وجود برخی از احکام در برنامه ششم توسعه اشتباه است

اعتمادآنلاین|

مهرداد بذرپاش رئیس کل دیوان محاسبات کشور در تشریح حضور خود در نشست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: حدود سه ماه گذشته ارزیابی برنامه ششم توسعه را در بیست بخش آن به اتمام رسانده و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کردیم.

​به گزارش فارس، وی افزود:

*در طول سال هر زمان فرصتی باشد در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی حاضر و گزارش‌های مربوط به آن بخش را ارائه می‌کنیم تا مجلس بیش از پیش آمادگی دریافت لایحه برنامه هفتم توسعه را داشته باشد.

*در بخش کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست بیش از 70 حکم وجود دارد که از این تعداد احکام به تفکیک بررسی و میزان تحقق آنها بررسی شد.

*از 70 حکم موجود در حوزه کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در برنامه ششم توسعه، حدود 23 درصد به صورت کامل محقق شده است و ما بقی احکام یا محقق نشده اند و یا اینکه بخشی از آن به تحقق پیوسته است. برخی از احکام که در برنامه ششم توسعه دیده شده از جنس سیاست بوده و حضور آنها در برنامه ششم اشتباه است.

*از دیگر مسائل موجود در خصوص عدم تحقق احکام برنامه ششم توسعه عدم تخصیص منابع کامل بوده است. کشور در سال‌های اخیر دچار مشکلاتی بود و منابع کافی به احکام اختصاص پیدا نکرد.

*در زمینه میزان رعایت ذخایر راهبردی و کالاهای استراتژیک، احکام برنامه ششم توسعه رعایت شده هرچند در برخی از مقاطع سال این میزان کمتر از حد تعیین شده بوده اما وضعیت فعلی مناسب است.

*در زمینه صرفه جویی در مصرف آب نیز احکام برنامه ششم در حالی رعایت نشده‌اند که 90درصد منابع آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و صرفه جویی حداقلی می‌توان ذخیره آبی زیادی برای کشور به همراه داشته باشد اما اقدامات انجام شده کمتر از 1 درصد صرفه جویی در مصرف منابع آبی را به همراه داشته‌اند.

*موضوعات حوزه زهکشی اراضی استان‌های شمال کشور نیز به خوبی اجرا نشده‌اند در حالی که اگر در این استان‌ها شاهد زهکشی مناسب اراضی زراعی بودیم می‌توانستیم نیاز کل کشور به برنج را تامین کنیم.

*دیوان محاسبات گزارش تفریغ قانون بودجه 1400 را چند ماه گذشته تقدیم مجلس کرده و گزارش‌های دو ماهه قانون بودجه سال 1401 و همچنین گزارش ارزیابی برنامه ششم توسعه را تقدیم مجلس می‌کند و امیدواریم برنامه هفتم توسعه کاربردی‌تر، سنجه‌پذیرتر، راهبردی‌تر و اجرایی‌تر باشد و همچنین بودجه سال 1402 نیز به نوعی بتواند بودجه اثر بخش‌تری باشد تا نیازهای کشور در شرایط روز را برطرف کند.

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

پست بعدی

کودک ۴ساله، قربانی نقشه شوم زن کارتن‌خواب

ی اکتبر 16 , 2022
اعتمادآنلاین| زن کارتن‌خواب که متهم است پسربچه چهارساله‌ای را به قتل رسانده و جسدش را در رودخانه انداخته قتل را انکار کرد. به گزارش اعتمادآنلاین، این زن متهم است کودک را از پارک ربوده و با خود به منطقه جاجرود برده و آنجا به قتل رسانده است. هرچند او بعد […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000