چهارشنبه سوری مرزی بین تلخی وشیرینی/ فراموشی ریشه سنت ها

چهارشنبه سوری مرزی بین تلخی وشیرینی/ فراموشی ریشه سنت ها

سمنان- چهارشنبه سوری می‌تواند با بی توجهی نسبت به رفتارهای پرخطر، شبی تلخ برای خانواده‌های استان سمنان باشد شبی که در سال‌های اخیر، از اصل خود، کیلومترها فاصله گرفته است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: سور در لغت به معنای مهمانی دادن برای شادی است و وقتی کنار چهارشنبه قرار می‌گیرد، یادآور آخرین شب چهارشنبه سال می‌شود که در آن خانواده‌ها گرد هم می‌آیند و طبق رسمی قدیمی، کینه و ناپاکی‌ها را به دست فراموشی می‌سپارند و برای آغاز سالی نو، آرزوی شاد کامی برای هم دارند.

رسمی دیرینه که در تاریخ ایرانی‌ها نیز جایگاه ویژه‌ای دارد و مردم استان سمنان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. جشنی که با قاشق زنی، حضور بچه‌ها برای گرفتن آجیل و شکلات همراه می‌شد و طبق رسمی قدیمی اگر کسی در کمین می‌نشست و او را می‌ترساند، موجبات خنده و شادی را فراهم می‌کرد.

طی سالهای اخیر ورود ترقه به ایران و قدری هم بی توجهی‌ها از سوی مردم و مسئولان سبب انحراف در مراسم چهارشنبه سوری شده است. مراسمی که جشن مردمی را به میدانی جنگ بدل ساخته و سالانه مصدومان بسیاری را روی دست خانواده‌ها می‌گذارد. مصدومانی که عمده شأن هم از بین کودکان و نوجوانان هستند.

نوجوانان و جوانان قربانیان اصلی چهارشنبه سوری

آنطور که رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید بسیاری از آسیب‌های وارده در حوادث چهارشنبه آخر سال مانند جراحات، نقص عضو و … می‌تواند تا پایان زندگی با افراد باشد لذا خانواده‌ها هشدارها را کاملاً جدی بگیرند چون قربانی ۷۰ درصد حوادث چهارشنبه آخر سال نوجوانان هستند.

کامران قدس با بیان اینکه سال گذشته آمارهای واصله از اورژانس بیمارستان‌های تابعه دانشگاه نشان داد که ۷۰ درصد از مصدومان حوادث چهارشنبه پایان سال بین هشت تا ۱۸ سال داشتند، تاکید کرد: این نشان می‌دهد که بیشترین میزان مصدومان با اختلاف بسیار چشم گیر، کودکان و نوجوانان هستند.

وی با بیان اینکه حوادث چهارشنبه پایان سال آثار مخربی بر زندگی بسیاری خانواده‌ها داشته است، بیان کرد: ۲۵ درصد از مصدومان چهارشنبه آخر سال گذشته فقط عابر پیاده بوده و اصلاً در اتفاقات دخیل نبودند و این نشان می‌دهد که احتمال وقوع حوادث تلخ تا چه میزان برای همگان وجود دارد.

چهارشنبه سوری مرزی بین تلخی و شیرینی/شبی سخت برای عاملان ناامنی

برخورد با برهم زنندگان نظم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه چهارشنبه آخر سال گذشته در شهرستان‌های تابعه دانشگاه ۱۰۵ مصدوم برجای گذاشت، گفت: حدوداً ۸۰ نفر از این افراد بین هشت الی ۱۸ سال سن داشتند. ۷۵ درصد مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال گذشته در شهرستان‌های تابعه دانشگاه عوامل آتش افروزی بودند و بسیاری از این مصدومان دانش‌آموز بودند و تاکنون نیز عوارض آسیب‌ها را با خود همراه دارند.

رئیس کل دادگستری استان سمنان نیز می‌گوید: دستگاه قضائی برخورد جدی با بر هم زنندگان نظم عمومی خواهد داشت چرا که شعبات مخصوص رسیدگی به جرایم چهارشنبه در استان سمنان ایجاد شده است.

محمد جعفر عبدالهی رئیس کل دادگستری استان سمنان اعلام کرده گشت‌های نظارتی ناجا برای چهارشنبه سوری ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه مناطق پرخطر و آسیب‌پذیر استان سمنان شناسایی شده و با گشت‌های پلیس پوشش داده می‌شود، افزود: شناسایی و دستگیری برهم‌زنندگان نظم و آرامش جامعه در شعبه‌های ویژه دادگستری استان از دیگر اقداماتی است که صورت گرفته و پرونده این افراد خارج از وقت و به صورت فوق‌العاده رسیدگی می‌شود همچنین شعبه‌های کشیک با حضور کارکنان قضائی و اداری در مراجع قضائی فعال شده است

برخورد دستگاه قضائی جدی خواهد بود

محمد تقی گلی معاون دادستان مرکز استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به تشدید نظارت‌ها در شب چهارشنبه سوری، بیان کرد: به دادستان‌ها و رؤسای حوزه‌های قضائی شهرستان‌های استان سمنان اعلام شده که با کسانی که به هر نحوی برهم زننده نظم و آرامش و آسایش جامعه در روز چهارشنبه آخر سال هستند، برخورد جدی و قانونی صورت گیرد.

گلی با بیان اینکه به تمام شعب قضائی استان سمنان ابلاغ شده که مسائل مرتبط با شب چهارشنبه سوری را با سرعت و دقت رسیدگی قاطع قانونی داشته باشند، افزود: دستگاه قضائی بدون مماشات با متخلفان برخورد می‌کند.

وی با بیان اینکه تحرکات افرادی که سال‌های گذشته سابقه داشتند و افراد سودجو و فرصت طلب که چهارشنبه سوری را بهانه‌ای برای بر هم زدن نظام و امنیت می‌دانند، رصد خواهد شد، بیان کرد: فراجا دستگیری برهم زنندگان نظم را بر عهده خواهد داشت.

توقیف خودروها و موتور سیکلت ها

معاون دادستان استان سمنان با بیان اینکه خودروهایی که در شب چهارشنبه سوری توقیف شود به پارکینگ منتقل و تا پایان تعطیلات نگهداری خواهد شد، بیان کرد: از خانواده‌ها نیز می‌خواهیم تا بیشتر به موضوع چهارشنبه پایان سال دقت داشته و در کنترل بیشتر شرایط فرزندانشان کوشا باشند چرا که در سال‌های قبل حوادث بسیار تلخی از کوری تا قطعی عضو در استان رقم خورده است.

گلی با بیان اینکه خانواده‌های استان سمنان خوشبختانه نسبت به شرایط واقف هستند و همکاری بسیار خوبی نیز دارند اما مخاطب دستگاه قضائی عده قلیلی هستند که برهم زدن نظم را سرلوحه خود قرار می‌دهند، بیان کرد: دستگاه قضائی برخورد جدی با این افراد خواهد داشت.

وی با بیان اینکه از جوانان می‌خواهیم هیجانات خود را در این شب‌ها قدری کنترل کنند تا اتفاق تلخی رقم نخورد، ابراز کرد: از عامه مردم می‌خواهیم تا اگر حرکات مشکوک یا برهم زدن نظمی را در سراسر شهرستان‌های هشت گانه استان سمنان مشاهده کردند با پلیس ارتباط برقرار کرده و آن را گزارش دهند.

چهارشنبه سوری مرزی بین تلخی و شیرینی/شبی سخت برای عاملان ناامنی

شناسایی عوامل ناامنی

فرمانده انتظامی استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه پلیس در سراسر استان سمنان طرح ویژه چهارشنبه سوری را از اوایل بهمن ماه آغاز کرده است، بیان داشت: در بحث برخورد با افرادی که اقدام به فروش مواد محترقه پرخطر داشتند، قدم‌های خوبی برداشته شد با شناسایی و اقدامی که صورت گرفت ۲۵ نفر در سراسر استان دستگیر شدند.

سرهنگ جلیل موقوفه‌ای با بیان اینکه بالغ بر ۱۰۵ هزار انواع مواد محترقه پرخطر نیز از بهمن ماه تاکنون در استان سمنان کشف شده است، بیان کرد: افرادی که مواد محترقه پرخطر را به استان سمنان وارد کرده و قصد فروش و توزیع در بین مردم داشتند، شناسایی و اکثر آنها دستگیر شدند.

وی با بیان اینکه در کنار جدیت پلیس در برخورد با عوامل، خود مراقبتی مردم بهترین راهکار برای جلوگیری از بروز رفتار پرخطر در شب چهارشنبه پایان سال است، تاکید کرد: از مردم می‌خواهیم که مراقبت از جوانان و نوجوانان و حتی کودکان را بیشتر در شب چهارشنبه سوری داشته باشند تا خدایی ناکرده شاهد بروز حوادث تلخ نباشیم.

حضور جدی پلیس در سطح شهرها

فرمانده انتظامی استان سمنان با اشاره به آمارهای واصله از مرکز اورژانس سمنان در شب چهارشنبه سنوات قبل، بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد که دو سوم مصدومان حوادث چهارشنبه سوری بین شش تا ۱۸ سال سن دارند و این نشان می‌دهد که خانواده‌ها در جلوگیری از بروز مخاطرات تا چه میزان می‌توانند مؤثر باشند.

موقوفه‌ای با بیان اینکه تمهیدات پلیس در روز چهارشنبه آخر سال در کنار خود مراقبتی خانواده‌ها جواب خواهد داد، گفت: تمام مأموران انتظامی در سراسر استان سمنان از شب گذشته در آماده‌باش کامل هستند و گشت‌های انتظامی افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در تمام نقاط تمرکز جمعیتی استان حضور پر رنگ پلیس را طی امروز و امشب خواهیم داشت، تاکید کرد: همکاران انتظامی و راهنمایی در معابر حضور خواهند داشت تا بتوانیم آرامش را در سراسر استان فراهم کنیم از سوی دیگر پلیس به افرادی که قصد ایجاد مزاحمت برای مردم دارند، هشدار جدی می‌دهد لذا کسانی که می‌خواهند مواد محترقه پرخطر استفاده کرده و جان مردم را در خطر بیاندازند، بدون مماشات و ملاحظات مورد برخورد قرار خواهند گرفت.

با تمام این تمهیدات باید دید که امشب مراسم چهارشنبه که دیگر شباهتی با رسم قدیمی و دیرین و البته زیبای خود ندارد، چه تعداد را راهی بیمارستان‌ها خواهد کرد و آیا آثار تلخ این حوادث تا مدت‌ها خاطر خانواده‌ها را آزرده خواهد کرد یا خیر؟

کد خبر 5732852

پست بعدی

شبکه سه قبل از افطار چه پخش می‌کند؟

س مارس 14 , 2023
شبکه سه از پخش برنامه «محفل»؛ با حضور قاریان و حافظان برتر قرآن در شب‌های ماه رمضان، قبل از افطار خبر داد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «محفل» بزرگ‌ترین پروژه قرآنی صداوسیماست که با فضایی نوآورانه تولید شده و در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه سه خواهد […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000