آمریکا پیشنهاد مذاکره با ایران را پذیرفت / احتمال حضور ایران و آمریکا در نشست مشترک برجام

سیاسی/ سیاست خارجی 602eea053e061_2021-02-19_01-58 یک مقام ارشد آمریکایی گفت چنانچه اتحادیه اروپا از آمریکا برای گفت‌وگو با ایران دعوت کند می‌پذیریم. واشنگتن حاضر است در نشست کمیسیون برجام حضور یابد.

همزمان، نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت ادعای دولت پیشین آمریکا مبنی بر احیای همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را پس گرفت.

خبرنگار وال استریت ژورنال به نقل از برخی منابع از احتمال برگزاری جلسه غیررسمی کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و آمریکا (به صورت مهمان) خبر داد.

وی البته گفت در صورت برگزاری، این جلسه بعد از ضرب الاجل هسته ای ایران تشکیل خواهد شد.

رویترز به نقل از یک منبع فرانسوی نوشت آمریکا آمادگی خود را برای گفت‌وگو با ایران در قالب جلسه کمیسیون مشترک با اعضای گروه ۱+۵ نشان داده است.

همچنین یک مقام آمریکایی به رویترز گفت واشنگتن به نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اطلاع داده محدودیت‌های تردد اعمال‌شده علیه دیپلمات‌های ایران در نیویورک کاهش خواهند یافت.

این مقام گفته دولت بایدن غیر از اطلاع‌رسانی درباره این کاهش این محدودیت‌های تردد هیچ تماسی با مقام‌های ایران نداشته است.

بیانیه سه کشور اروپایی و آمریکا درباره ایران و پاسخ ظریف

در همین حال آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام بیانیه‌ای مشترک درباره تهران صادر کردند.

در متن بیانیه مشترک وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان آمده است: در خصوص ایران، سه کشور اروپایی و ایالات متحده منافع بنیادی مشترک خود در زمینه حفظ نظام منع اشاعه هسته‌ای و جلوگیری ابدی از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را ابراز کردند.

سه کشور اروپایی و ایالات متحده بر هدف مشترک خود مبنی بر بازگشت ایران به پایبندی کامل به تعهداتش در برجام تأکید کردند.

در بیانیه آنها آمده است: چنانچه ایران به رعایت دقیق تعهداتش در برجام برگردد ایالات متحده نیز اقدام مشابه انجام خواهد داد و آماده رایزنی با ایران در جهت این هدف خواهد بود.

سه کشور اروپایی و ایالات متحده آمریکا از ایران خواستند از برداشتن گام‌های بیشتر به خصوص در زمینه تعلیق اجرای پروتکل الحاقی و محدودسازی فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خودداری کند.

اما در پاسخ به این بیانیه محمد جواد ظریف توئیتی منتشر کرد و نوشت: به جای فلسفه‌بافی و قرار دادن بار مسؤولیت بر دوش ایران، تروییکای اروپایی/ اتحادیه اروپا باید به تعهدات خود عمل کرده و خواستار آن شود که میراث تروریسم اقتصادی ترامپ علیه ایران پایان یابد.

وزیر خارجه تاکید کرد که تدابیر جبرانی ما پاسخی‌اند به نقض‌های ایالات متحده و تروییکای اروپایی. اگر از معلول هراسانید، علت را حذف کنید.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

اهمیت اندازه ماسک در مقابله باکرونا/نورهای مصنوعی و سرطان تیروئید

ج فوریه 19 , 2021
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم. به گزارش خبرنگار مهر، مهم‌ترین اخبار منتشرشده در حوزه بهداشت، درمان و تغذیه در سطح جهان به شرح زیر بوده‌اند:

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000