کاهش ۱۷ درصدی جایگاه ریاست قالیباف در ۲ سال مجلس یازدهم/ پایداری پیروز اجلاسیه سوم

اعتمادآنلاین|

سیما پروانه‌گهر- محمدباقر قالیباف برای سومین سال پیاپی رئیس مجلس یازدهم شد. پیروزی شکننده‌ای که با نگاهی به آرای او مشخص می‌شود موضوع از چه قرار است.

محمدباقر قالیباف در نخستین سال در مجلس یازدهم، یعنی انتخابات اجلاسیه نخست مجلس یازدهم، با ۲۳۰ رأی رئیس مجلس شد، در آن سال فریدون عباسی و مصطفی میرسلیم نیز کاندیدای جایگاه ریاست مجلس بودند.

سال دوم نیز ۲۳۰ رأی قالیباف محفوظ ماند. فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران و نماینده فعلی کازرون و کوه‌چنار، که سال نخست هم برای ریاست مجلس نامزد شده بود، در سال دوم به عنوان رقیب در کنار قالیباف قرار داشت و تنها ۱۸ رأی به دست آورد.

انتخابات هیات‌رئیسه سومین اجلاسیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اما با تغییرات قابل توجهی در رأی محمدباقر قالیباف همراه شد. قالیباف در این انتخابات با کسب ۱۹۴ رأی در رقابت با مرتضی آقاتهرانی با ۵۳ رأی، الیاس نادران با ۲۱ رأی و فریدون عباسی با ۳ رأی و 10 رأی باطله برای سومین سال متوالی رئیس مجلس یازدهم ماند. بر اساس میزان آرای مأخوذه یعنی ۲۸۱ رأی، قالیباف ۶۹ درصد رأی‌های انتخاب رئیس مجلس را از آن خود کرده است.

این نسبت در سال نخست ۸۶ درصد بوده است؛ ۲۳۰ رأی از مجموع ۲۶۷ رأی. علاوه بر این تغییر آرا در بلوک رأی شخص قالیباف، موارد زیر نیز درباره این انتخابات درخور توجه است:

۱- قالیباف در نخستین انتخابات هیات‌رئیسه در سال ۹۹ نیز توانسته بود در جلسه فراکسیون اکثریت مجلس رأی اول را کسب کند. حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده همدان در مجلس، صبح روز انتخابات نخستین اجلاسیه مجلس یازدهم از نامزدی برای ریاست مجلس یازدهم انصراف داده بود. فراکسیون انقلاب اما روز گذشته اعلام کرد برای انتخابات لیست ارائه نمی‌دهد و اعضای فراکسیون می‌توانند در صحن کاندیدا شوند. بر اساس اسامی اعلام‌شده البته قالیباف تنها گزینه ثبت‌نام‌کرده برای جایگاه ریاست مجلس بود، اما برای سایر جایگاه‌ها تعداد کاندیداها در داخل فراکسیون زیاد بود و به نظر می‌رسد توان جمع‌بندی وجود نداشت. فراکسیون انقلاب به عنوان حامیان محمدباقر قالیباف با یک شکست در کار سازمانی وارد سال سوم شدند و همچون قالیباف انتخابات اجلاسیه سوم را با این کارنامه مبهم پشت سر گذاشتند.

۲- میزان رأی مرتضی آقاتهرانی یعنی ۵۳ رأی نشان از احتمال تفکیک جدی بین پایداری‌ها از فراکسیون اکثریت یعنی فراکسیون انقلاب در سال سوم دارد. جبهه پایداری البته فراکسیون مستقل خود را دارد، اما در بسیاری از موارد اتحاد زیادی در دو سال گذشته بین فراکسیون انقلاب و پایداری‌ها برقرار بود. این مساله می‌تواند در بسیاری از طرح‌ها و لوایح و موضوعات حساس در رأی‌گیری در صحن چینش آرا را تغییر دهد و تقابل جدی بین قالیبافی‌ها و پایداری‌ها ایجاد کند.

۳- پایداری‌ها از ابتدای طرح بحث‌های اخیر در موضوع انتخاب ریاست مجلس می‌دانستند وزن رأیی برای شکست قالیباف ندارند و از اساس این رقابت رقابتی برای برد یا باخت آقاتهرانی و قالیباف نبود، اما کاندیداتوری مرتضی آقاتهرانی با میزان خالص رأی ۵۳ نفری وضعیت این تشکل سیاسی را در صحن روشن کرد و دو پیام روشن دارد؛ نخست اینکه قالیباف بدون جبهه پایداری پیروزی‌های شکننده دارد، پیروزی‌هایی که می‌تواند به مرور به افول بینجامد و دوم پیامی برای فراکسیون اکثریت که وزن خود را به رخ آنها کشید. به نظر می‌رسد پیروز انتخابات امروز پایداری‌ها بودند که در یک شرایط عادی ۵۳ رأی برای کاندیدای خود ثبت کردند.

۳- تعداد آرای الیاس نادران اگرچه محدود بود اما نشان از تلاش جریان فراموش‌شده ایثارگران دارد. حالا در مجلس یکدست یازدهم جزیره‌های اصولگرایی در حال تمایز هستند و در این غائله ایثارگران می‌خواهد برای خود یارگیری کند.

۴- سخنگوی فراکسیون انقلاب روز گذشته اعلام کرد رأی‌گیری انتخابات هیات‌رئیسه الکترونیکی خواهد بود. در جایگاه ریاست اما این انتخابات دستی برگزار شد و رئیس و نواب رئیس کاغذی و با رأی دستی رأی‌گیری و انتخاب شدند. بدون شک با انتخابات الکترونیکی قالیباف می‌توانست رصد کند که چه کسانی به او رأی داده‌اند. این فضا احتمالاً رأی قالیباف را افزایش می‌داد و اصرار تیم رسانه‌ای و نزدیکان او نیز به همین خاطر بود که گویا راه به جایی نبرد و هیات‌رئیسه مجلس به عنوان تصمیم‌گیر اصلی این موضوع تن به رأی‌گیری الکترونیکی و شفاف برای قالیباف در این‌ باره نداد.

پست بعدی

موسیقی، چیزی به نام مرز ایران و افغانستان نمی‌شناسد

چ مه 25 , 2022
عظیم حسن‌زاده، طبله‌نواز هراتی، می‌گوید موسیقی و سازها، چیزی به نام مرز نمی‌شناسند و این مردم هستند که خود را از هم جدا کرده‌اند. این نوازنده، خاطرات روزهایی را بازگو می‌کند که نوازندگان و خوانندگان افغانستانی، اوضاع و احوال خوبی داشتند.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000