شوروی فروپاشید چون اقتصاد نداشت

اعتمادآنلاین|

محمدحسین عادلی در نشست دیپلماسی بین‌المللی انرژی و کارافرینی که ۱۲تیرماه با همکاری اتاق مشترک ایران و هلند و دانشگاه تهران در محل دانشکده کارآفرینی برگزار شد، گفت: تولید ناخالص ملی مهم‌ترین پارامترهایی که برای سنجش میزان توسعه یک کشور لازم است را دارد. امروز بنابر اعلام بانک مرکزی سهم ما ۲۸۲ هزار میلیارد دلار ناخالص ملی از ۹۴۰۰۰ هزار میلیارد دلار اقتصاد دنیاست.

وی تاکید کرد: طبق برنامه چهارم توسعه ما قرار است در سال ۱۴۰۴ به رتبه اول منطقه و عدد ۱۰۰۰ هزار میلیارد دلار برسیم، در شرایطی که امروز عدد ۲۸۲ هزار میلیارد دلار را به دست آورده ایم و فاصله زیادی با عربستان با ۸۳۳ هزار میلیارد دلار و ترکیه با ۸۱۳ هزار میلیارد دلار داریم.

این استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: در سال‌های گذشته اقتصاد دنیا بیش از ۲۰۰ برابر ما رشد کرده است.

اگر به دیپلماسی به عنوان ابزار تعامل و تاثیرگذاری نگاه کنیم باید امتیازهایی بدهیم تا بتوانیم امتیازهایی بگیریم.

سفیر سابق ایران در کانادا اضافه کرد: نگاهی به رویکرد کشورهای دیگر می‌تواند نقشه راه ما باشد. چین تا سال ۱۹۹۰ بیش از ۵۰۰ میلیون نفر زیر خط فقر یک دلاری شهروند داشت اما امروز با ۱۷۰۰۰ هزار میلیارد دلار تولید ناخالص ملی سهمی ۱۸ درصدی از اقتصاد دنیا دارد.

سفیر سابق ایران در ژاپن تصریح کرد: در سال ۱۹۴۵ آمریکا دو شهر ژاپن را با خاک یکسان کرد و ژاپنی ها برای رفع گرسنگی برگ درختان را می‌خوردند اما ژاپن در سال ۱۹۶۸ به اقتصاد دوم جهان تبدیل شد و امروز بیش از ۵۰۰۰ هزار میلیارد دلار تولید ناخالص ملی دارد.

عادلی اضافه کرد: توانمندی اقتصادی همسو با توسعه اقتصادی، توسعه اجتماعی و توسعه فرهنگی است و نباید توسعه اقتصادی را با تدارک معیشتی یکسان دانست. در دیپلماسی اقتصادی یا باید از اهرم سیاسی برای نیل به اهداف اقتصادی استفاده کنیم و یا از تعامل با کشورها برای راه انداختن اقتصاد استفاده کنیم. اگر امتیازات اقتصادی زیادی نداشته باشیم نمی‌توانیم امتیاز بدهیم تا به اهداف سیاسی برسیم.

وی تاکید کرد: بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا به اروپا برای بازسازی کمک های اقتصادی و سرمایه‌گذاری پیشنهاد کرد و توانست به اهداف سیاست خارجی خود برسد ولی شوروی در شرق نتوانست این اتحاد را شکل دهد چرا که اقتصاد قدرتمند نداشت.

این استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: آلمان و ژاپن بعد از جنگ جهانی با بالا بردن پرچم سفید و در دستور کار قرار دادن روابط خارجی تعامل‌گرا رشد اقتصادی را به دست آوردند. چین هم سیاست خارجه آرام را در پیش گرفت و این شرط که سیاست‌گذاری‌ها نباید به روند توسعه آسیب بزند را دنبال کرد. به همین دلیل دارایی های ایرانیان در زمان تحریم در بانک های چینی مسدود شد.

وی اضافه کرد: روسیه هم منافع خود را دنبال می‌کند وقتی رئیس سابق بانک مرکزی به روسیه سفر کرد و از رئیس بانک مرکزی این کشور خواست تا بانک‌های مرکزی دو کشور مستقیم ارتباط برقرار کنند با پاسخ منفی مواجه شد به این دلیل که سایه تحریم‌ها بر منافع سنگینی می‌کرد.

پست بعدی

حجاب جالب نادین اولیویری لوزانو سفیر جدید سوئیس در دیدار با رئیسی + تصاویر

د جولای 4 , 2022
همشهری نوشت : سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری امروز دوشنبه استوارنامه نادین اولیویری لوزانو سفیر جدید سوئیس را دریافت کرد.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000