خاک زراعی ایران به کشور‌های عربی قاچاق می‌شود

علیرضا پاک فطرت در رابطه با ضرورت جلوگیری از خام فروشی و توجه به شرکت‌های دانش بنیان، اظهار کرد: خام فروشی ربط زیادی به شرکت‌های دانش بنیان ندارد. بلکه سیاست‌های غلط دولت است که باعث خام فروشی شده است. دلیلش این است که ۷ درصد معادن دنیا در ایران است از سوی دیگر مرز‌های ما هم گسترده و باز است؛ بنابراین بسیاری از مواد خام کشور قاچاق می‌شود.

وی با اشاره به قاچاق خاک زراعی کشور، گفت: مقدار زیادی از مواد خام کشور از جمله خاک زراعی ما به کشور‌های عربی قاچاق و در باغچه‌های آن‌ها استفاده می‌شود. از سوی دیگر حتی کسانی که معدن دار هستند بهره مالکانه کمی پرداخت می‌کنند؛ یعنی به ازای هر متر مکعبی از مواد معدنی که به صورت خام برداشت می‌شود، دولت پول کمی اخذ می‌کند و همین امر سبب می‌شود که اقدام به خام فروشی کنند.

آقای پاک فطرت با اشاره به راهکار‌های جلوگیری از خام فروشی، بیان داشت: ابتدا نیاز است برداشت از معادن را محدود کنیم. این معادن متعلق به نسل‌های آینده است. دوم اینکه ادارات صنایع و معادن، میزان برداشت از معادن را باید دقیق کنترل کنند که این کار صورت نمی‌گیرد. سوم اینکه، مواد اولیه را با قیمت واقعی به فروش برسانند. در کنار این سه راهکار، ما بایستی اجازه دهیم که ماشین آلات معدنی وارد کشور شود. در حالی که متاسفانه ماشین آلات هم وارد کشور نمی‌شود. البته منظور من ماشین آلات مواد اولیه مثل لودر و کامیون نیست بلکه به ماشین آلاتی نیاز داریم که این مواد اولیه را تبدیل به محصول نهایی بکند.

وی با اشاره به نقش شرکت‌های دانش بنیان در ارزش افزوده مواد اولیه، گفت: شرکت‌های دانش بنیان باید در این پروسه حضور فعال داشته باشند تا بتوانند تکنولوژی را به روز کنند و اگر این ماشین آلات نباشد، نمی‌توان کاری انجام داد. به نظر من دولت باید نگاهش را نسبت به معادن تغییر دهد. اما نگاه دولت این است که هنوز بسیاری از معادن کشور بکر است در حالی که این معادن را باید برای نسل‌های آینده نگه داشت و به اندازه میزان استفاده و صادرات کشور، برداشت شود.

آقای پاک فطرت با اشاره به ضرورت بردن اقتصاد ملی کشور به سمت دانش بنیان شدن، گفت: مقام معظم رهبری در بحث شرکت‌های دانش بنیان، انتقاد هم داشتند که شرکت‌های دانش بنیان باید بیش از این شکل می‌گرفت. ما جوانان با استعداد زیادی درکشور داریم که اگر آن‌ها را به سمت شرکت‌های دانش بنیان سوق ندهیم، اقدام به مهاجرت می‌کنند. کمیسیون آموزش برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بسیار تلاش کرده است و تخفیف‌های خوبی برایشان قایل شده است؛ اما این شرکت‌ها باید تا حدودی از شعار خارج، و محصول انبوه تولید کرده و آن را به کشور‌های دیگر صادر کنند؛ بنابراین صرف اختراع و یا ارزش افزوده، کافی نیست. بعضا شرکت‌های دانش بنیان دست به کار‌هایی می‌زنند، ولی نمی‌توانند آن را به تولید انبوه برسانند و نیاز است که سرمایه گذاران حمایت‌های لازم از آن‌ها انجام دهند که باعث تولید انبوه و ایجاد رقابت شود.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر ۸ هزار شرکت دانش بنیان داریم و اگر نتوانیم اقدام به صادرات کنیم، به هدف نخواهیم رسید. هدف شرکت‌های دانش بنیان این است که اشتعال ایجاد کرده و برای مصرف داخلی و همچنین صادرات، تولید داشته باشد. شرکت‌های دانش بنیان ابتدا در پارک‌های علم و فناوری شکل می‌گیرد و وقتی می‌خواهند به تولید بالاتر برسند، به شرکت‌های صنعتی هدایت می‌شوند که تعدادشان کم است، شرکت‌های دانش بنیان ما، چون نوپا هستند بیشتر در پارک‌های علم و فناوری هستند و باید سعی کنند وارد حوزه معادن شوند. به عنوان نمونه سنگ‌های ساختمانی که به صورت خام صادر می‌کنیم، کشوری مثل چین این سنگ‌ها را از ما می‌خرند و روی کشتی، آن‌ها را فراوری می‌کنند و دوباره به ما و کشور‌های همسایه به قیمت ده‌ها برابر می‌فروشند؛ بنابراین شرکت‌های دانش بنیان باید این شرکت‌های خارجی را کنار بزنند.

منبع: شفقنا

پست بعدی

نام بیمه دات کام در میان یکصد برند ملی می درخشد

ج ژوئن 2 , 2023
همایش یکصد برند ملی برتر با رویکرد مسئولیت اجتماعی، مورخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما با هدف ایجاد و تقویت هم‌افزایی در بین سازمان‌های دولتی و خصوصی، برگزار شد. این همایش با همکاری جهاد دانشگاهی، وزارت صمت، سازمان متخصصین و مدیران ایران، مجمع عالی کارآفرینان […]
بیمه دات کام، حامی رسمی پرسپولیس از سال 1400

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000