از چه زمانی مسلمانان گفتند تورات و انجیل تحریف شده؟

از چه زمانی مسلمانان گفتند تورات و انجیل تحریف شده؟

چندی پیش نشر نی کتابی در حوزه قرآن‌پژوهی معاصر به قلم محمد علی طباطبایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر کرد که در آن تاریخ شکل‌گیری یک اندیشه مورد بررسی قرار گرفته است: تاریخ اندیشه تحریف کتاب آسمانی یهودیت و مسیحیت.

به گزارش خبرآنلاین در قرون جدید باور به محرَّف‌بودن کتب مقدس یهودی مسیحی چنان فراگیر شده که ممکن است صحبت درباره اینکه این باور هم، مثل بسیاری دیگر از باورها و انگاره‌ها، تاریخی پرفراز و نشیب و متفاوت از آنچه امروز می‌شناسیم داشته است، عجیب به نظر برسد. نویسنده در این کتاب نشان می‌دهد که مسلمانان در قرون نخستین درباره این موضوع چگونه می‌اندیشیده‌اند و چطور در گذر زمان و بر اثر تحولات فرهنگی، سیاسی و کلامی خاصی که در قرن سوم هجری در عالم اسلام رخ داد، باورهای اولیه مسلمانان در این زمینه دستخوش تغییر و تحولاتی شد که نهایتاً پس از دو قرن، یعنی در قرن پنجم هجری، این انگاره را به صورتی که ما امروز می‌شناسیم شکل داد.

از چه زمانی مسلمانان گفتند تورات و انجیل تحریف شده؟

کتاب تاریخ تحریف باوری شامل سه بخش به ترتیب با این عناوین است: «تحریف باوری پیش از قرآن»، «تحریف باوری در قرآن» و «تحریف باوری در دوران پساقرآنی». بخش اول شامل دو فصل با این عنوان‌هاست: «تاریخ انگاره تحریف بایبل در دوران پیشاقرآنی: گزارش توصیفی»، و «مسئله تاثیرپذیری قرآن از تحریف باوران پیشین: تحلیل تاریخی».

بخش دوم کتاب نیز شامل سه فصل فصل به ترتیب با این عناوین است: «کشف جایگاه کراسه‌های پیشین در جغرافیای معناشناختی قرآن»، «معناشناسی کتاب در قرآن» و «معناشناسی تحریف در قرآن». در نهایت بخش سوم کتاب نیز سه فصل دارد: «تاریخ انگاره تحریف بایبل در مجادلات مسیحی – اسلامی»، «تحریف باوری در احادیث اسلامی» و «تحریف باوری در تفاسیر متقدم». کتاب مقدمه مفصلی در شرح مفاهیم کلیدی این پژوهش و همچنین رویکرد و روش نویسنده در تحلیل تاریخ و نگاه به حدیث دارد.

۶۵۶۵

پست بعدی

شهادت 4نفر از کارکنان انتظامی «بمپور» سیستان و بلوچستان

ی نوامبر 6 , 2022
اعتمادآنلاین| سرگرد علی رضا صیاد، فرمانده انتظامی بمپور سیستان و بلوچستان از شهادت چهار نفر از کارکنان انتظامی این شهرستان خبر داد. به گزارش ایرنا، بخش هایی از گفت و گوی صیاد را در ادامه می خوانید: *در ایستگاه انتظامی و حفاظت جاده ای محور ایرانشهر – بمپور حادثه‌ای رخ […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000