مردم هر خطه کشورمان چگونه عاشق ایران هستند و علی‌رغم همه مشکلاتی که در کشور داریم، همه ما اعم از […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000