نماینده تبریز : تورم کالاهای غیر مشمول ارز دولتی، ۴۳۳ درصد است

نماینده تبریز : تورم کالاهای غیر مشمول ارز دولتی، ۴۳۳ درصد است

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: فضای امروز جامعه مناسب تغییر در ارز ۴۲۰۰ تومانی یا حذف آن نیست و به جای شوک‌درمانی باید به سراغ افزایش نظارت‌ها و افزایش ارزش پول ملی برویم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی لایحه دولت برای اصلاح تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۰ و تغییر در فرآیند تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، ضمن مخالفت با فوریت لایحه مذکور اظهار داشت: اداره جامعه موضوع پیچیده‌ای است و در همین دوره مجلس شاهد بودیم که وقتی موضوع ارز ترجیحی مطرح شد، اتفاقی که مدنظر بود نیفتاد چون محاسبات و جمع‌بندی مجلس این بود که در حال حاضر شرایط جامعه مناسب این اقدام نیست و پیشنهاد جایگزین مناسبی هم برای آن وجود ندارد.

وی با رد اظهارنظر موافقان این لایحه مبنی بر بی‌اثر بودن ارز ترجیحی اختصاص یافته به کالاهای اساسی گفت: آمارهای بانک مرکزی چیز دیگری را نشان می‌دهد؛ بر اساس این آمارها میزان تورم کالاهای مشمول ارز ترجیحی طی سال‌های اخیر ۱۹۰ درصد رشد داشته در حالی که تورم کالاهای غیرمشمول این نوع ارز ۴۳۳ درصد رشد داشته است.

نماینده مردم تبریز در مجلس تأکید کرد: بنابراین علیرغم کوتاهی‌ها در نظارت و نیز رانت‌خواری‌های صورت گرفته، همین تصمیمات هم تا این میزان اثرگذار بوده و این تورم را به کمتر از ۵۰ درصد رسانده است.

فرهنگی با تأکید بر اینکه اگر روش‌های جایگزین داشته باشیم که کالاهای اساسی و به ویژه اقلام پروتئینی را به صورت کالا به دست مردم برسانیم، این یک پیشنهاد معقول و منطقی است، ادامه داد:‌اما در حالی که می‌شنویم قرار است ۴۵ هزار تومان یارانه را برای بخش‌هایی از جامعه افزایش دهیم و در عوض قیمت‌ها را به سمت آزاد شدن ببریم شوک‌های ناشی از این تصمیم قابل کنترل نیست و اگر حمایت از مردم نمی‌کنیم حداقل فشارهای بیشتری به آنها وارد نکنیم.

وی تصریح کرد: به جای افزایش نظارت‌ها و کنترل‌ها به سراغ روش‌های کلی و بدون تأثیر نرویم که اثرات منفی سنگینی دارد، به جای شوک‌درمانی باید به سراغ افزایش قدرت و ارزش پول ملی برویم.

23231

پست بعدی

رییس کمیسیون اصل ۹۰: درآمد شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در بانک مرکزی متمرکز نشد

ی نوامبر 14 , 2021
فارس نوشت: رئیس کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به تخلف یکی از شرکت‌های دولتی از قانون بودجه گفت: با وجود الزام قانونی اما تاکنون شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی از متمرکز کردن حساب‌ها در بانک مرکزی استنکاف کرده است. حجت الاسلام حسن شجاعی، درباره تخلف آشکار یکی از […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000