جزییات عهدنامه مالک‌اشتر چیست؟

جزییات عهدنامه مالک‌اشتر چیست؟

کتاب «حکمرانی شایسته» شرح عهدنامه‌ مالک اشتر به قلم استاد محمد سروش محلاتی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این کتاب حاصل ۳۵ نشست‌ شرح نامه ۵۳ نهج‌البلاغه است که طی دوسال (۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶) توسط آیت‌الله محمد سروش محلاتی در بنیاد اندیشه و احسان توحید برگزار شده بود.

عهدنامه‌ی مالک اشتر یا نامه ۵۳ نهج‌البلاغه، تنها مکتوب تایید شده از امیرالمومنین علی(ع) خطاب به مالک اشتر نخعی پس از انتصاب به حکومت مصر است. در این نامه حضرت وظایف، اختیارات و لوازم حکمرانی مطلوب را برای مالک برشمرده است. تاکنون شروح بسیاری بر این نامه نگاشته شده است که نویسنده از بیشتر این آثار در شرح جدید خود استفاده کرده است. مخصوصا از آثار آیت الله منتظری، آیت الله فاضل لنکرانی و علامه محمدتقی جعفری.

نامه ۵۳ نهج‌البلاغه در این کتاب در ۳۰ فصل شرح شده است. ۲۷ فصل از این کتاب ذیل عنوان کلی «دولت» و به ترتیب ذیل به ابعاد مختلف یک حکومت شایسته اشاره کرده است:
دولت افکار عمومی، دولت رحمت، دولت ادب، دولت اکثریت، دولت ستر و عفاف، دولت مشورت، دولت شایستگان، دولت انصاف، دولت فرهنگ، دولت قدرت، دولت دادگر، دولت مدیریت، دولت عمران، دولت خدمت، دولت نظارت، دولت رفاه، دولت مردمی، دولت مسئولیت و معنویت، دولت ارتباطات، دولت بی‌حاشیه، دولت پاسخگو، دولت صلح و ثبات، دولت امنیت، دولت اخلاق، دولت تدبیر، دولت استبداد ستیز و دولت اصول‌گرا.

محمد سروش محلاتی در مراسم رونمایی این کتاب گفت: همه ما نسبت به نهج‌البلاغه شرمنده هستیم، هم در عرصه اندیشه و نظر و هم در عمل و رفتار؛ هم در رفتارهای فردی و هم جمعی و حکومتی؛ هم در اخلاق و سیاست و هم خانواده. معتقدم اگر یک غیرمسلمان این نهج‌البلاغه را بخواند و بعد رفتار ما را به عنوان پیروان امام علی(ع) ببیند، نه تنها فاصله زیاد، بلکه تناقضی جدی میان محتوای آن کتاب و رفتار ما می بیند و امیدوارم این نشستها در فهم و عمل ما را به امیرمومنان نزدیک کند.

کتاب «حکمرانی شایسته» اثر محمد سروش محلاتی در ۵۳۶ صفحه رقعی و با قیمت ۱۸۰هزار تومان توسط انتشارات میراث اهل قلم منتشر شده است.

۵۵۲۴۵

پست بعدی

«جامعه شناسی تاریخی بازتابی» به کتابفروشی ها آمد

س دسامبر 20 , 2022
کتاب جامعه شناسی تاریخی بازتابی اثر آرپاد ساکولچای که با ترجمه زهرا سادات روح الامین توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است اثری است نظری که در آن سعی شده تا نقطه تلاقی دو دیدگاه و نظریه جامعه شناسی تاریخی و نظریه اجتماعی در جامعه شناسی مورد بررسی قرار بگیرد. […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000