آموزش شبکه را از کجا شروع کنیم؟ مصاحبه با محمد نصیری

این خیلی مهم است که از تجربه افراد آگاه به حوزه فناوری اطلاعات برای ساختن آینده کاریمان استفاده کنیم. امروز در قالب مصاحبه ای از انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران به سراغ مهندس محمد نصیری می رویم ، شخصی که سالها در بالاترین سطوح حوزه فناوری اطلاعات ایران در حوزه امنیت سایبری و شبکه های کامپیوتری فعالیت داشته و اغلب افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند ایشان را به نام نیک و انتقاداتی که دائما به حوزه فناوری اطلاعات کشور در جهت رشد و تعالی کشور داشته اند می شناسند. قصد داریم در قالب چند مصاحبه متفاوت ، سوالاتی که را که نسل جوان در جهت شروع یادگیری حوزه فناوری اطلاعات به ویژه شبکه های کامپیوتری در وهله اول و در ادامه امنیت شبکه و هک و نفوذ دارند را از ایشان بپرسیم . حتما با پاسخ های جالبی از طرف مهندس محمد نصیری مواجه خواهید شد. پس تا انتهای این مصاحبه با ما باشید.

لطفا خودتان را بصورت تخصصی معرفی کنید

من محمد نصیری هستم ، متولد 1364 در کرج و بنیانگذار مجموعه آموزشی توسینسو ، در حال حاضر به عنوان مشاور و بازرس ارشد حوزه امنیت سایبری فعالیت می کنم . بیشتر در ایران در حوزه آموزش شناخته شده هستم اما طبیعتا حرفه اصلی من تست نفوذ و کشف جرائم رایانه است . در حال حاضر با چند شرکت خارجی به عنوان مشاور امنیت سایبری و مدرس دوره های بازرسی امنیت همکاری دارم.

شما چهره شناخته شده ای در حوزه آیتی کشور هستید ، برای مخاطبین از تجربیات کاریتان بگویید

من از سال 1383 بصورت تخصصی وارد حوزه شبکه و زیرساخت شدم . دانشجوی رشته نرم افزار کامپیوتر بودم و در دانشگاه دولتی تحصیل و در حین تحصیل بصورت پروژه ای با شرکت های مختلف در تهران کار می کردم. بعد از تقریبا دو سال زمینه کاری خودم را به سمت امنیت اطلاعات ، امنیت شبکه و پس از آن بصورت ویژه بر روی مباحث تست نفوذ سنجی و هک قانونمند تغییر دادم. یکی از شانس های خوب من این بود که از همان ابتدا با سازمان ها و شرکت ها و نهادهای بزرگ و سطح کلان کار کردم و این یعنی یک جهش در کسب تجربیات کاری حوزه فناوری اطلاعات. هیچوقت بصورت ثابت و دائم در شرکت ها و سازمان ها استخدام نمی شدم و حداکثر بعد از 1 سال یا استعفا می دادم یا درخواست انتقال به پروژه های دیگر شرکت های پیمانکار را می دادم تا بتوانم تجربیات بیشتری از سازمان های مختلف را کسب کنم. همین موضوع باعث شد که بتوانم در خیلی از پروژه های ملی و بزرگ حوزه امنیت شبکه ، شبکه و تست نفوذ در کشور همکاری داشته باشم و تجربه فعالیت در بیش از 50 سازمان متنوع در ایران را داشته باشم.

بهترین دوره آموزش نتورک پلاس دنیا با تدریس مهندس نصیری به زبان طنز

 

با چه سازمان ها و شرکت هایی همکاری داشته اید؟

معمولا بصورت طبقه بندی شده از همکاری های خودم با سازمان های مختلف اسم می برم. بصورت کلی سازمان های دولتی ( تامین اجتماعی ، راهداری ، صنایع و معادن و … ) ، وزارتخانه های مختلف ( وزارت کشور ، وزارت راه ، وزارت کار و … ) ، بانک های مختلف ( بانک ملی ، بانک ملت ، بانک سپه ، بانک انصار ، بانک آینده و … ) ، قوه قضاییه ( سازمان ثبت اسناد ، سازمان ثبت احوال و … ) و برخی از سازمان های نظامی ( به عنوان مشاور و مدرس ) همکاری داشته ام. اما معمولا سالهاست که دیگر برای مشاوره و پروژه ها از من رزومه نمی خواهند که مجبور به توضیح شوم ، معمولا با گل پروژه های ملی یعنی کارت ملی هوشمند و عضویت در تیم طراحی امنیت و تست نفوذ آن در بین شرکت های حوزه امنیت شناخته شده هستم.

بهترین دوره آموزش لینوکس به زبان فارسی با تدریس مهندس نصیری به زبان طنز

 

در حال حاضر مشغول به چه کاری هستید؟

من در واقع از ایران مهاجرت کرده ام و بیشتر از ایران در خارج ایران مشغول به فعالیت هستم . بصورت خلاصه این روزها با چند شرکت بصورت ریموت در کانادا ، سوئد و آلمان به عنوان مشاور ، مدرس و بازرس امنیت همکاری دارم و صد البته در ایران هم بنا به دینی که به کشورم دارم ، همچنان به عنوان یکی از بنیانگذاران وب سایت توسینسو فعالیت دارم. در حال حاضر بیشتر درگیر مباحث مدیریت فناوری اطلاعات و تدوین استراتژی هستم و در مباحث فنی چندان ریز نمی شوم.

 

به نظر شما معضل اصلی حوزه فناوری اطلاعات در کشور چیست؟

به عنوان یک منتقد خاموش شده در حوزه فناوری اطلاعات و امنیت سایبری در ایران باید بگویم که ارزش قائل نشدن به نیروی متخصص ، کمبود آموزش درست و تخصصی ، کمبود شدید نیروی متخصص ، حقوق بسیار پایین به نسبت سایر مشاغل و طبیعتا استفاده از رانت و رابطه و … در مشاغل حساس حوزه فناوری اطلاعات و امنیت سایبری از جمله مهمترین معضلات و مشکلات حوزه فناوری اطلاعات در کشور هست که متاسفانه در حال حاضر اصطلاح ناپذیر است و حداقل قربانی شدن یک نسل برای رفع این مشکلات برای جامعه فناوری اطلاعات قطعی است.

 

آینده بازار کار شبکه و آیتی در ایران چگونه است؟

همه چیز بحث درآمد است و بس . بصورت خلاصه دو دسته بندی برای آینده کاری در ایران وجود دارد. تبدیل شدن به یک کارمند معمولی حوزه آیتی که چندان آینده ای خوبی برای این دسته از افراد پیشبینی نمی کنم ، دسته دوم کارمندان سطح بالای حوزه فناوری اطلاعات هستند ( حوزه دواپس و دو-سکاپس )که حقوق های عالی دریافت خواهند کرد و موفق ترین افراد که خودشان شرکت می زنند و البته ریسک های سنگین فعالیت در ایران را قبول می کنند و این دسته موفق ترین خواهند بود . هر چند که کار بسیار دشواری خواهند داشت. اما واقعیت این است که وقتی تخصصی ارزش نداشته باشد ، آینده چندانی هم ندارد. اگر واقعا خوب بود خودمان در ایران ادامه می دادیم !

برای ورود به بهترین دوره آموزش لینوکس فارسی با مهندس نصیری ، وارد این لینک شوید

 

همه چیز در شبکه ها خلاصه می شود ، برای یک تازه کار پیشنهاد شما برای شروع شبکه چیست؟

این سوالی است که هر هفته شاید از من پرسیده شود و به همین دلیل و البته برای اینکه این مصاحبه حوصله سربر و طولانی نشود ، یک مقاله و یک مصاحبه ویدیویی کامل با موضوع ” شبکه را از کجا شروع کنیم ” در یوتیوب و توسینسو منتشر کرده ام که بصورت کامل مسیر راه و نقشه راه و دوره ها را در آن مشخص کرده ام . دوستانی که واقعا به این موضوع علاقه دارند کافیست کلیدواژه های شبکه را از کجا شروع کنیم و چگونه هکر شویم از محمد نصیری را در گوگل جستجو کنند تا به نتیجه برسند.

 

چگونه با شما ارتباط مستقیم بگیریم؟

من در اینستاگرام با شناسه irancysec صفحه ای دارم که نکات امنیت سایبری و شبکه را در آن قرار می دهم ، از این طریق می توانید من را دنبال و با من ارتباط بگیرید.  پایان قسمت اول مصاحبه با مهندس نصیری

پست بعدی

تعلیق در تلویزیون، تقاضا در سینما برای مدیری

پ ژوئن 22 , 2023
مدیران سینمایی هنوز مجوز کار برای مهران مدیری صادر نکردند. چندی پیش پس از ۶ ماه عکسی از مهران مدیری منتشر شد که نشان از تکیده شدن و تغییراتی در چهره او می‌داد. احتمالاً او روزهای سختی را پشت سر گذاشته است. مجموعه «دورهمی» به کارگردانی و اجرای او از […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000