قطار کاهش تنش با ایران به راه افتاده اما به معنای انجام توافق نیست

سیاسی/ بین الملل 601a9ca716179_2021-02-03_16-22 «گرچه جو بایدن با انتخاب رابرت مالی به عنوان فرستاده ویژه خود در پرونده ایران چراغ سبز به راه افتادن قطار کاهش تنش با ایران را روشن کرد اما به معنای آن نیست که به زودی شاهد توافق دو طرف باشیم.»

ریاض محمد در یادداشتی که در پایگاه اطلاع‌رسانی «النبا» منتشر شد ضمن اشاره به پیشینه فعالیت‌های رابرت مالی ادعا کرد انتصاب این فرد پیامی از سوی دولت بایدن درباره تمایل این کشور برای توافق با ایران است اما همچنان تصور نمی کنم این توافق در دسترس باشد؛ زیرا هم لابی اسرائیلی و هم لابی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس فشار خود را علیه آن اعمال خواهند کرد در حالی که فشار تندروهای ایرانی نیز در راستای به شکست کشاندن آن خواهد بود.

به اعتقاد نویسنده، آن چه که در حال حاضر از فرایند به دست می‌آید این است که دیگر صدای شیپورهای جنگ به گوش نمی‌رسد. اما در رابطه با این که توافق همچنان در دسترس نیست هم صرف اشاره به سیر تحول مذاکرات با ایران در دوره اوباما کافی باشد:

اوباما در نوامبر ۲۰۰۸ در انتخابات پیروز شد؛

ژانویه ۲۰۰۹ تحلیف وی برگزار شد؛

اوباما اولین نامه خود را به رهبر ایران ژوئن ۲۰۰۹ ارسال کرد؛

دومن نامه اوباما به رهبر ایران نیز در جولای ۲۰۰۹ ارسال شد؛

سومین نامه تاریخ اکتبر ۲۰۱۴ را داشت؛

توافق هسته ای با کشورهای بزرگ آوریل ۲۰۱۵ به امضا رسید.

پس با توجه به این سیر تحولاتی که در گذشته شاهد آن بودیم ، نمی‌توان توقع داشت توافق آمریکایی ـ ایرانی در یک چشم به هم زدن به انجام برسد، زیرا توافق قبل هم شش سال و نیم زمان گرفت.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

چگونگی رد لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در مجلس تا حدی عجیب بود

چ فوریه 3 , 2021
سیاسی/ سیاست داخلی معاون حقوقی رییس جمهور گفت: چگونگی رد لایحهی بودجه سال ۱۴۰۰ در مجلس تا اندازه‌ای عجیب و دور از اصول قانون اساسی و حتی قانون آیین‌نامه داخلی مجلس و رویه‌ معمول در گذشته به نظر می‌رسد. لعیا جنیدی در یادداشتی با عنوان " فرآیند اساسی بودجه‌گذاری؛ لایحه […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000