چرا بورس نزولی شد؟

اعتمادآنلاین|

اعتراضات مردم در کشور، باعث شده تا بازار سرمایه دچار چالش هایی شود. برخی از کارشناسان معتقدند که این اعتراضات می تواند شرایط را برای بازار نیمه جان سرمایه سخت تر از گذشته کند.

به گزارش ایرنا، وحید شقاقی شهری، کارشناس بازار سرمایه صحبت‌های جالبی درباره بازار سرمایه انجام داده که در ادامه مهم‌ترین بخش‌های آن را می‌خوانید:

*بازار سرمایه یک عقب‌ماندگی را نسبت به چهار بازار سرمایه‌گذاری در طول ۱۰ سال گذشته تجربه کرده است.

*اگر در طول ۱۰ سال گذشته نرخ دلار ۳۰ برابر شده باشد، باید سایر دارایی‌ها هم به دلیل وجود همگرایی بین بازارها به همین میزان رشد کند.

*ماحصل رشد بازار سرمایه در ابتدای سال 99 ریزش شاخص بورس در مردادماه بود که این اتفاق موجی از اعتراضات مردمی و سهامدار خرد که بخش عظیمی از دارایی خود را وارد این بازار کرده بودند و آنها را از دست دادند، آغاز شد.

*زمانی که ساختار بازار سرمایه مشکل دارد و نهادهای داخل بازار سرمایه به درستی فعالیت نمی‌کنند، نمی‌توان با دستور و ابلاغیه آن را برطرف کرد.

*نهادهایی در بازار سرمایه وجود دارند که اگر این نهادها به درستی کار نکنند حال بازار سرمایه خوش نمی‌شود، نهاد ناظر، نهادهای مبارزه کننده با دستکاری بازار، نهادهای تثبیت کننده و حمایت‌کننده از بازار از جمله آنها هستند.

*بازار سرمایه هنوز از لحاظ نهادها دارای مشکل است و در این زمینه مذاکراتی را با وزیر اقتصاد داشتیم که بر این اساس وزیر در حال تلاش برای اصلاح نهادها است.

*روند کلیت بازار نزولی بود و با توجه به عدم ایجاد نهادهای لازم در بازار و نیز اعتمادهای از دست رفته نسبت به این بازار، بازگشت بورس به مسیر اصلی خود زمان بر است.

*شاخص تا کانال یک میلیون و ۵۵۰ رشد کرد، اما دوباره کاهشی شد و در یک ماه اخیر هم روند نزولی داشت.

*جو حاکم بر کشور مزید بر علت شد و روند نزول را تشدید کرد، هرگونه تشدید نااطمینانی‌ها باعث اثر منفی در رفتارها بازیگران و نیز روند بازار خواهد شد.

*این نااطمینانی می‌تواند نشأت گرفته از بحث برجام یا اتفاقات اخیر ایجاد شده در سطح کشور باشد.

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

پست بعدی

پسر ایرج قادری فیلم می‌سازد

س اکتبر 11 , 2022
اعتمادآنلاین| ژوبین قادری که پیشتر فیلم سینمایی پارادوکس را ساخته اما هنوز اکران نشده، با اشاره به این که فیلم هم اینک در مرحله پیش تولید خود قرار دارد، اظهار کرد: غارت، داستان بسیار خوبی دارد که من را جذب کرد. با توجه به این که تامین سرمایه فیلمسازی بر […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000