بانک مرکزی موظف است سالانه ۵۰ درصد سود خالص خود را به حساب اندوخته عام واریز کند

اعتمادآنلاین|

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بانک مرکزی را موظف کردند تا سالانه پنجاه درصد سود خالص قبل از مالیات خود را به حساب اندوخته عام منظور کند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی نوبت اول امروز ( سه شنبه) مجلس گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در خصوص طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران را بررسی کرده و ماده ۵۶ این طرح را به تصویب رساندند.

بر اساس ماده ۵۶ این طرح؛

الف) سرمایه بانک مرکزی متشکل از سرمایه پرداخت شده، اندوخته عام، مازاد حاصل از ارزیابی خالص دارایی‌های خارجی و سایر اندوخته‌های احتیاطی است. دارائی‌های بانک مرکزی در برابر تعهدات دولت، قابل واگذاری، ترهین یا مصادره نمی‌باشد.

ب) بانک مرکزی موظف است سالانه پنجاه درصد (۵۰%) سود خالص قبل از مالیات خود را به حساب اندوخته عام منظور کند و باقیمانده را پس از کسر بخشی از سود جهت منظور نمودن به اندوخته احتیاطی (که به پیشنهاد رئیس کل بانک و تصویب مجمع عمومی تعیین خواهد شد) و پس از اجرای حکم مذکور در تبصره (۲) ماده (۲۹) این قانون به دولت پرداخت می شود. پرداخت سود توسط بانک مرکزی به دولت قبل از تصویب صورتهای مالی بانک مرکزی و قبل از اجرای تبصره مذکور ممنوع است. همچنین، هر سه سال یکبار پنجاه درصد (۵۰%) موجودی حساب اندوخته عام باید صرف افزایش سرمایه بانک مرکزی شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بند پ ماده ۵۶ را به منظور بررسی بیشتر و رفع ابهام به کمیسیون اقتصادی ارجاع دادند.

پست بعدی

رئیس کل بانک مرکزی مکلف به ارائه گزارش هر ۶ ماه یک‌بار به مجلس شد

س آگوست 30 , 2022
اعتمادآنلاین| نمایندگان مجلس شورای اسلامی رئیس‌کل بانک مرکزی را مکلف کردند تا در اردیبهشت‌ و آبان‌ هر سال، گزارش عملکرد و برنامه‌های بانک مرکزی را به‌صورت مکتوب به رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه کند و بخش‌های غیرمحرمانه آن را برای اطلاع عموم منتشر نماید. ‌ به گزارش ایسنا، […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000