بهترین متن قرارداد اجاره چیست؟

اجاره نامه یکی از مهمترین توافقات حقوقی در حوزه مسکن است که در آن شرایط اجاره ملک بین مالک و مستأجر تعیین می‌شود. متن اجاره نامه باید شامل اطلاعات دقیق و کاملی در مورد شرایط اجاره، مسئولیت‌ها و حقوق و تعهدات مالک و مستأجر باشد؛ زیرا بهترین متن اجاره نامه، متنی است که شرایط اجاره را به صورت واضح و دقیق بیان کرده و همه جزئیات مربوط به اجاره را پوشش داده باشد.

در این مقاله قصد داریم به بیان این موضوع بپردازیم که بهترین قرارداد اجاره چیست و چه نکاتی دارد؛ بنابراین به شما توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید.

ماهیت قانونی قرارداد اجاره:

قانون مدنی در تعریف قرارداد اجاره چنین بیان داشته است: اجاره عقدی است که به موجب آن مستآجر مالک منافع عین مستاجره می‌شود». به عبارت دیگر بر اساس عقد اجاره یک طرف قرارداد به ازاء مالی، مورد اجاره را برای استفاده از منافع، به دیگری می‌سپارد و اجرت مورد توافق را دریافت می‌کند. اجاره انواع متفاوتی دارد، اجاره خانه، اجازه مغازه، اجاره دفتر کار و یا قرارداد اجاره به شرط تملیک از جمله اجاره نامه های رایج تری در بین مردم هستند.

قرارداد اجاره، شرایط و تعهدات طرفین را به‌طور کامل تعریف می‌کند، از جمله مدت زمان اجاره، میزان کرایه، شرایط نگهداری و تعمیرات ملک، حقوق و تعهدات مستاجر و مالک، و سایر مسائل مربوط به اجاره ملک. این قرارداد نقش‌های حقوقی و مالی طرفین را تعیین می‌کند و حقوق و تعهدات آنها را به‌طور قانونی و قابل اجرا می‌سازد.

در واقع در این قرارداد، صاحب ملک در ازای دریافت مبلغ یا مال مشخصی، منافع مال خود را برای مدتی معیّن در اختیار مستاجر قرار می‌دهد، بدون این که مالکیت عین آن مال را به او واگذار نماید.

اما سوال مهمی که برای بسیاری از خوانندگان عزیز پیش آمده این باشد که چگونه می‌توان به بهترین قرارداد اجاره دست یافت؟ در پاسخ، توصیه می‌کنیم برای دست‌یابی به انواع قرارداد اجاره که توسط وکلای متخصص در این زمینه نگاشته شده است، به لینک زیر مراجعه کنید:

https://vakilbashi.org/contracts/rent

موارد تشکیل دهنده قرارداد اجاره:

قرارداد اجاره ملک، موارد مختلفی مثل مدت اجاره، شرایط ملک و تعهدات طرفین معامله نوشته می‌شود. در ادامه مهم‌ترین بندهای این اجاره‌نامه را بررسی می‌کنیم تا در زمان نوشتن آن ابهامی نداشته باشید.

مشخصات طرفین

اولین بند این قرارداد، مشخصات موجر و مستأجر است. در این بخش اطلاعاتی مثل نام و نام‌ خانوادگی، سمت، نام پدر، شماره شناسنامه، محل صدور شناسنامه، شماره ملی، نشانی و تلفن طرفین قرارداد نوشته می‌شود.

موضوع قرارداد

با توجه به این که موضوع این قرارداد ملک است، در این بند از قرارداد مشخصات ملک با تمام جزئیات درج می‌شود. اطلاعاتی مثل نوع ملک مورد اجاره، متراژ، پلاک ثبتی، تعداد اتاق‌ها، حق استفاده از آب و برق و دیگر موارد این‌چنینی در این بخش مشخص می‌شود.

مدت قرارداد اجاره

همانطور که پیش‌تر بیان شد، اطلاعاتی مثل مدت اجاره از مهم‌ترین بندهای این قرارداد است. شما باید به مستأجر یادآور شوید که زمان قرارداد از روزی که در قرارداد ذکر شده، شروع می‌شود. باید بدانید که اگر زمان ذکر نشود، اجاره از زمان انعقاد قرارداد محاسبه می‌شود.

مبلغ اجاره و نحوه پرداخت آن

پیشنهاد می‌کنیم که از ابتدا روی اجاره‌بها و نحوه پرداخت آن، توافق کنید. موضوع دیگر توافق در رابطه با موعد پرداخت اجاره‌بها است. برای مثال اگر موجر می‌خواهد اجاره بها را ابتدای هر سال دریافت کند، باید با مستأجر در مورد آن مذاکره کند و مستأجر باید این مورد را بپذیرد. در غیر این‌صورت زمان دیگری را به عنوان زمان پرداخت اجاره بها در نظر بگیرید. هم‌چنین بهتر است این را به مستأجر یادآور شوید که عدم پرداخت در مهلت مقرر، برای شما به عنوان موجر حق فسخ ایجاد می‌کند.

تحویل خانه از طرف موجر و مستأجر

از دیگر مواردی که باید در قرارداد مشخص کنید این است که موجر دقیقاً در چه تاریخی ملک را به مستأجر تحویل میدهد. با تعیین این مورد موجر موظف می‌شود ملک را در تاریخ مقرر به مستأجر تحویل دهد.

هم‌چنین باید در قرارداد خود، زمان پایان قرارداد را ذکر کنید تا مستأجرهم در تاریخی که به عنوان زمان پایان قرارداد در نظر گرفتید، خانه را به موجر تحویل دهد. اگر مستأجر به هر دلیل این کار را انجام ندهد، باید روزانه مبلغی را تحت عنوان اجرت‌المثل به موجر پرداخت کند. این هم از آن بندهایی است که دانستنش برای هر دو طرف خالی از لطف نیست.

موارد فسخ قرارداد اجاره

اگر در قرارداد اجاره ملک، موارد فسخ پیش از موعد قرارداد اجاره را در نظر بگیرید، در زمان بروز مشکلات مانند چتر نجاتی خواهد بود که شما از از زیان‌های این قرارداد حفظ می‌کند. موارد فسخ این قرارداد عبارتند از اینکه:

  • مستأجر مال مورد اجاره را به شخص دیگری انتقال دهد و در متن قرارداد هم این اجازه به او داده نشده باشد .
  • اگر در متن قرارداد، مستأجرتعهد به انجام کاری را قبول کرده و بعداً از آن سرباز زند، موجر می‌تواند قرارداد را فسخ کند.
  • اگر ملک برای هدف یا مصرف خاصی اجاره داده شده، اما مستأجر از آن استفاده دیگری کند، فسخ قرارداد برای موجر امکان‌پذیر است.
  • هرگاه به دلیل بروز اتفاقی امکان استفاده از ملک بر اساس مفاد قرارداد، برای مستأجر وجود نداشته باشد باز هم او قادر به فسخ قرارداد خواهد بود.

در نهایت لازم به ذکر است که بندهایی که در بالا ذکر شد مهم ترین بندهایی هستند که باید در قرارداد اجاره ملک مد نظر داشت. اما باید بدانید که آن ها تمامی مطالب نیستند و بسته به شرایط ممکن است شما به بندهای دیگری هم احتیاج داشته باشید.

نکات کلیدی تنظیم قرارداد اجاره:

1- موجر باید مالک ملک (خانه یا آپارتمان یا مغازه) باشد: بنابراین کسی غیر از مالک یا وکیل او نمی‌تواند ملکی را به اجاره بدهد. مستاجر نیز می‌تواند محلی را که اجاره کرده است، به دیگری اجاره دهد؛ مگر اینکه در قرارداد اجاره این حق از او سلب شده باشد.

2- مدت اجاره باید مشخص باشد: اگر در قرارداد اجاره مدتی تعیین نگردد (مثلا یک سال یا دو سال یا چند ماه) اجاره باطل و بلااثر می‌باشد.

3- موجر و مستاجر باید بالغ و عاقل باشند: بنابراین کودکان غیر بالغ و افراد دیوانه (محجورین) نمی‌توانند ملک را به اجاره بدهند یا ملکی را اجاره کنند.

4- اجاره‌نامه کتبی: طبق قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال ۱۳۷۶، باید قرارداد اجاره به صورت کتبی تنظیم شود و دو نفر شاهد هم زیر آن را امضا کنند.

همچنین این قرارداد باید در دو نسخه تنظیم شود تا موجر و مستاجر بتوانند از امتیازات قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 1376 بهره‌مند شوند.

جمع بندی:

در این مطلب، تلاش کردیم بهترین روش‌ها و راهکارهایی که برای تهیه قرارداد اجاره موثر و بهینه می‌توان به کار گرفت را بررسی کنیم.

با توجه به اینکه قرارداد اجاره یکی از مهمترین اسناد حقوقی در حوزه مسکن است، تنظیم قرارداد بهینه و موثر از اهمیت بسیاری برخوردار است. در نتیجه، تهیه یک قرارداد اجاره کامل و دقیق با توجه به تمام جزئیات مربوط به اجاره، به عنوان راهکاری موثر در جلوگیری از وقوع اختلافات و بروز مشکلات در طول اجاره، بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل ، چه به عنوان موجر و چه به عنوان مستأجر، حتماً از تنظیم اجاره نامه اصولی و دقیق، مطمئن شوید.

پست بعدی

جریمه برای حمله به شاهکار رافائل

س جولای 25 , 2023
معترضان محیط‌ زیستی که دست‌های خود را با چسب به تابلو نقاشی «رافائل» چسبانده بودند، به پرداخت جریمه نقدی محکوم شدند.   دو فعال محیط‌زیستی که سال گذشته میلادی در گالری استادان قدیم نقاشی واقع در «درسدن»‌ به یکی از شاهکارهای «رافائل» با عنوان «سنت مدونا» حمله کرده بودند و […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000