از حسن یزدانی تقلید نمی‌کنم/ از هیچ رقیبی نمی‌ترسم و هدفم طلای المپیک است

اعتمادآنلاین|

علی ولی‌اللهی- تیم ملی کشتی آزاد جوانان ایران در صوفیه بلغارستان توانست از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند. آزادکاران جوان ایران در این مسابقات با کسب سه نشان طلا، یک نقره و سه برنز بالاتر از آمریکا و هند روی سکوی نخست ایستادند. یکی از سه نشان طلای ایران توسط امیرحسین فیروزپور به دست آمد. کشتی‌گیر با استعداد جویباری در بلغارستان توانست با یک عملکرد عالی و بدون دادن حتی یک امتیاز همه رقبا را با اختلاف بالا شکست دهد و به مدال طلا دست پیدا کند.

او در دوره پیش هم صاحب عنوان طلا شده بود. فیروزپور در رابطه با سطح مسابقات این دوره در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: «سطح مسابقات خدا را شکر خوب بود، مخصوصاً نسبت به وزن‌های دیگر، ولی در مجموع وزن ۹۲ کیلوگرم در سطح جهان و حتی بزرگسالان هم اگر نگاه کنید حریف سرسختی برای کشور ایران وجود ندارد و یکی دو تا کشتی‌گیر خوب هستند در این وزن؛ مثلاً کشتی‌گیر روس که البته امسال نبود. بقیه کشورها هم تلاش کردند با قدرت ظاهر شوند. سطح مسابقات خوب بود و خدا را شکر توانستیم دست پر برگردیم.»

این کشتی‌گیر جوان کشورمان درباره قهرمانی بدون دادن امتیاز گفت: «من چون تجربه مسابقات بزرگسالان را داشتم و در مسابقات کشوری هم امسال کشتی‌ گرفتم و باتجربه بالاتری راهی رقابت‌های جهانی شدم حریفانم آن‌چنان نتوانستند اذیتم کنند که بخواهم امتیازی بدهم به آنها.»

فیروزپور ادامه داد: «من وارد مسابقه می‌شوم که رقبا را با اختلاف شکست بدهم. اصلاً برنامه‌ای ندارم که بخواهم به هر شکلی برنده شوم یا با اختلاف یکی دو تا، نه! هم به خاطر خودم هم به خاطر تیم که بچه‌ها روحیه‌شان بالا برود سعی می‌کنم با اختلاف رقبا را ببرم.»

فیروزپور با وجود سن و سال کم چندی پیش با موفقیت در مسابقات کشوری توانست دوبنده تیم ملی را در مسابقات آسیایی به تن کند. او در اولان‌باتور مغولستان و در رده بزرگسالان موفق به کسب مدال طلا شد. فیروزپور در مورد آن مسابقات گفت: «من چون توانستم در مسابقات کشوری اول شوم به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شدم. تمرینات خیلی خوبی داشتیم و مسابقات هم خیلی خوب بود. خدا را شکر توانستم آنجا اول شوم و بعد آمدم در مسابقات انتخابی تیم ملی که نتوانستم آن نتیجه‌ای که دلم می‌خواهد را بگیرم. دوباره برگشتم به جوانان.»

یکی از نکات جالب توجه کشتی فیروزپور که مخصوصاً در فینال هم زیاد دیده شد این بود که حریف چند باری توانست به پاهای کشتی‌گیر کشورمان برسد، اما هر بار با خیمه سنگین و بدلکاری فیروزپور مواجه شد و نتوانست امتیاز به دست آورد. برخی این را یک شگرد معرفی کردند و برخی دیگر معتقدند این ضعف فیروزپور است و اگر مقابل یک کشتی‌گیر کلاس جهانی این قدر زیر بدهد کارش سخت خواهد شد. در این رابطه از خود فیروزپور سوال کردیم و پاسخ داد: «کشتی فینال این شکلی شد و دو تا زیر دادم. قبول دارم که یک مقدار ضعف به حساب می‌آید و هر چی جلوتر می‌آیم در حال برطرف شدن است. توی بزرگسالان حتماً چنین چیزهایی اتفاق نمی‌افتد و زیر نمی‌دهم. نه اینکه شگردم باشد ولی وقتی زیر می‌دهم تا آنجایی که می‌توانم تلاش می‌کنم امتیاز ندهم و بعد حریفم را خاک کنم. اگر خاک کردم که چه بهتر و اگر نشد حداقل خاک نشوم.»

دارنده نشان طلای جوانان جهان تاکید کرد: «یک شگردی دارم که سر و ته را جمع می‌کنم و بعضی وقت‌ها تبدیل به امتیاز می‌شود و بعضی اوقات هم حریف در می‌رود.»

نابغه جوان جویباری در پاسخ به این سوال که آیا سبک کشتی‌اش شبیه به حسن یزدانی است یا نه، توضیح داد: «حسن آقا سبک خاص خودش را دارد و اسطوره کشتی دنیا به حساب می‌آید. نه اینکه بخواهم شبیه ایشان کشتی بگیرم. من سبک خاص خودم را دارم و از اول هم همین شکلی کشتی گرفتم. احترامم به حسن آقا همیشه هست ولی اینکه بخواهم شبیه ایشان کشتی بگیرم و تقلید کنم نیست. اگر بخواهم شبیه ایشان کشتی بگیرم کشتی خودم را فراموش می‌کنم.»

فیرروزپور در واکنش به این که رقبای سرسختی در وزن ۸۶ تا ۹۷ حضور دارند و آیا برنامه‌ای برای تغییر وزن دارد یا خیر گفت: «فعلاً در همین وزن هستم تا چند وقت بگذرد و درباره المپیک هم تصمیم بگیریم. نه اینکه بخواهم جا بزنم و بروم وزن‌های دیگر. حالا اگر صلاح کادر فنی باشد می‌روم وزن بالاتر یا پایین‌تر. برای من فرقی نمی‌کند. ولی هر وزنی بروم کشتی خودم را می‌گیرم. ترسی هم ندارم. آخر کشتی هم باخت است دیگر. من با پژمان درستکار صحبت می‌کنم و ایشان مشورت می‌دهد. با آقا محسن کاوه که خیلی به من کمک کرد هم همین‌طور. من در هر زمینه‌ای با ایشان مشورت می‌کنم. بسیار مرد باصلابت و کاردانی هستند.»

قهرمان ۲۰۲۲ آسیا در مورد آینده‌اش گفت: «من تلاشم را می‌کنم همیشه بهترین نتیجه را بگیرم. هدف اصلی‌ام هم المپیک است.»

از فیروزپور سوال کردیم آیا به عنوان یک کشتی‌گیر سریال یاغی را می‌بیند و آیا این سریال باعث شده دوباره این ورزش مورد توجه مردم قرار بگیرد؟ او پاسخ داد: «سریال یاغی خیلی سریال خوبی است و کلی هم طرفدار دارد و من هم دیدم. کشتی هم به خاطر اینکه پخش زنده می‌شود و آمدن آقای دبیر دوباره مورد توجه قرار گرفته. الان همه مسابقات پخش زنده می‌شود و اشتیاق زیادی در بین مردم به وجود آورده. چه مسابقات جهانی و آسیایی و چه جوانان همه مسابقات در حال پخش است و به خاطر همین دوباره حال و هوای کشتی کشور را گرفته.»

شاه‌ماهی کشتی جوانان جهان در انتها در مورد مسابقات پیش رو گفت: «مسابقات بعدی ان‌شاءالله امیدهای جهان است که باید صبر کنیم ببینیم برگزار می‌شود یا خیر. اگر مسابقات بخواهد برگزار شود برج هشت است و در صورت برگزاری باید کادر فنی تصمیم بگیرند که انتخابی بگذارند یا به شکل دیگری نفرات را انتخاب کنند.»

پست بعدی

سکه در کانال ۱۲ میلیون تومان معامله شد

ی آگوست 21 , 2022
اعتمادآنلاین| روند ریزشی قیمت سکه پس از افت شدید نرخ دلار و کاهش جهانی قیمت طلا در حالی رخ داد که قیمت هر قطعه سکه طرح جدید امروز یکشنبه ۳۰ مردادماه به میانه کانال ۱۲ میلیون تومان سقوط کرد. به گزارش ایرنا، قیمت هر قطعه سکه طرح جدید روز شنبه […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000