نماینده ادوار مجلس : دولت رئیسی با رویه فعلی ، سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان را تا ۶ ماه آینده احیا می‌کند

نماینده ادوار مجلس : دولت رئیسی با رویه فعلی ،  سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان را تا ۶ ماه آینده احیا می‌کند

نامه نیوز نوشت: میرزایی گفت: تغییر و تحولات در جامعه در حوزه های مختلف سبب می‌شود که مواضع نیروهای سیاسی نیز به تدریج تغییر کنند و با این تغییرات منطبق شود.

جریان اصلاحات مدت‌ها است که از مردم محوری می‌گوید. به خصوص از بعد از انتخابات اخیر که پاستور و شورای شهر را هم واگذار کرد و حاشیه‌نشین شد. حد و مرز این مردم محوری اما مشخص نیست. در همین راستا محمدصادق جوادی‌حصار، سخنگوی حزب اعتمادملی گفته: جریان اصلاحات باید براساس تعریف روشنی که از خود ارائه می دهد، مرز خود را با رفتارهای حاکمیتی و مطالبات عمومی روشن کند.

این مرزبندی اما از نگاه همه فعالان سیاسی در این جریان مقدور و یا اصلا مورد نیاز نیست. مثلا جلال میرزایی، نماینده دوره دهم مجلس چنین نظری دارد. او ضمن تاکید بر اینکه «فعالیت سیاسی در خلاء انجام نمی‌شود.» گفت: «فضای سیاسی و اجتماعی با حضور نیروها و بازیگران مختلف به خصوص با وجود نهادهای قانونی از یک سو و رقبای سیاسی موجب کنشگری سیاسی است و این یک امر متغیر است لذا نمی‌توان گفت که نقش ها از قبل تعریف شده و افراد باید بر اساس اصول ثابتی فعالیت کرده و تغییر نکنند. تغییر و تحولات در جامعه در حوزه های مختلف سبب می‌شود که مواضع نیروهای سیاسی نیز به تدریج تغییر کنند و با این تغییرات منطبق شود».

وی افزود: «ما باید این واقعیات را متوجه باشیم. گاهی به نحوی بحث می کنیم که انگار حاکمیت اصلا تغییر نکرده یا اپوزیسیون یک جمع ثابت و مشخص است و ما هم نباید تغییر کنیم و باید موضع خود را مشخص کنیم. این امکان پذیری نیست».

میرزایی با اشاره به اینکه «معیار فعالیت قانون است» گفت: «جریان اصلاحات باید با شناسنامه و مجور فعال شده و بر اساس قانون عمل کند. مساله مهم این است چون هم رفتار برخی افراد درون حاکمیت با جریان اصلاحات درست نیست. و هم برخی افراد در جریان اصلاح طلبی که بی شناسنامه هم هستند به اسم اصلاح طلبی حرف زده و هزینه درست می کنند.»

با این رویه دولت سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان تا 6 ماه دیگر احیا می‌شود

بیشتر بخوانید:

این نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: « هر فرد و اندیشمندی که حرف می‌زند خود مسئول حرف‌های خود است نباید یک جناح را در تنگنا قرار داد و گفت که باید موضع خود را مشخص کنید. به نظر من این فشارها نادرست است. از طرف دیگر جریان اصلاحات هم باید در چارچوب قانون فعالیت کند و همین مشخص کردن نسبت آن با حاکمیت کافی است.»

وی در واکنش به اینکه جریان اصلاحات تا کجا پای مطالبات مردم خواهد ایستاد، گفت: «هم جریان و تشکلات اصلاح طلبی و هم اصلوگرایان نمی‌توانند به نیابت از تمام مردم صحبت کنند. هر کدام از این تشکل ها بخشی از مردم و نیروهای اجتماعی را نمایندگی می‌کنند و فقط اگر رای اکثریت را بگیرند می توانند دولت تشکیل دهند اما پیش از آن صرفا می توانند از جانب بخشی از مردم که آن را نمایندگی می‌کنند صحبت کنند. لذا نباید انتظار داشت که یک جریان نسبت خود را با کل مردم مشخص کند.»

وی ادامه داد: «جریان اصلاح طلبی در جامعه پایگاه دارد و پایگاه آن مشخص است. طبقه متوسط و قشر تحصیل کرده و بخشی از طبقه پایین حامی جریان اصلاحات هستند. این حامیان اما در سه، چهار سال گذشته با توجه به فشارها و تحولات قدری مایوس شده اند اما این هم به معنی آن نیست که به سوی جریان مقابل رفته باشند. این ها نارضایتی خود را از طریق عدم مشارکت نشان دادند، اما اینکه چطور بتوان رابطه احزاب اصلاح طلب با آنها چطور بازیابی می‌شود مساله فعلی این جریان است. البته این موضوع به عملکرد دولت رئیسی هم بستگی دارد. باید دید که اصلاح طلبان طی چه زمانی می تواند این رابطه با حامیان را ترمیم کند.».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان گفت: «اگر دولت رئیسی به همین رویه ادامه دهد تا تقریبا ۶ ماه آینده بدنه اجتماعی اصلاح طلبان منسجم می شود و مردم متوجه می‌شوند که برنامه های این جریان درست بوده و نباید دلسرد شد. اما اگر دولت موفق شود، ترمیم این رابطه قدری عقب خواهد افتاد.»

۲۱۲۱۷

پست بعدی

پارسا خائف، ستاره «عصر جدید» این روزها چه می‌کند؟

چ آوریل 6 , 2022
مهر نوشت: مدیر برنامه‌ها و تهیه‌کننده پارسا خائف از خوانندگان برگزیده فصل اول برنامه «عصر جدید» می‌گوید خائف فقط مشغول آموزش، آموزش و باز هم آموزش است و آواز را علاوه‌بر حسین علیشاپور با وحید تاج و سه‌تار را با مسعود شعاری تمرین می‌کند. محمد عبداللهی پژوهشگر و مدیربرنامه‌های پارسا […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000