هشت نکته درباره سقف جدید قیمت سکه در بازار

 هشت نکته درباره سقف جدید قیمت سکه در بازار

فرارو نوشت :سکه امامی همزمان با آخرین معاملات عصر چهارشنبه ۲۶ بهمن روی قله جدیدی ایستاد؛ ۲۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان!

قیمت سکه امامی در یک روز حدود ۸۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد و برای اولین بار پا به کانال ۲۶ میلیون گذاشت. عصر چهارشنبه ۲۶ بهمن قیمت سکه امامی درحالی روی پله ۲۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ایستاد که طلافروش‌ها و صراف‌ها این سکه را به‌شکل تک‌فروشی روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن، در نیمه کانال ۲۵ میلیون می‌فروختند. حالا با جهش سه‌درصدی قیمت سکه که بخشی از آن زیر سر رشد هزار تومانی نرخ دلار آزاد است، شاهد خلق رکورد جدیدی در بازار طلا هستیم.

۱- قیمت سکه امامی چهارشنبه ۲۶ بهمن درحالی روی قله جدیدی ایستاد که از رکورد قبلی آن فقط ۲۴ ساعت می‌گذشت. روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن همزمان با آخرین خرید و فروش‌های بازار طلا، خریداران سکه امامی بابت هر قطعه ۲۵ میلیون و ۵۱۵ هزار تومان پرداخت می‌کردند که این عدد حدود ۴۰۰ هزار تومان نسبت به روز دوشنبه ۲۴ بهمن بیشتر بوده است. برای اینکه تصور بهتری از روند قیمت سکه امامی در این چند روز داشته باشید، بدنیست قیمت آن را از ابتدای هفته خیلی سریع مرور کنیم. سکه امامی یکشنبه ۲۳ بهمن در اولین روز معاملاتی هفته پا به کانال ۲۵ میلیون گذاشت و ۲۵ میلیون و ۶۵ هزار تومان فروخته شد. قیمت سکه امامی دوشنبه به ۲۵ میلیون و ۱۱۷ هزار تومان رسید. سه‌شنبه کارش را روی پله ۲۵ میلیون و ۵۱۵ هزار تومان به پایان رساند و چهارشنبه در کانال ۲۶ میلیون آفتابی شد.

۲- قیمت سکه امامی درمقایسه با اولین روز معاملاتی بازار در سال ۱۴۰۱، ۱۱۰ درصد رشد داشته است. معمولا روز ششم فروردین، اولین روز معاملاتی بازار ارز و طلا در سال جدید به‌حساب می‌آید و نمودار قیمت سکه امامی در روز ششم فروردین امسال، عدد ۱۲ میلیون و ۵۲۳ هزار تومان را نشان می‌دهد. حالا با گذشت ۳۲۷ روز، ۱۳ میلیون و ۷۷۷ هزار تومان به قیمت سکه امامی اضافه شده است. روند بازار طلا و سکه را در سال ۱۴۰۱ طوری بوده که همان عدد ۱۲ میلیون و ۵۲۳ هزار تومان، کمترین قیمت سکه امامی در سال ۱۴۰۱ محسوب می‌شود.

۳- قیمت سکه امامی نسبت به پارسال حدود ۱۱۷ درصد افزایش پیدا کرده است. هر قطعه سکه امامی را روز ۲۶ بهمن پارسال به‌شکل تک‌فروشی ۱۲ میلیون و ۱۴۳ هزار تومان می‌فروختند. حالا بعد از یک سال تابلو صرافی‌ها قیمت سکه امامی را ۱۴ میلیون و ۱۵۷ هزار تومان بیشتر از پارسال نشان می‌دهد که معادل افزایش ۱۱۶.۵ درصدی است. در یک سال قبلی یعنی از روز ۲۶ بهمن پارسال تا ۲۶ بهمن امسال، کمترین قیمت سکه امامی ۱۱ میلیون و ۶۸۴ هزار تومان بوده و این عدد روز اول اسفند ۱۴۰۰ بابت هر قطعه سکه امامی یا همان سکه تمام‌بهار طرح جدید رد و بدل می‌شده است.

۴- قیمت سکه امامی درقیاس با پارسال و اولین روز معاملاتی امسال بیش از ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده، اما چرا راه دوری برویم؟ افزایش قیمت سکه امامی نسبت به همین یک ماه پیش چشمگیر است و شاهد رشد تقریبا ۲۵ درصدی ارزش آن در خرید و فروش‌های بازار نسبت به روز ۲۶ دی‌ماه امسال هستیم. طلافروش‌ها و صراف‌ها بابت فروش هر قطعه سکه امامی در روز ۲۶ دی‌ماه امسال ۲۱ میلیون و ۲۱۷ هزار تومان به‌عبارتی پنح میلیون و ۸۳ هزار تومان کمتر از روز ۲۶ بهمن دریافت می‌کردند. از طرفی قیمت سکه امامی نسبت به یک هفته قبل یعنی چهارشنبه ۱۹ بهمن حدود دو میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

۵- قیمت سکه در بورس الان ۹۰۰ هزار تومان کمتر از بازار آزاد است. روز چهارشنبه ۲۶ بهمن قیمت هر برگ از اوراق تمام‌سکه مرکزی در بورس کالا به ۲۵۴ هزار تومان رسید و به این‌ترتیب قیمت هر قطعه سکه برای خریداران که معادل ۱۰۰ برگ است، ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان محاسبه شد. خریداران اوراق سکه از بورس می‌توانند از زمان خرید و دریافت اوراق نسبت به خریدوفروش آن اقدام کنند. چون شرایط فروش سکه در بورس نشان می‌دهد واگذاری اوراق به غیر امکان‌پذیر است، اما زمان سررسید اوراق سکه شش‌ماهه خواهد بود. همین ماجرای امکان واگذاری به غیر جزو جذابیت‌های خرید اوراق سکه نسبت به اوراق ارزی است و این را هم باید اضافه کنیم که خریداران اوراق ارزی معاف از مالیات هستند.

۶- خرید سکه در بورس درحال حاضر می‌تواند سود ۹۰ میلیونی در یک روز به‌همراه داشته باشد. به‌هر حال فروش اوراق سکه در بورس یکجور ابزار سرمایه‌گذاری است و هر شخص بالای ۱۸ سال می‌تواند تا سقف ۱۰۰ سکه یا در اصل ۱۰ هزار برگه بخرد. به‌این ترتیب هر کسی که کد بورسی دارد و منعی برای معامله نداشته باشد، می‌توانسته روز چهارشنبه ۲۶ بهمن با پرداخت دو میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان، ۱۰ هزار برگه اوراق سکه – معادل ۱۰۰ سکه- دریافت کند. خرید همین تعداد سکه در بازار آزاد روز چهارشنبه دو میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان هزینه داشته است.

۷- قیمت خرید سکه همیشه نسبت به نرخ فروش کمتر است. به‌عنوان مثال طلافروش‌ها و صراف‌ها هر قطعه سکه امامی را عصر چهارشنبه درحالی ۲۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌فروختند که خودشان سکه امامی را ۲۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌خریدند.

۸- سکه امامی این روزها تنها نیست و سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم آن را در ثبت رکوردشکنی‌های پی‌درپی همراهی می‌کند. روز چهارشنبه ۲۶ بهمن نرخ فروش سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نسبت به روز سه‌شنبه ۸۹۵ هزار تومان ارتقا پیدا کرد و برای اولین بار شاهد خرید و فروش آن در کانال ۲۴ میلیون بودیم. یک ماه قبل سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم را به‌شکل تک‌فروشی ۲۰ میلیون و ۱۲۷ هزار تومان می‌فروختنند. اولین روز معاملاتی سال قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۷۳ هزار تومان بود و آن را یک سال قبل یعنی ۲۶ بهمن پارسال ۱۱ میلیون و ۹۲۷ هزار تومان می‌فروختند.

بیشتر بخوانید:

۳۵۲۲۰

پست بعدی

ویدئو| صحنه‌ای مشمئزکننده از غذا خوردن چینی‌ها

پ فوریه 16 , 2023
کد خبر: 597545 | ۱۴۰۱/۱۱/۲۷ ۱۱:۱۰:۰۰ اعتمادآنلاین | خوردن ماهی زنده توسط چینی‌ها در رستوران را می‌بینید. از راه‌اندازی دوباره پلیس توریسم در یزد تا کارتن‌خوا‌ب‌های غیر ایرانی آقای رئیسی! این را یاد بگیر که چینی‌ها استکبارستیز نیستند عکس | ابراهیم رئیسی با چینی‌ها نماز خواند برداشت کیهان از انتقاد […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000