معرفی انکوباتور آزمایشگاهی و کاربردهای آن

تجهیزات گوناگونی وجود دارند که متخصصان در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌کنند. از ابزارهای شیشه‌ای و فلزی گرفته تا دستگاه‌های الکترونیکی. یکی از مهم‌ترین این موارد، انکوباتور آزمایشگاهی نام دارد. این دستگاه فوق‌العاده مهم در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی کاربرد داشته و می‌تواند شرایط خاصی را برای رشد و کشت انواع میکروب‌ها و باکتری‌ها ایجاد کند. همراه ما باشید تا در ادامه بیشتر با این دستگاه آشنا شویم.

تجهیزات گوناگونی وجود دارند که متخصصان در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌کنند. از ابزارهای شیشه‌ای و فلزی گرفته تا دستگاه‌های الکترونیکی. یکی از مهم‌ترین این موارد، انکوباتور آزمایشگاهی نام دارد. این دستگاه فوق‌العاده مهم در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی کاربرد داشته و می‌تواند شرایط خاصی را برای رشد و کشت انواع میکروب‌ها و باکتری‌ها ایجاد کند. همراه ما باشید تا در ادامه بیشتر با این دستگاه آشنا شویم.

Laboratory Incubator چیست؟

اولین نکته‌ای که باید با هم بررسی کنیم، تعریف اصلی برای دستگاه انکوباتور است. Laboratory Incobator دستگاهی فوق‌العاده مهم به شمار می‌رود که از آن برای ایجاد و حفظ شرایط محیطی خاص استفاده می‌کنند. این شرایط محیطی مطلوب بوده و برای پروژه‌های آزمایشگاهی خاصی کاربرد دارد.

به‌طور مثال جهت رشد میکروب‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها، سلول‌های حیاتی و سایر میکروارگانیسم‌ها، باید شرایطی مطلوب ازنظر دما و فشار برقرار باشد. انکوباتور قادر به ایجاد این شرایط بوده و می‌تواند در رشد میکروب‌ها به شما کمک کند. نکته‌ی مهمی که وجود دارد، پشتیبانی از انواع برنامه‌های آزمایشگاهی توسط این دستگاه است.

اجزای تشکیل‌دهنده انکوباتور

برای اینکه بتوانیم بیشتر و دقیق‌تر با دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی آشنا شویم، بهتر است اجزای تشکیل‌دهنده این محصول را بشناسیم. این دستگاه قطعات مهمی دارد که درصورت اختلال در هر یک، عملکرد آن با مشکل مواجه خواهد شد. از مهم‌ترین این قطعات باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • واشر در
  • قفسه‌های دارای سوراخ
  • کنترل پنل
  • هیتر
  • در اصلی
  • ترموستات
  • سیستم کنترل رطوبت و گاز
  • قطعات الکترونیکی برقی جهت ایجاد حرارت

کاربردهای انکوباتور آزمایشگاهی

مهم‌ترین نکته‌ای که باید برای تأمین دستگاه انکوباتور بدانید این است که چه مواردی جزو کاربردهای این دستگاه قرار می‌گیرند. اصلی‌ترین کاربردهای این دستگاه برای آزمایشگاه‌های بیولوژیکی است. این کاربردها به شرح زیر هستند.

رشد و کشت باکتری و میکروب‌ها

این دستگاه با فرایندی که طی می‌کند، قابلیت رشد و کشت میکروب و باکتری‌ها را در خود ایجاد می‌کند. یک دستگاه انکوباتور می‌تواند مکانی مناسب جهت رشد این موارد باشد و شرایطی عالی برای این کار به وجود آورد.

انکوباتور این قابلیت را دارد که شرایط حرارتی و رطوبتی خاصی را ایجاد کند. این شرایط جهت کشت میکروب‌ها و باکتری‌های خاص مناسب بوده و حتی به تکثیر آن‌ها نیز کمک ویژه‌ای می‌کند. همین موضوع نیز باعث شده تا در تعداد زیادی از آزمایشگاه‌های بیولوژیکی، این دستگاه به‌کار رود.

کشت، تجزیه و تحلیل سلول‌های حیاتی

کاربرد دیگری که باید در رابطه با دستگاه انکوباتور بدانید، کشت، تجزیه و تحلیل انواع سلول‌های حیاتی است. زیست‌شناسی یکی از علوم فوق‌العاده مهم در دنیای امروز بوده و کارشناسان زیست‌شناسی جهت انجام تحقیقات گوناگون در آن، باید شرایطی مناسب مانند بدن جانداران ایجاد کنند. کسانی که قصد راه‌اندازی یک شرکت تجهیزات آزمایشگاهی را دارند، خوب می‌دانند که این دستگاه اهمیت زیادی برای پروژه‌های زیست‌شناسی داشته و قابلیت کشت انواع سلول‌های پر فروش، سرطانی و باکتریایی را دارد.

انجام تست‌های زیستی و بیوشیمی

تست‌هایی که در پروژه‌های زیستی و بیوشیمی انجام می‌شوند اهمیت بسیار زیادی در دنیای علم دارند. موضوع مهمی که در این مبحث وجود دارد، انجام این تست‌ها کمی سخت بوده و نیازمند برقراری شرایط مطلوب جهت رشد و کشت سلول‌ها است.

انکوباتور آمده تا این مشکل را حل کرده و به شما در ایجاد شرایطی مطلوب کمک کند. دستگاه انکوباتور قادر است در محفظه‌ی خود دما و رطوبتی خاص را ایجاد کرده و قابلیت رشد انواع میکروارگانیسم‌ها را به شما بدهد. این موضوع انجام تست‌های زیستی و بیوشیمی را ساده‌تر می‌کند.

پرورش و تکثیر انواع میکروارگانیسم‌ها و گیاهان

اگر به تعریف اصلی انکوباتور توجه کرده باشید می‌دانید که این دستگاه علاوه بر ایجاد شرایطی جهت رشد و کشت سلول‌ها، این قابلیت را دارد که شرایطی عالی برای پرورش گیاهان و میکروارگانیسم‌های خاص را نیز ایجاد کند.

در واقع میکروارگانیسم‌هایی مانند انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها شامل این موارد بوده و می‌توان به‌راحتی آن‌ها را درون یک انکوباتور کشت کرد. فرقی هم نمی‌کند که به چه شرایطی جهت رشد آن‌ها نیاز دارید؛ توانایی این را دارید که نسبت به نیاز خود میزان دما، فشار و رطوبت را تنظیم کنید.

تست‌های تولید دارو و داروسازی

صنعت داروسازی و تست انواع واکسن‌ها، از مهم‌ترین صنایعی است که در دنیای امروز وجود دارد. اصلی‌ترین مرحله در ساخت یک دارو یا واکسن، تست آن در شرایط بدن انسان است؛ اما پزشکان و متخصصان قبل‌از اینکه مستقیم تست را در بدن انسان انجام دهند، باید از عملکرد درست مواد تشکیل‌دهنده مطمئن باشند.

این مواد شامل انواع میکروارگانیسم‌ها، میکروب یا باکتری ضعیف شده هستند. برای تست ‌کردن این موارد می‌توان از دستگاه انکوباتور استفاده کرد. این دستگاه شرایطی را ازنظر دما و رطوبت ایجاد می‌کند تا دارو عملکرد خود را نشان داده و از تکثیر درست میکروارگانیسم‌ها مطمئن شوند.

تست تجربیات و مطالعات تحقیقاتی

آخرین کاربردی که باید بدانیم، قابلیت انجام تجربیات و مطالعات تحقیقاتی است. تمامی مواردی که در بالا بررسی کردیم برای پروژه‌ها و تست‌های واقعی بوده و حساسیت زیادی نیز دارند.

اگر هم دانشجویان یا محققان به‌دنبال کسب تجربیات یا انجام تحقیقات گوناگون باشند نیز این دستگاه به‌کار آن‌ها خواهد آمد. این دسته از افراد قادر هستند برای انجام تحقیقات گوناگون از انکوباتور کمک گرفته و دما و رطوبت مورد نیاز سلول‌ها و باکتری‌ها را تنظیم کنند. همچنین ایمنی این دستگاه نیز بالا بوده و هرگز نیازی نیست نگران آسیب‌های جدی باشید.

جمع‌بندی

Laboratory Incubator دستگاهی است که قابلیت‌های مختلفی دارد. درون این دستگاه محفظه‌ای ایزوله قرار داشته که شما را قادر می‌سازد دما و رطوبت این محفظه را تنظیم کنید.

  1. کاربردهای این دستگاه برای انجام تست‌های مختلف بیولوژیکی بوده و قابلیت رشد انواع میکروارگانیسم در آن وجود دارد. در این مطلب کاربردهای مهم این دستگاه را جهت آشنایی بیشتر شما توضیح دادیم. حال می‌توانید با دانشی کامل این دستگاه را از شرکت‌های بزرگ تهیه کرده و به مشتریان داخل کشور ارائه دهید.

پست بعدی

سرنوشت تلخ درختان چیتگر؛ ماجرا چیست؟

ش ژوئن 1 , 2024
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با اشاره به مشکلات پارک جنگلی چیتگر از جمله کمبود آب که باعث آفت‌زدگی درختان شده است، گفت: آبرسانی به پارک دردستور کاراست.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000