ایران یک سرزمین بی‌قرار است

ایران یک سرزمین بی‌قرار است

رئیس ستاد مدیریت بحران در میراث فرهنگی با بیان اینکه ایران سرزمین بی‌قرار است، گفت: در زلزله بم بیشتر کشته‌ها در ساختمان‌های جدید بود.

به گزارش خبرنگار مهر، بیست و هفتمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی در حوزه مدیریت بحران با موضوع «بازخوانی مدیریت بحران زلزله سال ۱۳۸۲ بم» در پژوهشکده سوانح طبیعی برگزار شد.

سید محمد بهشتی، رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و ستاد مدیریت بحران در میراث فرهنگی با بیان اینکه ایران سرزمین بی‌قراری است، گفت: ابتدایی‌ترین رفتار در مواجه با چیزی که ما را تهدید می‌کند، فرار است؛ اما سوال اینجاست که چرا در هر جایی که سیل و زلزله رخ داده مجدداً ساخت و ساز صورت گرفته است.

رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خاطرنشان کرد: در سرزمینی هم‌چون ایران اگر قرار باشد در نقاط خطرناک زندگی نکرد فقط و فقط به شکل کوچ‌روی می‌بایست زندگی کرد.

وی عنوان کرد: این هنر را داشتیم که بیشترین بهره را از این سوانح ببریم. ما متوجه بودیم که بین دو تهدید و بین دو سانحه زندگی می‌کنیم. چیزی برای ما به نام روز مبادا وجود داشت که همواره آماده آن بودیم.

بهشتی با بیان اینکه مشکل ما در مواجهه ما با سوانح، رویکردی است و توجه به این موضوع نداریم که ایران یک سرزمین بی‌قرار است، گفت: متوجه نیستیم که در چه سرزمینی زندگی می‌کنیم و راه حل‌هایی که اتخاذ می‌شود، خسارت‌ها را بیشتر می‌کند.

رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: در زلزله بم بیشتر کشته‌ها در ساختمان‌های جدید بود. اگر تغییر رویکرد دهیم جلوی خیلی از خسارات گرفته خواهد شد. باید به تجربه تاریخی زیست در سرزمین خود اعتماد داشته باشیم؛ چرا که در طول تاریخ همواره این موضوعات وجود داشته است.

پیروز حناچی، معاون وقت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی نیز در این نشست با اشاره به زلزله کوبه ژاپن گفت: این زلزله از مرگبارترین زمین‌لرزه‌ها در این کشور بوده که بیش از شش هزار کشته بر جای گذاشت.

معاون وقت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: پل‌های زیادی منهدم شد و بسیاری از ساختمان‌های بزرگ دچار صدمه شد و این زلزله حدود ۲۰۰ ثانیه ادامه داشت و ۲۵۰ هزار ساختمان تخریب شدند.

وی با بیان اینکه سرانه پلاک‌های مسکونی در بم ۴۰۰ متر مربع بود و بم یک باغ‌شهر منصوب می‌شد، گفت: در روزهای اولیه زمزمه‌های جا به جایی از شهر بم مطرح شد که ما با این ایده مخالفت کردیم.

حناچی خاطرنشان کرد: تا مرحله طراحی خوب پیش رفتیم اما فشار خیلی مضاعفی که برای تسریع در بازسازی مواجه بود و مقاومت نظام مهندسی کرمان در بم و تعویض دولت بود کار را با مشکل مواجه کرد.

معاون وقت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: یک یا دو سال بعد از این اتفاق به بم رفتم و موضوعاتی دیدم که آه از نهادم برآمد. بعدها درخت‌های خیابان یک طرفه بریده شد. یکی دیگر از تجربیات بم، وجود فرودگاه بم امکان کمک‌رسانی به بم را میسر و راحت‌تر کرده بود.

کد خبر 5665905

پست بعدی

توپ، تانک، توییت / نگاهی به صفحه‌ی شخصی علیرضا زاکانی در توییتر

د دسامبر 26 , 2022
وقتی می‌توان درباره‌ی فایل صوتی مهدی طائب، رشته توییت نوشت یا در توییتی هفته‌ی بسیج را گرامی داشت حتما می‌توان از آلودگی هوا هم چیزی گفت و یا در توییتی درباره‌ی ترافیک فلج‌کننده، اندکی توضیح داد و یا از گرفتاری شهروندان در برف، کمی عذرخواهی کرد. خبرآنلاین: آذر گذشته، غوغای […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000