رسول اکرم، یگانه‌ساز بوده نه تفرقه‌افکن

رسول اکرم، یگانه‌ساز بوده نه تفرقه‌افکن

احمد سمیعی گیلانی در مراسم تجلیل از مصححان و نسخه‌نگاران پیشکسوت گفت: پیامبر ما، یگانه‌ساز بوده و مردم را به هم نزدیک‌نر کرده؛ چه شده که در جهان امروز، چنین چیزی را فراموش کرده‌ایم.

زهره نیلی: مراسم تجلیل از مصححان و نسخه.نگاران پیش‌کسوت به همت مجمع ذخائر اسلامی و موسسه تاریخ علم و فرهنگ با همکاری بنیاد رودکی، امروز ۲۴ آذرماه در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، سید صادق حسینی اشکوری، ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران گفت: هدف ما از برگزاری این همایش انتقال تجربه پیشکسوتان به نسل جوان و آشنایی آنان با نسخه‌های خطی و اهمیت ان است.
پس از آن علی حیدری یساولی، دبیر علمی همایش بین‌المللی "مخطوطات مشرق زمین" به خواندن قصیده‌ای که سروده و در آن به نام همه کسانی که قرار بود مورد تقدیر و تجلیل قرار بگیرند پرداخت و از محمدعلی موحد، سیدفتح‌الله مجتبایی، مهدی محقق، غلامحسین ابراهیمی دینانی، عبدالله انوار، سید احمد حسینی اشکوری، احمد سمیعی گیلانی، مصطفی مخقق داماد، سیدمحمود مرعشی نجفی. علی اشرف صادقی، علی رواقی و نجفقلی حبیبی اشاره کرد.
باید از همه امکانات خود برای معرفی فرهنگ خود به جوانان استفاده کنیم
محمود شالویی، رئیس هیئت مدیره بنیاد رودکی، یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود. او گفته‌های خود را این‌گونه آغاز کرد: تالار وحدت و مجموعه بنیاد رودکی به خود می‌بالد که میزبان بزرگان نسخه‌نگاری است. امید که بتوانیم این بزرگان و اهمیت کارشان را به نسل جوان معرفی کنیم.
رئیس انجمن مفاخر فرهنگی، یکی از رسالت‌های انجمن نامبرده را بزرگداشت فرزانگان ایران زمین دانست و افزود: ما باید همه همت خود را به کار ببریم و از همه ابزارهای ممکن استفاده کنیم تا پیشکسوتان هنر و فرهنگ خود را به جوانان معرفی کنیم. خوب است که از ظرفیت هنرهایی چون موسیقی و فیلم و داستان برای رسیدن به این منظور بهره ببریم.
"لایعلمون" بر "یعلمون" برتری دارند
سید مصطفی محقق داماد با مصرعی از حافظ اغاز و بیان کرد: کی شعر تر انگیزد، خاطرت که حزین باشد؟ راستش را بخواهید به جهت اتفاقات اخیر و شرایط کنونی، حوصله‌ای برای شرکت در این همایش نداشتم اما به‌خاطر احترامی که برای برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان قایل بودم در این برنامه شرکت کردم.
او با اشاره به پیشینه کتابخانه ایت‌الله مرعشی در قم و کتابخانه مجلس گفت: بزرگان ما برای فرهنگ ایرانی- اسلامی و معرفی و پاسداشت آن، بسیار تلاش کرده‌اند؛اما افسوس که جوانان نه زبان پارسی را می‌شناسند و با شاعران بزرگی چون رودکی و فردوسی و مولانا آشنا هستند نه تمدن و فرهنگ اسلامی را می‌شناسند.
به گفته محقق داماد، امروز زمانه و روزگاری است که "لا یعلمون" ارجح بر "یعلمون" هستند و کسی نیست از خود بپرسد، چرا و چگونه این اتفاق افتاده است.
احترام به علم موجب ادامه آن می‌شود
مهدی محقق، یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. او در گفته‌های کوتاه خود، احترام به علم را یکی از موارد مهم در تمدن و فرهنگ اسلامی دانست و افزود: احترام به علم، موجب ادامه آن می‌شود و جوانان را تشویق می‌کند تا جا پای بزرگان بگذارند.
برخی احکام دینی براساس شرایط جامعه، قابل تغییرند
احمد سمیعی گیلانی با اشاره به این مصرع که "آدمی فربه شود از راه گوش"، سخنان خود را آغاز و بیان کرد: دین محمدی، یگانه‌ساز است نه تفرقه‌افکن. پیامبر ما را رسول می‌نامند چراکه رسالت او، یکی کردن مردم با یکدیگر بوده است. من در تاریخ جهان، کسی را پیشرفته‌تر و ترقی‌خواه‌تر از پیغمبر اسلام نمی‌شناسم.
به گغته پدر ویراستاری نوین ایران، دین مشتمل بر دو بخش است. یک قسمت آن برپایه طبع و سرشت بشر و غیرقابل تغییر است و بخش دیگر بر اساس اوضاع و شرایط موجود، قابل تغییر است. برای مثال حکم روزه در کشورهای نزدیک به قطب، شباهتی به کشورهای خاورمیانه ندارد.
بزرگان فرهنگ بر صدر نمی‌نشینند
سیداحمد حسینی اشکوری هم سخنان خود را با گلایه‌ای آغاز کرد و گفت: در جامعه ما، نه تنها بزرگان علم و ادب قدر نمی‌بینند ‌ بر صدر نمی‌نشینند که از پس هزینه.های زندگی خوذ هم برنمی‌آیند. جوانان اگاه ما هم یا در ایران می‌مانند و به همین سرنوشت مبتلا می‌شوند یا ترک وطن می‌کنند و دانش خود را به جای دیگری می‌برند.
امیدوارم علم اسلامی به دوران طلایی خود برگردد
عبدالله انوار هم یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. او فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی را کم نظیر دانست و افزود: کافی است هندسه اقلیدس یا کتاب "شفا"ی بوعلی سینا را بخوانید تا بدانید ما چه دانشمندان بزرگانی داشته‌ایم که باید به نسل جوان معرفی شوند.
به گفته این نسخه‌شناس برجسته، امید که تمدن اسلامی که بیشترین دانشمندان ان به گفته ابن خلدون ایرانی بوده‌اند به دوران اوج خود برگردد.

کتابخانه ایت الله مرعشی نجفی از حمایت‌های دولتی، بی‌بهره است
سیدمحمود مرعشی نجفی به کتابخانه پدر خود اشاره و بیان کرد: ما کار خود را با دو قفسه آغاز کردیم. حالا ۸۵ هزار جلد کتاب در این مرکز نگهداری می‌شود ‌و ما با ۴۰۰ مرکز فرهنگی در جهان،حتی با کتابخانه آمریکا ارتباط داریم چون به هیچ‌عنوان فعالیت سیاسی نمی‌کنیم.
به گفته وی، کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی، از طرف یونسکو به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کتابخانه جهان شیعه معرفی شده؛ از سوی دیگر،سفیران و گردشگران خارجی بسیاری از این مرکز بازدید می‌کنند اما دولت‌های مختلف، حمایت چندانی از این نهاد عمومی غیردولتی نداشته‌اند.
علی رواقی هم یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. او شاهنامه را بلندترین قصیده قرن چهارم دانست و افزود: فردوسی در شاهنامه به مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی پرداخته؛ حتی پرسش‌هایی را مطرح کرده است.
پس از آن نجفقلی حبیبی با اشاره به "قانون" بوعلی سینا گفت: این اثر مهم بوعلی سینا، پنج قسمت دارد که من در حال حاضر روی کتاب سوم آن که به شرح بیماری‌ها می‌پردازد، کار می‌کنم و مشغول تصحیح آن هستم.
در پایان این مراسم از مصححان و نسخه‌نگاران پیشکسوت تجلیل و تمیز یادبود آنان رونمایی شد. ۵۵۵۵

پست بعدی

کمبود آب تهران را تهدید می‌کند

پ دسامبر 15 , 2022
اعتمادآنلاین| حجم مخازن سدهای پنجگانه تهران در ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱، معادل ۲۸۳ میلیون مترمکعب بوده در حالی که در روز مشابه سال ۱۴۰۰ این عدد معادل ۳۵۹ میلیون مترمکعب ثبت شده است که اختلاف آن ۷۶ میلیون مترمکعب کسری مخزن را نشان می‌دهد. در سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000