عبدالناصر؛ اقتصاددانی با سابقه “اصلاح” پیام‌های امام/ پسر همتی در کدام سریال‌ها بازی کرده است؟

60c8b324cecbf_2021-06-15_18-33 عبدالناصر همتی اگر چه به نام مدیر زمان روحانی شناخته می‌شود اما او از زمان هاشمی رفسنجانی در سطح مدیریت بانک و بیمه کشور حضور داشته و پیش از آن هم مدیر برادر هاشمی در صداوسیما بوده است.

مریم محمدپور: اقتصاد خوانده است و بیشترین تاکیدش بر همین مساله است. عبدالناصر همتی فرزند احمد، 64ساله است و در کبودرآهنگ در نزدیکی غار علیصدر به دنیا آمده. سال 54 راهی دانشگاه تهران شده تا اقتصاد بخواند و تا پایان مقطع دکتری در سال 72 در همین رشته و دانشگاه باقی مانده؛ البته برای انجام تزش به لندن نیز رفته است. در سال‌های اول دانشجویی یک دوره حسابرسی مؤسسه کوپرز اند لیبراند هم گذرانده و حالا اقتصاد کلان و اقتصاد انرژی تدریس می‌کند. دانشجوی درسخوانی نیز بوده، چراکه رتبه‌اش برای ورود به مقطع ارشد، یک شده است. کتابهایی نیز در رشته خود تالیف کرده که مهم‌ترین آن‌ها کتاب «اقتصاد کلان، مقدمه‌ای بر سیاست‌های پولی و مالی» است. این کتاب چهار بار تجدید چاپ شده‌است. کتاب‌های «توسعه اقتصادی»، «مشکلات اقتصادی جهان سوم» و «اقتصاد نفت» نیز از تألیفات اوست.

اول رسانه بعد اقتصاد

همتی فعالیت خود را نه در اقتصاد که در رسانه آغاز کرد، آن هم در مهمترین رسانه کشور دست‌کم در سالهای اولیه بعد انقلاب. او به صداوسیما رفت و از سال 59 تا 68 مدیرکل خبر و از 68 تا 73 معاون سیاسی سازمان صدا و سیما بود. حضور او در صداوسیما همزمان با ریاست محمد هاشمی رفسنجانی بود و به نظر می‌رسد نگاهش در مسائل سیاسی و فرهنگی و رسانه‌ای چند دور از غالب خانواده هاشمی نیست. همتی همزمان عضو ستاد تبلیغات جنگ نیز بوده است.

اصلاح پیام امام و رهبری

نفوذ عبدالناصر همتی بر نحوه پخش اخبار و حتی شخصیت‌های بزرگ سیاسی کشور تا اندازه‌ای بوده است که وی در مصاحبه‌ای می‌گوید در کلمات بیانیه‌های امام خمینی نیز تغییراتی به صلاحدید خود اعمال می‌کرده است: "من حتی در پیام امام درباره سلمان رشدی یک کلمه‌ای را اصلاح کردم. یعنی ایشان نظر مثبت داشتند و اجازه می‌دادند این کارها را انجام دهیم… یک جمله‌ای را که درست نیست بگویم صلاح ندانستم ولی کارشناسی شده را بهتر می‌دانستم و به ایشان عرض کردم امام فوری فرمودند اصلاح کنند ولی سریع پخش کنند. این روند در دوره مقام معظم رهبری که من چند سال معاون سیاسی بودم، ادامه داشت".

رفت و آمد از بانک به بیمه و برعکس

جالب است که همتی از عرصه رسانه‌ای بدون فوت وقت وارد عرصه اقتصادی شد و با سمت مهمی هم کار خود را آغاز کرد. او از سال 73 تا 85 رئیس بیمه مرکزی ایران بود. در آن دوران همتی "پدر بیمه‌های خصوصی" کشور لقب می‌گیرد. از 85 وارد سیستم بانکی کشور می‌شود و کارش در این حوزه را با مدیرعاملی بانک سینا شروع می‌کند. تا 92 همین سمت را داشته است و کارِ کارستان او در اواخر این بازه زمانی، خارج کردن بانک سینا با رأی دادگاه عالی اروپا از فهرست تحریم اتحادیه اروپا بود. در سال 92 و همزمان وزارت طیب نیا و به پیشنهاد شخص وزیر، همتی به عنوان مدیرعامل، راهی بانک ملی ایران می‌شود و تا سال 95 آنجا می‌ماند، بعد از آن به بیمه بازمی‌گردد و دو سال دوباره ریاست بیمه مرکزی کشور را به عهده می‌گیرد. بازگشت او به بیمه پس از انتشار فیش حقوق های نجومی بود. همتنی سوم مرداد سال 97 هم رئیس کل بانک مرکزی می‌شود اما پس از شروع تبلیغات انتخاباتی، روحانی جانشین همتی را معرفی می‌کند. عضویت 5 ساله در عضو کمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی در زمان ریاست جمهوری روحانی، دیگر شغلی است که همتی تجربه کرده است.

سفیر چین نرفته برگشت

پیش از رئیس بانک مرکزی شدن، همتی یک ماه سفیر چین بود، از ابتدای تیر 97 حکم همتی زده شد اما او با تاخیر به پکن رسید. وقتی هم رسید، عرقش خشک نشده، برگشت تا در مردادماه جانشین سیف شود.

پسر بازیگر آقای رئیس

سپیده شبستری، همسر عبدالناصر همتی، مدتی قبل با حضور در یک برنامه تلویزیونی حسابی سر زبان‌ها افتاد. او که مسئولیت ستاد انتخاباتی همسرش را به عهده دارد، در رشته اقتصاد تحصیل کرده و دکترای مدیریت گرفته است.

این زوج، یک پسر و دو دختر دارند که هیچکدام راه والدین خود را ادامه نداده و سراغ رشته اقتصاد نرفته‌اند. پسر خانواده، امیرحسین، متولد ۶۴ و استاد معماری و سینماست. امیرحسین همتی در دو سریال عملیات 125 ساخته‌ بهروز افخمی و دولت مخفی به‌کارگردانی عبدالحسین برزیده و راما قویدل نقش ایفا کرده است. او در ابتدا در هلند مشغول بازیگری و کارگردانی تئاتر شد و بعد از آن یک سال شاگرد پدر تئاتر ایران، مرحوم حمید سمندریان بود. همچنین یکی از دختران همتی پزشک متخصص اطفال است و دختر دیگر، دانشجوی رشته معماری است.

بیشتر بخوانید:

سرلشکر زاکانی؛ "افشاگر" و "دادگاه برو" اما همیشه تبرئه، حتی بعد از حکم حبس!

آقا محسن؛ محافظی که بعدها چریک و حالا کت و شلواری شده/ «تام جی اندرسون» پسر رضایی بود؟

مهرعلیزاده؛ اصلاح‌طلبی با یک کامیون سِمَت/ از فرماندهی سپاه تا معاونت بهزاد نبوی

امیرحسین قاضی زاده هاشمی؛ نامی که از پسرعموی وزیر به کاندیدای ریاست جمهوری تبدیل شد

سعید جلیلی؛ دانشجوی علم الهدی و مرید مصباح/ جمله معروف احمدی نژاد درباره نتیجه عملکرد او چه بود؟

پست بعدی

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چه برنامه ای برای سیاست داخلی دارند؟ / اصلاحات اقتصادی بدون اصلاحات سیاسی ممکن است؟

چ ژوئن 16 , 2021
در این ویدئو به بررسی نظرات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در زمینه سیاست داخلی پرداخته‌ایم. نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در این دوره بیشتر وعده‌های اقتصادی دادند، با این حال برخی معتقدند که تحقق وعده‌های اقتصادی بدون اصلاحات سیاسی ممکن نیست. در این‌باره ویدئویی را ببینید و نظر بدهید.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000