عربستان از بیم حمله با ایران آشتی کرد

گر پیش بینی ها درست باشد مبنی بر اینکه هدف از این توافق دور کردن عربستان از پیامدهای حمله احتمالی آمریکا و اسرائیل علیه ایران است، این یعنی اینکه آمریکا از این توافق آگاه بوده است.

عربستان از بیم حمله با ایران آشتی کرد کد خبر: 602766 | ۱۴۰۱/۱۲/۲۶ ۱۶:۴۰:۴۹ اعتمادآنلاین |

هرچند سخنان زیادی درباره پیشرفت دیپلماتیک بزرگ چین در منطقه پس از میانجی گری در از سرگیری روابط بین عربستان ایران بر زبان آورده می شود، با این حال مقاماتی بلند پایه در آمریکا می گویند که این کشور از جزئیات این توافق آگاه بوده است.

به گزارش شفقنا، ایران و عربستان جمعه گذشته با وساطت چین، توافقی را برای از سرگیری روابط امضا کردند؛ موضوعی که تحلیلگران آن را ضربه ای به نفوذ آمریکا در منطقه تعبیر کرده اند.

جان کربی هماهنگ کننده تماس های استراتژیک در شورای امنیت ملی آمریکا در این باره گفت که ریاض، واشنگتن را در جریان مذاکرات با ایران قرار داد اما عدم نقش داشتن آمریکا در این توافق را تایید کرد. کربی مدعی شد که مردم به وساطت چین در این توافق اهمیتی نمی دهند علی الخصوص اینکه وساطت در بحرانی است که با تمایل واشتگتن در آرام کردن خاورمیانه سنخیت دارد.

علاوه بر این، کاخ سفید روز سه شنبه از این توافق استقبال و اعلام کرد که ریاض این کشور را در جریان مذاکرت قرار می داد. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در این باره گفت که عربستانی ها در تماس مستمر با دولت بایدن بودند.

سالیوان گفت: «واشنگتن این توافق را به منظور توقف تنش ها در منطقه مثبت می داند . این توافق با وساطت چین رخ داده است زیرا روابط آمریکا و ایران در وضعیتی نیست که به آمریکایی ها اجازه میانجی گری برای حل این اختلاف بدهد.»

پکن در حال ورود به نبردی صفر علیه واشنگتن است

تحلیلگران می گویند: «هرچند آمریکایی ها تلاش می کنند حجم نفوذ چین را کم نشان دهند اما واقعیت مسلم این است که واشنگتن و پکن نیز به یک خاورمیانه باثبات تمایل دارند علی الخصوص زمانی که سخن از تامین انرژی و سرمایه گذاری های چین در منطقه به میان می آید.»

رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در دمشق در این باره می گوید: «صرف نظر از آگاهی یا عدم آگاهی واشنگتن از جزئیات این توافق، هر گونه پیشرفت چین در منطقه، خاری در چشم آمریکا محسوب می شود اما نتیجه نهایی این است که پکن در حال ورود به نبردی صفر علیه واشنگتن در خاورمیانه است.»

براساس گفته وی، «نه جایگزینی قدرت آمریکا با چین و نه حتی تامین سلاح چین به جای آمریکا در این موضوع جایی ندارد زیرا هر گونه آرامش بین ایران و عربستان به نفع ریاض و واشنگتن است.»

با این حال رابرت جردن سفیر سابق آمریکا در ریاض به رادیو ملی آمریکا می گوید که «روابط با عربستان صرف نظر از آنچه درر روزهای گذشته رخ داده، به حفظ و نگهداری نیازدارد.»

امی هاثورن، معاون مدیر تحقیقات در پروژه خاورمیانه برای دموکراسی که یک گروه غیرانتفاعی در واشنگتن است نیز به همین موضوع اشاره می کند و می گویند: «هیچ راهی برای دور زدن این موضوع وجود ندارد. این یک معامله بزرگ است.»

وی به نیویورک تایمز می گوید: «عدم میانجی گری واشنگتن در این توافق به دلیل رووابط بد با تهران قابل درک است اما در نهایت در برابر یک دستاورد دیپلماتیک چشم گیر برای چین قرار داریم و صرف نظر از جزئیات، بزرگتر از هرگونه دستاورردی است که در دوران بایدن رخ داده است.»

در عین حال همین روزنامه تایید می کند که عربستانی ها به آمریکایی ها ابلاغ کرده اند که کلید این توافق، توقف حملات حوثی ها و پایان جنگ در یمن است.»

«ناصرالدرید» تحلیلگر سیاسی عرب در گفتگو با الخلیج آنلاین با اشاره به اینکه تنها عامل تعیین کننده در موضع آمریکا نسبت به این توافق، دلایلی است که عربستان را به سمت امضای آن سوق داد، می گوید: «عجله ریاض برای پایان دادن به این اخلافات سوال برانگیز است.»

الدرید بیان می کند: «اگر پیش بینی ها درست باشد مبنی بر اینکه هدف از این توافق دور کردن عربستان از پیامدهای حمله احتمالی آمریکا و اسرائیل علیه ایران است، این یعنی اینکه آمریکا از این توافق آگاه بوده است.»

وی در پایان به این نتیجه می رسد که «سخن های پشت پرده در سیاست عراق به این موضوع اشاره دارد که این آمریکا بود که ریاض را به سمت تعجیل در امضای توافق با ایران «به منظور آماده سازی ها برای حمله قوی به تاسیسات هسته ای ایران» سوق داد.

پست بعدی

ارتباط خواب خوب با کاهش خطر ابتلا به عفونت

ج مارس 17 , 2023
ایسنا نوشت: یافته‌های جدید متخصصان حاکی از آن است که «خواب خوب» می‌تواند خطر ابتلای افراد به عفونت و نیاز بدن را به آنتی‌بیوتیک کاهش دهد. به نقل از یورونیوز، در مقابل، افرادی که کمتر از شش ساعت و بیش از ۹ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند، بیشتر در معرض ابتلا […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000