سخنگوی مجمع ایثارگران: مفاهمه در گفتگوی فعالان سیاسی و مقامات برقرار است اما خلاف آن، عمل می‌شود

سخنگوی مجمع ایثارگران: مفاهمه در گفتگوی فعالان سیاسی و مقامات برقرار است اما خلاف آن، عمل می‌شود

صبح ما نوشت :حسین احمدی سخنگوی مجمع ایثارگران گفت: در بدو امر شنیده‌ها حاکی از آن است که مفاهمه در این گفتگوها برقرار بوده و راهکارهایی هم برای جلوگیری از تشدید بحران مطرح شده و مورد پذیرش هم واقع شده اما در عمل، اصلاح‌طلبان، مردم و معترضین پس از این گفتگوها با خلاف آن مواجه شدند. یعنی ما نتیجه را برخلاف آن چیزی که در صحن گفتگوها اتفاق افتاده دیدیم.

  • مشکلات و بحرانی که ما در آن قرار گرفتیم یک‌شبه و دفعتی به وجود نیامده و انتظار اینکه به صورت یک‌شبه و دفعتی هم بخواهد برطرف شود غیرمنطقی است. بنابراین ما راهکارهای برون‌رفت از وضعیت موجود را ابتدا به ساکن باید در قالب رفع بحران ببینیم اما این راهکارها درکل باید در سه دسته کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت طبقه‌بندی شود و با یک صداقت و شفافیتی این مسیر طی شود.
  • وی ادامه داد:مخاطب ما که مردم هستند، باید بتوانند این اعتماد را پیدا کنند. بنابراین ما برای آغاز، راهکارها را به صورت کوتاه‌مدت با آزادی زندانی‌ها، تغییر رفتار و کنش‌هایی که حاکمیت نسبت به این بحران دارد، آزادی رسانه‌ها و فضای مجازی می‌تواند پالس‌های مثبت باشد. ایجاد شرایط گفتگو، آزادی بیان و رسانه‌ به عنوان یکی از ارکان اصلی آزادی قلمداد شود. آزادی بازداشتی‌ها، زندانی‌ها، دانش‌آموزان و دانشجویان، رفع حصر محصورین، متفکرین، از جمله آقایان تاج‌زاده و سعید مدنی که در واقع دغدغه و دلسوزی به بسترهای موجود داشتند که پیش از این با نگاه کارشناسی نسبت به وضع بحرانی، ورود کردند و تحلیل‌هایی داشتند.
  • به تعویق انداختن اجرای احکام صادره توسط مقامات قضائی، تشکیل کمیته حقیقت‌یاب که مورد وثوق طرفین باشد، تعیین تکلیف کشته شدگان حوادث سیستان و بلوچستان و کردستان و غیره، دلجویی از خانواده آسیب‌دیده‌ها، فراهم کردن زمینه قانونی اعتراضات و توجه به اصل ۲۷ قانون اساسی، برخورد جدی با آمرین و عاملین تندرو و پدیده‌های شومی مانند لباس شخصی‌ها، آن‌هایی که تریبون دارند که باعث خشم، دلزدگی و افزایش خشونت شدند، می‌تواند راهکارهای برون رفت از وضعیت موجود در کوتاه مدت باشد. بدیهی است تحقق این رویکرد، وابسته به تغییر کارگزار است که هم از حیث باورمندی و هم از حیث توانایی و دانایی دارای شرایط منطبق باشد.
  • در میان‌مدت هم می‌توان با برگزاری انتخابات آزاد بدون نظارت استصوابی، جذب اعتماد عمومی مردم با بازسازی و نوسازی صندوق‌های رأی،‌ بازسازی و نوسازی شرایط دموکراتیک در برگزاری انتخابات‌ آزاد نیز مواردی است که می‌تواند راهگشا و کارساز باشد.
  • در بلند مدت هم باید بر پایه خواسته‌های مردم بنا شود. یعنی بازگشت به خواست مردم در جهت تقویت جمهوریت باید راهکار اصلی باشد. یعنی بتوانیم قرائت‌های اقتدارگرایانه از قانون اساسی را بزداییم و به سمت ویرایشی از قانون اساسی گام برداریم که مورد اعتماد و متبلور شدن خواست مردم و نسل حاضر باشد. این مواردی است که به نظر می‌رسد که می‌تواند شرایط را به سمت علامت‌های مثبت تغییر داده و با گام‌هایی شفاف به سمت خروج از بحران برداشته شود.
  • روزهای گذشته برخی از سران اصلاح‌طلب با شخصیت‌های نظام دیدار داشتند و یکسری توصیه و راهکارها برای حل بحران موجود ارائه کردند. گفتگو فی‌النفسه بسیار توصیه می‌شود. اصلا کسی نمی‌تواند بگوید اصلاح‌طلب هستم اما از گفتگو گریزانم. اصلاحات و رفع بحران ها بر مبنای همفکری و هم‌مسالگی است و گفتگو می‌تواند سنگ‌بنای آن را پیدا کند. بنابراین ما گفتگو را از جمله گفتگو با حاکمیت مفید می‌دانیم.
  • در این گفتگوها، پاسخگویی هم می‌تواند معنا پیدا کند. اما گفتگو دو وجه دارد؛ یک وجه آن، سطح تاثیرگذاری است یعنی کسی که قائل به گفتگو است و برای گفتگو گام برداشته تاثیرگذاری را در این سطح فراهم کند و وجه دوم سنجش تاثیرپذیری است که آیا گفتگوهایی که انجام شده،‌ تاثیرپذیری در آن می‌بینیم. مثلا حاکمیت طرف گفتگو با اصلاح‌طلبان بوده آیا تاثیرپذیری رخ داده است؟
  • در بدو امر شنیده‌ها حاکی از آن است که مفاهمه در این گفتگوها برقرار بوده و راهکارهایی هم برای جلوگیری از تشدید بحران مطرح شده و مورد پذیرش هم واقع شده است؛ یعنی این مفاهمه ظاهرا توسط کسانی که در این گفتگوها شرکت کردند اذعان شده اما در عمل، اصلاح‌طلبان، مردم و معترضین پس از این گفتگوها با خلاف آن مواجه شدند. یعنی ما نتیجه را برخلاف آن چیزی که در صحن گفتگوها اتفاق افتاده دیدیم.

بیشتر بخوانید :

۲۱۲۲۰

پست بعدی

هشدار روزنامه «اطلاعات» : به مسئولان؛ مردم را دسته بندی نکنید

ش دسامبر 31 , 2022
روزنامه اطلاعات نوشت: مردم را دسته‌بندی نکنیم. همین خودی و غیرخودی کردن مردم ما را به این روز رسانده است روی سخن بیشتر با مقامات و مسئولان و اصحاب قدرت است که بیش از همه باید به فکر یکپارچگی و نزدیک کردن مردم به یکدیگر و پرهیز از تفرقه باشند.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000