دلایل کم کردن روغن موتور ماشین چیست؟

روغن کم کردن موتور ماشین یکی از مسائل مهمی است که می‌بایست در اسرع وقت درصدد رسیدگی به آن برآمد؛ در غیر این صورت می‌تواند خسارت‌های بسیاری را برای خودرو به وجود آورد. روغن موتور خودرو در عملکرد خودرو تاثیر بسیاری داشته، به همین دلیل تعمیرکاران به رانندگان پیشنهاد می‌دهند که پس از طی کردن مسافتی روغن موتور خود را تعویض نمایند.

روغن کم کردن موتور ماشین یکی از مسائل مهمی است که می‌بایست در اسرع وقت درصدد رسیدگی به آن برآمد؛ در غیر این صورت می‌تواند خسارت‌های بسیاری را برای خودرو به وجود آورد. روغن موتور خودرو در عملکرد خودرو تاثیر بسیاری داشته، به همین دلیل تعمیرکاران به رانندگان پیشنهاد می‌دهند که پس از طی کردن مسافتی روغن موتور خود را تعویض نمایند. اغلب در صورت کم شدن روغن موتور، خودرو علائمی را از خود نشان خواهد داد که برخی از آن‌ها شامل روشن شدن چراغ روغن، صدای ناهنجار موتور، استشمام بوی بد سوختن روغن، کاهش شتاب ماشین، سفت شدن بیش از حد دنده چرخ و… می‌شوند.

چرا روغن موتور خودرو کم می شود؟

به‌طور کلی کم شدن روغن موتور ماشین یک امر عادی است؛ زیرا روغن موتور جزء لوازم یدکی یا همان قطعات مصرفی خودرو محسوب می‌شود. برای تعویض روغن موتور خودرو و آگاهی از میزان هزینه آن، می‌توانید به لیست قیمت قطعات موتور خودرو مراجعه کنید. روغن کم کردن موتور ماشین به عواملی همچون نوع خودرو، مسافت طی شده، نوع رانندگی، کیفیت روغن و… بستگی دارد. به‌طور کلی اگر روغن خودرو پس از طی شدن 1000 کیلومتر حدوداً 200 الی 250 سی‌سی کاهش یابد، یک امر بسیار طبیعی است. برای این‌که خسارتی به خودرو شما وارد نشود، می‌بایست هر چند وقت یک‌بار روغن خود را مورد بررسی قرار دهید.

کم کردن روغن موتور

استفاده از روغن موتور نامناسب

مهم‌ترین عاملی که باعث کم شدن روغن خودرو می‌شود، استفاده از روغن‌های نامناسب با گرانروی نامرغوب خواهد بود. تمام روغن‌های موتور خودرو از درجه‌بندی مختلفی برخوردار هستند که شما براساس نوع و مدل خودرو خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اگر گرانروی روغن موتور خودرو بیش از حد زیاد یا کم باشد، باعث کاهش فشار روغن موتور خودرو خواهد شد. خودروهایی که در مناطق سردسیر قرار دارند، باید از روغن‌هایی با گرانروی پایین استفاده نمایند؛ اما برای خودروهای مناطق گرمسیری، می‌بایست از روغن‌های موتور با گرانروی بالا استفاده کرد.

نشتی روغن موتور خودرو

یکی دیگر از عواملی که باعث کم شدن روغن خودرو می‌شود، نشتی در قسمت‌های مختلف موتور است. به‌طور کلی روغن موتور در قسمت‌های مختلف از خودرو در حال گردش بوده که امکان دارد در قسمتی از سیستم خودرو نشتی وجود داشته باشد، که این امر سبب کم شدن روغن موتور خودرو خواهد شد. در اغلب مواقع نشتی روغن خود را به‌صورت لک‌های سیاه یا کثیف نشان می‌دهند؛ اما در بعضی از مواقع این نشتی‌ها باید توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گیرند. به عنوان مثال در خودروی پراید روغن موتور یکی از مهم‌ترین لوازم یدکی پراید محسوب می‌شود که هر چند وقت یک‌بار باید تعویض گردد.

تبخیر شدن روغن موتور در دمای بالا

یکی دیگر از دلایل روغن کم کردن موتور ماشین، تبخیر شدن آن است؛ زیرا روغن موتور ماده‌ای مایع و کاملاً طبیعی بوده که در دماهای مختلف قسمتی از آن به‌صورت طبیعی تبخیر می‌شود. اگر دمای روغن موتور بیش از حد بالا رود، میزان تبخیر روغن نیز افزایش خواهد یافت.

خراب شدن دریچه‌ PCV

اگر دریچه PCV خودرو دچار مشکل شود، روغن موتور کاهش پیدا می‌کند. اگر روغن موتور شما کاهش یافت؛ اما هیچ اثری از روغن‌سوزی، دود سیاه یا لکه‌های سیاه مشاهده نشد، احتمالاً روغن موتور در درون محفظه احتراق در حال سوختن است که در این صورت دلیل اصلی روغن موتور نقص در شیر تهویه میل لنگ خواهد بود. دریچه PVC در مواقعی که فشار میل لنگ بسیار زیاد شود، هوا را خارج خواهد کرد؛ اما اگر این قطعه خراب شود فشار در سیستم افزایش می‌یابد که همین امر سبب سوختن روغن در محفظه احتراق می‌گردد.

امروزه لوازم یدکی خودروها بسیار گران شده‌اند، به همین دلیل بسیاری از افراد توان خرید نقدی این لوازم را ندارد. در این صورت می‌تانند برای تهیه قطعات خودرو به فروشگاه‌‌هایی که امکان خرید لوازم یدکی با چک را فراهم کرده‌اند، مراجعه نمایند.

خراب شدن واشر سرسیلندر

یکی از قطعات مهم در سیستم موتور خودرو مربوط به واشر سرسیلندر می‌شود که وظیفه عایق‌بندی و کمپرس کردن موتور را برعهده دارد. واشر سرسیلندر با گذشت زمان و با افزایش دما و فشار بالا دچار فرسودگی خواهد شد؛ که همین امر سبب ورود روغن به محفظه احتراق و سوختن آن می‌گردد. اگر روغن و آب در سرسیلندر خودرو مخلوط شوند، شما شاهد خروج دودهای سیاه از اگزوز خواهید بود.

علائم کم کردن روغن موتور

علائم کم شدن روغن موتور خودرو

اگر روغن ماشین کاهش یافته یا در حال تمام شدن باشد، خودرو علائمی را از خود نشان می‌دهد. از مهم‌ترین علامت‌هایی که نشان‌دهنده روغن کم کردن موتور ماشین است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اولین علامتی که کم شدن خودرو را نمایش می‌دهد، روشن شدن چراغ چک روغن است.
  • اگر روغن موتور شما کم شده؛ اما به آن توجه نداشته باشد و پس از گذشت مدتی صدای بد موتور به گوش شما برسد، نشان‌دهنده پایان روغن موتور است.
  • از دیگر علائم مهم در کاهش روغن می‌توان به کاهش شتاب خودرو اشاره کرد.
  • در صورتی که بوی سوختن روغن‌سوزی را استشمام کرده‌اید، می‌بایست در اسرع وقت به تعویض آن بپردازید.

سخن پایانی

روغن کم کردن موتور ماشین می‌توانن عوارض جبران‌ناپذیری را برای خودرو به‌دنبال داشته باشد. اگر خودروی شما روغن کم کرده باشد دیگر عملکرد خوبی همانند سابق نخواهد داشت و شما شاهد افزایش سوخت مصرف ماشین خود خواهید بود. اگر روغن موتور به‌صورت مرتب کاهش یابد، استهلاک خودرو افزایش پیدا می‌کند. همچنین دنده چرخ‌ها بسیار محکم و سفت خواهد شد. به‌طور کلی روغن موتور اگر در هزار کیلومتر 250 سی‌سی کاهش یابد، یک امر کاملا طبیعی بوده و به این معناست که خودرو شما هیچ‌گونه مشکلی ندارد.

پست بعدی

بهترین فندق ایران کدام است؟

چ نوامبر 1 , 2023
فندقهای تولید شده در مناطق مختلف کشور طعم ها و کیفیت های گوناگونی دارند. به همین جهت بسیاری از خریداران و صادر کنندگان این محصول در تشخیص بهترین نوع فندق دچار سردرگمی می شوند.
فندوق ایرانی

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000