سادگی، شوریدگی، آزادگی

سادگی، شوریدگی، آزادگی کد خبر: 600936 | ۱۴۰۱/۱۲/۱۷ ۱۴:۳۸:۵۲ اعتمادآنلاین |

اردشیر صالح پور در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: یارعلی پورمقدم نمایشنامه نویس، نویسنده، فروتنانه و نجیب در این روزگار شلوغ و پرسوگ رخت بربست و ما را با غم اندوه خود تنها گذاشت. احتمال هر حادثه‌ای می رفت جز مرگ «یارعلی» که او خود بارها مرگ را زندگی کرده بود و مرگ هرگز توان آن را نداشت که با او به مقابله برخیزد. ساده، شوریده و آزاده با طنز همیشگی و نوعی عرفان روستایی و بشری که خاص خود او بود، با همان زبانی که در نوشتن داشت در منظر و نگاه و جلوه های شاعرانگی در عرصه و وضعیتی استثنایی، نگارش و زبانی متفاوت با ابعادی تاریخی و جغرافیایی تا حوالی همین کافه شوکا که آنجا را دختر خود می دانست و شوریده‌وار به جهان و همه تعلقاتش پشت کرده بود و گوشه دنجی دور از هیاهوی جهان پشت پا زده بود. از اسطوره تا حماسه ها و روئینگی‌های اسفندیار، اسفندیاری مغموم که او را به دنیای نمایش و ادبیات دراماتیک در جشنواره طوس پیوند داده بود؛ پس از آن داستان ها و مونولوگ‌های نمایشی‌اش و البته نویسندگی و قصه های کوتاه و جذابش. یارعلی به خوبی زبان کهن و روستایی را دریافته و بر لهجه و تاکیدات زبانی انگشت می‌گذاشت. لحن و ریتم گویش را به داستان می‌کشاند و اغلب در مرزامرز درام و «داستان» گام برمی‌داشت. اصطلاحات قدیم را جان تازه‌ای می‌بخشید و طنز و کنایه های تاریخی در قلم او بیداد می کرد. شخصیت های داستانی و نمایشی او باورپذیر و ساده و صمیمی و مردمی بودند و همچون خود او، زیرکی و هوشیاری او با طنزی چخوف وار لایه های پنهان را آشکار می‌ساخت و بر بستر روایت حرف‌هایش را به ژرفای جان مخاطب می‌نشاند. قلم و سبکی ویژه داشت. او اغلب همراه مردم بود ولی هیچ گاه همرنگ آنان نشد. زخمی که هرگز سلطه‌ شمشیر را نپذیرفت. صفای ایلیاتی بختیاری را داشت و بیرق دار نوین مکتب جنوب و مسجدسلیمان.

پست بعدی

فیلمی که ساختش تا ۲۰ سال دیگر هم تمام نمی‌شود

چ مارس 8 , 2023
مهر نوشت: ریچارد لینک‌لیتر که مدتی است ساخت فیلم «با شادمانی چرخ می‌زنیم» را شروع کرده ظرف ۲۰ سال آن را به پایان می‌برد. فیلمی که ریچارد لینک‌لیتر دارد می‌سازد تا سال ۲۰۴۱ به اتمام نمی‌رسد. این فیلم‌ساز که همیشه پروژه‌های متفاوتی را تجربه کرده فیلم جدیش را ظرف ۲۰ […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000