برج آزادی

بدج آزادی واقع شده در استان تهران، جزو دسته برج های بسیار مشهور ایران می باشد که تمام شهرها و استان ها به خوبی از آن آگاه اند. حال این برج که نماد مهم و اصلی در تهران محسوب می شود، در سال ۱۳۴۹ ساخته شد.

در واقع علاوه بر اینکه برج آزادی به عنوان یک نماد مهم در تهران محسوب می شود، می توان گفت جاذبه بسیار خوبی هم برای بازدید است. مسافران و گردشگران خارجی با بازدید کردن از این برج و معماری منحصر به فرد و زیبای او، به قدر کافی متحیر می شوند. حال اگر قصد سفر به تهران و بازدید از برج آزادی را دارید، فراموش نکنید که بلیط لحظه آخری را تهیه کرده و سپس به این شهر زیبا و پر جمعیت سفر کنید.

شاید تهران در نظر و ذهن ما، همیشه به عنوان یک شهر شلوغ و با آلودگی های هوا شناخته شود، اما باید ذکر کنیم که این شهر مدرن، جاذبه های گردشگری بسیاری دارد که هر یک از آن ها به نوعی گردشگران را به خود جذب می کنند‌. در ادامه با ما همراه باشید تا هر آنچه که راجب برج آزادی نیاز دارید را شرح دهیم.

آشنایی با برج آزادی تهران

هدف از ساخت و تاسیس این برج، برگزاری جشن های ۲۵۰۰ ساله تاریخ ایران می باشد. در واقع زمانی که برج آزادی تاسیس شد، به عنوان یک نماد یا یک یاد بود برای تاریخ شاهنشای ایران شناخته شد. همچنین برج آزادی در گذشته نام شهیاد را داشته است.

 نکته بسیار جالبی که در خصوص برج آزادی وجود دارد، معماری او است. در اصل معماری برج، ترکیبی از دوره ساسانی، هخامنشی، اسلامی می باشد. همچنین درون برج چندین بخش و مجموعه وجود دارد که امروزه مورد استفاده افراد قرار می گیرد.

طرح و ایده برج در سال ۱۳۴۵ ارائه شد. اما ساخت برج در سال ۱۳۵۰ به اتمام رسید. در واقع طراح برج آزادی، جوان ۲۴ ساله ای بود که در دانشکده هنرهای تهران تحصیل می کرد. پس از رو نمایی و تاسیس برج، بر روی اسکانس ها هم در زمان پهلوی، عکس برج به ثبت رسید.

 امروزه طبق آخرین خبری که در رابطه با برج آزادی وجود دارد، او را به عنوان نماد کشور ایران و همچنین یک نماد سیاسی می شناسند. جالب است بدانید که توپ های عید، که هرساله ما شاهد آن ها هستیم، در کنار برج آزادی رها می شوند.

 البته با وجود بناهایی که در کنار برج ساخته شده، می توان گفت وضعیت او به عنوان یک اثر مهم و نماد ایران هنوز مششخص نیست و حریمی هم برای برج تعیین نشده است.

توپ هایی که در سال گذشته در کنار برج آزاد کردند، باعث به وجود آوردن ترک هایی بر روی پایه اصلی بنا شد. البته خیلی از مسئولین از این موضوع اظهار بی اطلاعی کردند و نتیجه مشخصی برای مرمت یا ترمیم برج وجود ندارد.

معماری برج آزادی چگونه است؟

همان طور که در مطالب بالا هم ذکر کردیم، معماری برج تلفیقی از سه دوره می باشد. این بنا در کل ۶۳ متر ارتفاع دارد. در ساخت برج آزادی یا همان برج شهیاد گذشته، ۴۶۰۰۰ سنگ به کار رفته و این مجموعه را تشکیل داده اند. در بنای اصلی، چهار طبقه و چهار آسانسور وجود دارد. که این چهار طبقه با حدود ۲۸۶ پله بر روی هم واقع شده اند.

 در محوطه اصلی و زیرین برج هم بخش ها و قسمت های مختلف دیگری مثل، کتابخانه، موزه، نگارخانه و… قرار گرفته است. همچنین در برج آزادی می توان شاهد گالری ها و سالن های مختلفی هم بود که افراد بسیاری از آن ها بازدید می نمایند.

اگر قصد دارید از دیگر شهرهای ایران به تهران سفر و از این برج زیبا بازدید نمایید، پیشنهاد می کنیم که بلیط هواپیما تبریز تهران را تهیه کرده و سپس به این پایتخت زیبا سفر کنید. تهران علاوه بر برج آزادی، دارای جاذبه های گردشگری بسیار دیگری هم می باشد که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست. قوس های موجود در برج نشان دهنده معماری اصیل در دوران ساسانی می باشند.

 زیرا در آن زمان طاق های شکسته، یک نماد در بناها بود. اگر به مطالبی که در بالا بین شد دقت کرده باشید، متوجه شده اید که ذکر کردیم این بنا تلفیقی از سه دوره می باشد. حالت گنبندی مانند برج، نشان دهنده معماری اسلامی اسلامی است.

استفاده شده از بتن سفید، کاشی های فیروزه ای، معرق کاری درون برج، سنگ های به کار رفته و… نمونه ای از معماری و سبک های ایران و هخامنشیان می باشند. در واقع در وصف برج ازادی، تنها می توان بیان کرد این بنا یکی از زیباترین برج های ایران است که همچنین امروزه می توان از بخش ها و قسمت های مختلف او استفاده نمود.

 اگر به دنبال یک مکان بسیار زیبا هستید که قدرت معماری ایران را به شما نشان دهند، فراموش نکنید برای بازدید از برج آزادی به تهران سری بزنید.  همچنین علاوه بر تمام نکات و جزئیاتی که در برج وجود دارند، می توان از محوطه خارجی او هم لذت بسیاری برد.

 وجود آب نماها، درختان با نظم که همه آن ها در یک مدار خاصی چیده شده اند، اشکال هندسی که با توجه به سر سبزی ها از بالا قابل مشاهده است و…‌ نمونه هایی از شاهکار معماری و ایجاد فضای سبز در ایران می باشند.

  لازم به ذکر است که وجود آب نماها و فواره هایی که در اطراف برج وجود دارد، یکی دیگر از مواردی هستند که به معماری هخامنشی اشاره می کنند.

چگونه می توان از برج آزادی بازدید نمود؟

روش های بسیاری برای بازدید از برج آزادی وچود دارد. در واقع شما در مرحله اول، باید به تهران سفر کنید و این کار تنها با تهیه بلیط چارتر شیراز تهران صورت می گیرد. البته  شاید شما قصد داشته باشید از دیگر شهرهای ایران به تهران سفر کنید.

 اصلا نیازی به نگرانی نیست و با تهیه مستقیم بلیط از شهرستان مد نظر خود، تهیه بلیط برای تهران و سفر به این شهر زییا امکان پذیر است.

همچنین در حین سفر خود؛ سری به مجموعه آزادی بزنید و از معماری زیبای این بنا لذت ببرید. اگر هم جزو دسته افراد علاقه مند به هنر و ادبیات می باشید، پیششنهاد می کنیم به بخش های داخلی برج هم بروید.

پست بعدی

نماینده مجلس : قالیباف و رئیسی مخالف طرح صیانت هستند

ی مارس 13 , 2022
اقتصادنیوز نوشت: یک نماینده مخالف طرح صیانت می گوید: اگر قرار بود ما با فیلترکردن به نتیجه مطلوب برسیم باید تا الآن به نتیجه می رسیدیم. اما، زمانی که ما فیلتر می کنیم و مردم یک شبکه دیگر را پیگیری می کنند، نشان می دهد که روش درستی نیست مقام […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000