حراج ربع سکه تب بازار را نشانه رفت/ پیش‌بینی فعالان بازار از آینده معاملات چیست؟

حراج ربع سکه تب بازار را نشانه رفت/ پیش‌بینی فعالان بازار از آینده معاملات چیست؟

سرمای هوا بازار ارز را نیز در سردی و رخوت فرو برد.

ایمان ربیعی– در روز برفی هفته، معامله‌گران ارز دست از کار کشیدند تا روشن شود وضعیت بودجه ارائه شده از سوی دولت سیزدهم به مجلس چه ماهیتی دارد از این رو روند معاملات کند شد.
صرافان تاکید کردند دلیل کاهش حجم خرید و فروش از این روست که بازار ارز در صدد همگام کردن خود با لایحه بودجه تدوینی است. بودجه‌ای که افزایشی چهل درصدی را با سقف‌شکنی تجربه کرده است. جزییات ارقام کلی بودجه نشان می‌دهد که بودجه سال آینده از نظر منابع و مصارف در رقم ۵۲۶۱ هزار میلیارد تومان تراز می‌شود که این عدد نسبت به بودجه امسال حدود ۱۵۰۲ هزار میلیارد تومان بزرگ‌تر شده است.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲، گفته است: دولت در بودجه سال آینده نرخ تسعیر ارز را روی عدد ۲۶ هزار تومان گذاشته است و اینکه بیان می‌شود عدد ۲۳ هزار تومان است این عدد برای سال گذشته بود.
گذشته از این سیگنال که سیگنال مهمی برای بازار ارز است، وضعیت پیش رونده تورم نیز بازار را تحت‌تاثیر خود قرار داده است. بسیاری از دارندگان سرمایه‌های خرد و کلان، این روزها ترجیح می‌دهند پس‌انداز خود را تبدیل به طلا و سکه ارز کنند. هر چند گرانی بیش از حد این اقلام سبب شده است قدرت خرید در ابعاد سابق دوره‌های بحران ارزی نباشد اما با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد حباب شکل گرفته در بازار سکه خصوصا در بازار ربع سکه، ناشی از افزایش تقاضاست.

سکه

حباب سکه چقدر است؟

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۲۱ میلیون و صد هزار تومان قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۹ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان است. بهای نیم سکه نیز به ۱۲ میلیون و ۸۰ هزار تومان و بهای ربع سکه به هفت میلیون و نهصد هزار تومان رسیده است. سکه گرمی میز ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است.
بر اساس این گزارش حباب تمام سکه طرح جدید دو میلیون ۹۴۹ هزار تومان، حباب سکه طرح قدیم یک میلیون و ۷۹۳ هزار تومان و حباب نیم سکه سه میلیون تومان است. حباب ربع سکه سه میلیون و ۳۵۹ هزار تومان است.
حباب سکه گرمی دو میلیون و ۲۱۴ هزار تومان گزارش شده است.
بر اساس این گزارش در پی اعلام سیاست جدید دولت در خصوص عرضه ربع سکه در بورس، فشار از روی این بازار برداشته شد. بسیاری از معامله‌گران معتقدند برداشته شدن فشار ناشی از تقاضای بالا برای ربع سکه حتی می‌تواند فشار قیمتی سایر قطعات سکه و همچنین دلار را تا حدی کاهش دهد.

دلار کجا ایستاد؟

قیمت دلار در شراط کنونی در مرز چهل تا چهل و یک هزار تومان است. قیمت دلار امروز حدود دویست تومان گران‌تر از روز گذشته شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار ارز خود را با شرایط عدم احیای برجام و سخت‌تر شد شرایط اقتصادی تطبیق داده و حتی تغییر رییس کل بانک مرکزی نیز نتوانسته است این روند را دستخوش تغییر کند.
تنها اتفاق رخ داده در بازار این است که قیمت ارز در محدوده‌های بالاتر قرار نگرفته و سیاست رفت و برگشتی را پیگیری می‌کند.

۲۲۳۲۲۳

پست بعدی

 گفت و گوی منتشرنشده با مرحوم محمدخان: آیت الله هاشمی در سیاست خارجی با «گنده‌ها» می‌ساخت،مشکل با بقیه هم حل می‌شد او در مسایل زنان، خیلی روشنفکر است

چ ژانویه 11 , 2023
جماران نوشت: مرتضی محمدخان، وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت دوم آیت الله هاشمی گفت: آیت الله خیلی کنجکاو بود تمام بازدیدهایی که می رفتیم سوال می کرد رفته بودن ترکیه با اوزال. قبلاً اوزال مسئول وزارت حمل و نقل بوده و تمام مسائل وزارت آنجا را بلده بعد در […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000