حضور احمدی نژاد و خاتمی در انتخابات ۱۴۰۰ ، مشارکت را بالا می‌برد/ ظریف و جهانگیری نماد تداوم دولت روحانی هستند/ قالیباف شانس پیروزی ندارد / رئیسی کاندیدا شود، می‌گویند قدرت‌طلب است / ترامپ راننده اهلی برای “اتومبیل برجام” نبود؛ بایدن اهل است؟

سیاسی/ انتخابات 6022f29b30467_2021-02-10_00-07 نماینده مردم تبریز در مجلس یازدهم می‌گوید: گفتمان مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 تغییر شرایط موجود بر مبنای عدالت است و کسانی که امروز مقصر وضع موجود هستند نمی توانند با هم در رقابت قرار گیرند.

احمد علیرضابیگی در گفت‌وگو با خبرنگار خبر فوری به آخرین وضعیت آرایش نیروهای سیاسی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 پرداخته است.

نماینده اصولگرای مردم تبریز در مجلس یازدهم که سابقه حضور در مجلس دهم را نیز در کارنامه دارد، پیش از این استاندار آذربایجان شرقی در دوره دوم دولت محمود احمدی نژاد بوده است.

علیرضا بیگی پیش از این در گفت و گو با خبرفوری درباره دولت حسن روحانی گفته بود: "کارکردهاو عملکردی که در دولت روحانی مشاهده شد، نشان داد که آقای روحانی محصول یک انتخاب بد بود."متاسفانه رئیس جمهور از تجربه گذشته استفاده نکرد و نه تنها برای وحدت و یکپارچگی زمینه سازی نکرد بلکه به جای وحدت سخنان وحدت شکن مطرح کرد."

وی همچنین معتقد است که علی لاریجانی نقش بسزایی در وضعیتی که بوجود آمده است دارد به ویژه در ناکارآمدی مجلس و اینکه نتوانست به عنوان نماد اراده ملت در مقابل خطاکاری‌ها، بی‌تدبیری‌ها و روش‌های ناصواب دولت نقش نظارتی خودش را قدرتمندانه ایفاکند.

علیرضا بیگی، علی لاریجانی و محمدرضا عارف را از سهامداران عمده دولت روحانی می داند و می گوید: "آنها خود را در قبال کامروا شدن دولت آقای روحانی مسئول دانسته و نسبت به آن احساس تعهد می کردند و همین امر سبب شده بود که از بسیاری از موضوعات مختلف صرف نظر کنند".

متن گفت و گو با عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس یازدهم را در ادامه بخوانید:

زمزمه‌هایی مبنی بر حضور آقای لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده به گوش می‌رسد، نظر شما که در مجلس دهم نیز حضور داشتید و ریاست وی بر مجلس را دیده اید درباره ریاست جمهوری رئیس سابق مجلس در سال 1400 چیست؟

بسیار مشتاقیم که حتما آقای لاریجانی در انتخابات شرکت کند و این اقدام سبب برگزاری پرشور انتخابات خواهد شد و از طرفی مردم می توانند با نگاه به گذشته افراد به آن ها پاسخ دهند و به این ترتیب این امکان فراهم می شود که مردم در خصوص این چهره ها قضاوت خود را اعلام کنند از این رو بنده به شخصه از حضور آقای لاریجانی در این انتخابات استقبال می‌کنم.

اما نکته ای که وجود دارد این است که به نظر می رسد عده ای را نوعی "توهم" برداشته که احساس می کنند می توانند مورد اقبال مردم قرار بگیرند در حالی‌که باید یک بار برای همیشه به این موضوع خاتمه داده شود.

اینکه مطرح می‌شود اصلاح طلبانی همچون "کارگزاران سازندگی" از ایشان حمایت کند را چقدر محتمل می دانید آیا آقای لاریجانی که به عنوان نیروی اصولگرای سنتی و معتدل شناخته می‌شود راضی به حمایت اصلاح طلبان از خود می‌شود؟

من هم مصاحبه هایی را از کارگزاران دیده‌ام که آنها دارند به حضور آقای لاریجانی در انتخابات آینده اظهار تمایل و رغبت نشان می دهند هر چند که در میان بدنه اصلاح طلبان نیز این اختلاف نظر وجود دارد که آنها دیگر نمی خواهند تجربه تلخ نامزد نیابتی یا به اصطلاح خودشان "رحم اجاره‌ای" را تکرار کنند و حتی اصرار دارند که یک نفر از خودشان در انتخابات حضور داشته باشد تا لااقل وزن سیاسی آن‌ها مشخص شود و انتخابات پیش رو وزن و پایگاه مردمی همه جناح های سیاسی و سیاسیون را به خوبی مشخص خواهد کرد.

کاندیداتوری آقای رئیسی حتما آثار خوبی برجای نخواهد گذاشت و چه بسا اینگونه تلقی شود که ایشان میل به قدرت دارند چراکه اگر میل به خدمت دارند همین سنگر قوه قضائیه را باید محکم حفظ کنند

به عنوان یکی از فعال ترین نمایندگان اصولگرای مجلس در دوره های دهم و یازدهم پیش بینی تان از وضعیت اصولگرایان در انتخابات آتی چیست؟ به طور مشخص موضوع کاندیداتوری افرادی همچون محمدباقر قالیباف یا که در حال حاضر ریاست قوه مقننه را برعهده دارد، چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر می آید که با شرایط اجتماعی که به ویژه پس از اعلام رای دادگاه معاون آقای قالیباف پیش آمده و افکار عمومی سئوالات عدیده ای در این خصوص دارند و همچنین با توجه به موضوعاتی که مرتبا در این خصوص مطرح می‌شود شانس آقای قالیباف را به حداقل می رساند.

تحلیل‌تان از رفتن احتمالی آقای رئیسی از قوه قضائیه و احتمال نامزدی وی در انتخابات 1400 را با توجه به عملکرد مثبتی که در دستگاه قضایی و در میان افکارعمومی داشته‌اند، چیست؟

آقای رئیسی اولین رئیس قوه قضائیه ای هستند که پس از سالها توانسته اند در جایگاه خودشان قرار گیرند به این معنا که فردی از بدنه قوه قضائیه آمده و در مصدر مسئولیت ریاست این قوه و در راس هرم این دستگاه قرار گرفته است.

با این حال اگر چنین موضوعی پیش بیاید و آقای رئیسی با توجه به عملکرد بسیار خوب و ارزشمندی که در رویارویی با فساد از خودشان نشان داده و اسباب دلگرمی مردم شده‌اند، حتما آثار خوبی برجای نخواهد گذاشت و چه بسا اینگونه تلقی شود که ایشان میل به قدرت دارند چراکه اگر میل به خدمت دارند همین سنگر قوه قضائیه را باید محکم حفظ و برای حاکمیت قانون و برخورد با متخلفان و مجازات خاطیان تلاش کند.

با توجه به انتقاداتی که از سوی مردم و فعالان سیاسی و اجتماعی به دولت اعتدالگرا یا تدبیر و امید وارد می‌شود گفتمان مردم در انتخابات 1400 را بیشتر حول محور چه موضوعاتی می دانید؟ به این معنا که مردم در انتخابات به دنبال فردی برای تحقق عدالت و کارآمدی هستند؟ یا کسی که به دنبال بهبود روابط خارجی است و می تواند مذاکرات را پیش ببرد؟

شعار و گفتمان مردم تغییر شرایط موجود بر مبنای عدالت است و دستیابی به عدالت خواست عمومی ملت ایران است از این رو، کسانی که امروز مقصر وضع موجود هستند نمی‌توانند با هم در رقابت قرار گیرند و این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که وضع موجود تنها متوجه دولت نمی شود بلکه کسانی خارج از چارچوب دولت نیز نماد وضع موجودند از جمله آقای لاریجانی که نماد وضع موجود است و آقای ظریف و جهانگیری که تداوم دولت یازدهم و دوازدهم هستند.

با تحرکات رسانه ای اخیر و مصاحبه های جدید آقای احمدی نژاد با رسانه های مختلف داخلی و خارجی که در فضایی متفاوت برگزار می‌شود وضعیت حضور رئیس جمهور سابق در انتخابات 1400 را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا احتمال حضور و تائید صلاحیت شان از سوی شورای نگهبان وجود دارد؟ یا همچون انتخابات دوره قبل وی نمی تواند از این فیلتر عبور کند؟

این موضوع بستگی به شرایط دارد. چراکه در حال حاضر عنصر مفقوده در برگزاری پرشور انتخابات موضوع مشارکت است در حالی که عنصر مشارکت قوام بخش امنیت ملی ماست و سبب کندشدن زبان بیگانه به روی ملت و کشور ما می شود اما متاسفانه کسانی بنا دارند که موضوع مشارکت را با امنیت در تعارض و تزاحم نشان دهند و اینگونه عنوان می کنند که اگر آقای احمدی‌نژاد و حتی آقای خاتمی بخواهند در انتخابات حضور پیدا کنند این حضور سبب گسست ملی خواهد شد که این گسست ملی امنیت ملی کشور را متاثر خواهد کرد و چه بهتر که اصلا و ابدا این افراد در انتخابات شرکت نکنند؛ در حالی که حضور پرشور و حداکثری مردم در انتخابات مستلزم این است که شاهد حضور کاندیداهای مورد اقبال مردم در صحنه انتخابات باشیم و بتوانیم با حضور پرشور مردم توطئه هایی که علیه نظام جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد را خنثی کنیم و پاسخ دندان شکنی به یاوه سرایی های نظام سلطه دهیم.

با شرایط اجتماعی که به ویژه پس از اعلام رای دادگاه معاون آقای قالیباف پیش آمده و افکار عمومی سئوالات عدیده ای در این خصوص دارند و همچنین با توجه به موضوعاتی که مرتبا در این خصوص مطرح می‌شود شانس آقای قالیباف را به حداقل می رساند

متاسفانه سیاستی که دولت اتخاذ کرده این است مشابه کارهایی که انجام داد تا نتیجه‌اش مجلس حداقلی بشود درست عین همین کارها را برای پائین آوردن سطح مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری انجام و صفت "حداقلی"را به دولت آینده نیز تعمیم دهد.

این در حالی است که پس از 40 سال و برگزاری ده‌ها انتخابات به این تجربه رسیده ایم که در سال منتهی به انتخابات هیچ وقت کاری انجام نمی شود که انتخابات را متاثر کند و تحت الشعاع قرار دهد اما دولت آقای روحانی شب انتخابات مجلس قیمت بنزین را 3 برابر کرد که نتیجه آن کشته شدن صدها انسان و به آتش کشیده شدن دهها نقطه در جای جای میهن اسلامی و تبلیغات سوء بیگانگان علیه کشور بود و از همه مهم تر باعث قهر کردن مردم از صندوق رای در سال 98 شد.

آنها با یک سناریوی از پیش تعیین شده چنین جفایی را در حق ملت ایران رقم زدند و بعد هم رئیس جمهور آمد گفت: که من خبر نداشتم که قرار است بنزین گران شود! و اسباب مضحکه مردم شد و دنیا نیز دید که رئیس جمهور یک کشور می گوید من در جریان افزایش قیمت بنزین در کشور خودم نبودم!

درست مثل همین قضیه برای انتخابات ریاست جمهوری در حال طراحی است تا ضعیف بودن پشتوانه مشارکت مردم در انتخابات و انتخاب رئیس جمهور که نماد و برآیند جمهوریت در کشور به شمار می رود،دولت آتی دولت ضعیفی باشد و مرتب به رئیس جمهور بعدی سرکوفت بزنند که تو به واسطه مشارکت حداقلی توانستی در حکومت قرار بگیری. از این جهت این موضوع حتما باید مورد توجه نخبگان کشور قرار گیرد که امکان حضور پرشور مردم در صحنه انتخابات ریاست جمهوری با امکان فراهم کردن برای حضور کاندیداها میسر شود.

موضوع انتخاب جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا چه تاثیری در انتخابات آتی خواهد داشت؟ آنهایی که تبلیغ می کنند که احیای برجام اتفاق می‌ افتد و بحث مذاکره احتمالی ایران و آمریکا باعث گشایش فضای اقتصادی می شود، آیا این اتفاق خواهد افتاد و انتخابات اخیر آمریکا شانس آن ها را برای پیروزی در ایران افزایش داده است؟

در حقیقت این آدرس اشتباهی است که دولت روحانی به مردم می‌دهد و می‌گوید برجام اتومبیل خوبی بوده ولی راننده ای که پشت فرمان آن نشسته بود یعنی دونالد ترامپ آدم ناجور و راننده نابلدی بوده است و به همین دلیل برجام شکست خورد اما آقای بایدن راننده اهل و رفیق آقای ظریف است و لذا او خواهد توانست اهداف برجام را محقق کند و اینگونه القاء می کنند که این بایدن بود که هنوز در دولت مستقر نشده توانست قیمت دلار 32 هزار تومانی را به دلار 22 هزارتومانی برساند و حالا که آمده حتما او منشاء بسیاری از گشایش‌ها در قبال ایران خواهد بود در حالی که این ها همه آدرس اشتباه دادن به ملت است و تکرار دوباره روند ناصوابی که 8 سال ملت ایران را معطل کرد و امکانات و اعتبار آنها را به آتش کشید.

دولت آقای روحانی این آدرس اشتباه را با مهندسی هایی که صورت داده به مردم می دهد و اینگونه القاء می کند که دوگانه برجام و غیربرجام ایجاد و رقابت بین برجامیان و غیربرجامیان باشد ولی عملا آنچه که ملت ایران طالب آن هستند، تغییر روند موجود و پایان دادن به فرآیند غلط تصمیم گیری در کشور است که اساسا ثروت و منابع مردم و کشور را به نابودی کشانده و این روند باید خاتمه پیدا کند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

مدت ایمنی واکسن کرونا معلوم نیست/رعایت مراقبت های بهداشتی

چ فوریه 10 , 2021
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور، با اشاره به تایید واکسن روسی در منابع بین المللی، شک و تردید افراد نسبت به استفاده از این واکسن را بی مورد دانست. به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا مرندی، در گفتگوی تلفنی با شبکه دو سیما، گفت: ما دچار خود کم بینی هستیم زیرا […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000