تسلیت عبدالله عبدالله برای درگذشت رضا براهنی

تسلیت عبدالله عبدالله برای درگذشت رضا براهنی

عبدالله عبدالله، ضمن تسلیت درگذشت زنده‌یاد رضا براهنی نوشت براهنی، از نویسندگان طراز اول زبان فارسی و ایران بود و مرگ او ضایعه‌ای کلان در حوزه ادب و زبان فارسی دری است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عبدالله عبدالله، سیاستمدار سرشناس اهل افغانستان، درگذشت رضا براهنی، نویسنده، شاعر و منتقد ادبی شناخته‌شده را تسلیت گفت.

او در این پیام تسلیت طی رشته توئیتی چنین نوشت:

«سوگمندانه رضا براهنی، شاعر، منتقد ادبی و نویسنده برجسته زبان فارسی در سن ۸۶ سالگی در تورنتوی کانادا دیده از جهان فروبست. براهنی، از نویسندگان طراز اول زبان فارسی و ایران بود. مرگ وی یک ضایعه کلان در حوزه ادب و زبان فارسی دری است.

با کارها و نام رضا براهنی هنگامی‌که متعلم صنف یازدهم مکتب در کابل بودم، آشنا گردیدم. سیداسماعیل خزاعی، استاد زبان و ادبیات فارسی دری ما در لیسه نادریه، که بعد از انقلاب هفت ثور زندانی و به شهادت رسید، خوانش کتاب «طلا در مس» رضا براهنی و دیدار با لطیف ناظمی، استاد برجسته دانشگاه کابل را به عنوان کار خانگی روزهای رخصتی تجویز کرد.

کتاب «طلا در مس» را از کتاب‌خانه عامه دریافت کردیم و به دیدار استاد ناظمی به دانشگاه کابل رفتیم که با جبین گشاده منابع مورد نظر را به معرفی گرفت و متنی نیز نوشت. از آن زمان به بعد همواره نوشته‌ها و کارهای براهنی را دنبال کرده‌ام. مرگ این چهره شاخص ادبی را به جامعه ادبی- فرهنگی ایران و افغانستان و خانواده‌ براهنی تسلیت می‌گوییم. نام رضا براهنی و کارهای بکر و ماندگار او همواره سرلوح کارهای نقد ادبی و فرهنگی در قلمرو زبان و ادب فارسی خواهد بود. روحش شاد و نامش گرامی باد.»

از جمله رمان‌های بسیار خوانده شده رضا براهنی (زاده ۲۱ آذر ۱۳۱۴) می‌توان به «آواز کشتگان»، «رازهای سرزمین من» و «روزگار دوزخی آقای ایاز» اشاره کرد، «طلا در مس»، «قصه‌نویسی»، «کیمیا و خاک» و «تاریخ مذکر» نیز از جمله آثاری بودند که رضا براهنی در حوزه نقد ادبی نوشت. در حوزه شعر نیز «خطاب به پروانه‌ها و چرا من دیگر شاعر نیمایی نیستم؟» و «اسماعیلِ» او بارها و باها خوانده شدند و مورد بحث قرار گرفتند.

رضا براهنی از اواخر دهه هفتاد خورشیدی در تورنتوی کانادا اقامت داشت و طبق گفته فرزندش اکتای براهنی، جمعه پنجم فروردین درگذشت و پیکرش برای خاکسپاری به ایران منتقل خواهد شد.

تسلیت عبدالله عبدالله برای درگذشت رضا براهنی

۲۵۹۲۵۹

پست بعدی

سخنگوی دولت : رکوردشکنی سفرهای نوروزی نشانه تقویت توان اقتصادی مردم است

ش مارس 26 , 2022
ایسنا نوشت: بهادری جهرمی گفت: رکوردشکنی فروش بلیت در سفرهای نوروزی نوید آغاز چرخه اقتصادی در حوزه‌های گردشگری است که نشان از بازگشت توان اقتصادی مردم دارد. علی بهادری جهرمی طی سخنانی در بازدید از ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر اظهار کرد: همنشینی و هماهنگی میان دستگاه‌ها در قالب ستاد […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000