پیشنهاد اسم برند شرکت + راهنمای انتخاب اسم برند با رعایت اصول 5 گانه

اعتمادآنلاین|

شاید اگر از یک فرد عادی در جامعه بپرسید، اولین قدم برای داشتن یک شرکت چیست، به احتمال زیاد پاسخ او، پیشنهاد اسم برند برای یک شرکت و انتخاب آن است. انتخاب نام برند به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات و تصمیمات شما به عنوان مدیر و موسس یک نام تجاری محسوب می‌شود. نام برند و لوگو به عنوان هویت یک کسب و کار در نظر گرفته می‌شوند و در واقع اولین آیتم‌هایی هستند که در اولین نگاه توجه مخاطب را به خود جلب می‌کنند.

نام برند شما باید به صورت هوشمندانه و اصولی انتخاب شود تا پس از مدتی به یک نام ماندگار تبدیل شده و هیچگاه از ذهن افراد پاک نشود. نام‌هایی مانند تسلا، ایسوز، پوما یا استارباکس از جمله نام‌های تجاری زیبا و ماندگاری در عرصه‌های مختلف هستند، که هر شخص با شنیدن این اسامی به سرعت به یاد محصولات، خدمات و یا حوزه ­های فعالیتی آن­ها خواهد افتاد.

اما راز محبوبیت و ماندگاری این نام‌ها چیست؟ چگونه می‌توانیم برای برند و کسب و کار خود یک اسم مناسب انتخاب کنیم؟ برای انتخاب اسم برند باید به برخی فاکتورهای مهم توجه داشته باشید تا با در نظر گرفتن آن‌ها بتوانید نامی جذاب و خاص برای برند خود انتخاب کنید. نحوه تبلیغ این اسامی و موارد دیگر را در ادامه به شما توضیح می­دهیم. پس برای انتخاب بهترین نام برای برند خودتان با ما همراه باشید.

چرا انتخاب اسم برند از اهمیت بالایی برخوردار است؟

پیشنهاد اسم برند و انتخاب اسم برند یکی از مهم‌ترین اقدامات کسب و کارها در جهت معرفی حوزه فعالیت خود به مخاطبان است. نام برند در واقع شناسنامه و هویت آن محسوب می‌شود. به همین دلیل باید نامی معنادار، ساده و خاص باشد تا به راحتی در ذهن افراد ثبت شود. انتخاب نام مناسب، تاثیر مستقیمی بر موفقیت یک کسب و کار دارد زیرا اگر طیف گسترده‌ای از مردم نتوانند با نام یک برند ارتباط برقرار کنند، احتمالا به مشتریان آن تبدیل نخواهند شد. به طور کلی اگر نام یک برند آنقدر جذاب و خاص نباشد تا مخاطب در نگاه اول مجذوب آن شود، به نامی ماندگار تبدیل نمی‌شود و پس از مدت کوتاهی نیز از یاد خواهد رفت.

بنابراین انتخاب نام مناسب برای برند، ارزش و اعتبار خاصی به کسب و کار مورد نظر می‌بخشد و مخاطب را ترغیب می‌کند تا برای یک بار هم که شده محصولات و خدمات آن را امتحان کند.

brand name

راهنمای انتخاب نام برند

قدم اول) هویت بنیادین برند خود را تعریف کنید.

یکی از اصول انتخاب نام برند، این است که از قبل باید بدانید «شما چه شرکتی هستید و قصد دارید به چه چیزی تبدیل بشوید؟». پاسخ این سؤال همان چیزی است که به آن «هویت بنیادین برند» می‌گوییم. اصول انتخاب نام برند به نحوی که موجب ماندگاری هویت برند شود، بر پایه سه سوال مهم است:

  • چشم‌انداز: چه آینده‌ای را برای برند خود ترسیم کرده‌اید؟
  • مأموریت: فلسفه وجودی شرکت شما چیست؟
  • ارزش‌ها: شرکت شما بر چه ارزش‌هایی استوار است؟

این سه سوال تمام اهداف شرکت شما را به تصویر می‌کشند و همچنین هر کاری که قصد انجام آن را دارید را تحت تأثیر قرار می‌دهند، از جمله راهنمای انتخاب نام برند. هنگامی که به هویت بنیادین برندتان پی بردید، نوبت این است که رقبا را تجزیه‌ و تحلیل کرده و بشناسید.

قدم دوم) طوفان فکری راه بیندازید!

این قسمت جالب‌ترین یا متفاوت‌ترین بخش برای خلق اسامی خاص برای برند است. این بخش فرآیند انتخاب اسم برند نام دارد. تمام دوستان و شرکا خلاق خود را که فکر می‌کنید می‌توانند به شما کمک کنند را به یک عصرانه دل‌انگیز دعوت کنید و از منابع فکری آن‌ها نهایت استفاده را ببرید! برای رسیدن سریع‌تر به یک اسم نیاز به ایجاد چارچوب­هایی است که باعث سریع­تر به نتیجه رسیدن می‌شوند. همچنین تعداد پیشنهاد اسم برند کمتر شده و همزمان به هدف نزدیک‌تر و خلاقانه‌تر می شوند. شاید متوجه شده باشید که سایت پیشنهاد اسم برند زیادی وجود دارد اما اصولا اتحاد افرادی که در شرکت مربوطه کار می‌کنند برای پیشنهاد اسم برند و در نهایت انتخاب نام برند مناسب­تر و زیبا­تر است.

دسته‌بندی‌ انتخاب نام برند در جلسه طوفان فکری

اسم اشخاص: به عنوان مثال اسم بنیان‌گذاران یا اشخاص تاریخی می تواند باعث پیوند این شرکت به آن افرادی که از نگاه مردم افراد مهم و تاثیرگذار هستند، شود و خود یک پیش زمینه مناسب برای برند مورد نظر باشد. مانند شرکت «تِسلا موتورز» که داستان اسرار آمیز زندگی دانشمند بزرگی همچون «نیکولا تسلا» را به محصولات خود گره زد و با این کار هم از شهرت جهانی او استفاده کرد و هم در اذهان عمومی خود را به‌عنوان برندی پیشرو و نوآور معرفی کرد.

در انتخاب بعضی از اسم ها مانند «کنتاکی» که تحت سلطه و مالکیت معنوی افراد است نیاز به اجاره یا خرید حق اسم آن برند است. این یکی از قوانین انتخاب اسم برند در ایران می‌باشد.

  • اسم‌های توصیفی: شما می‌توانید بر اساس کاری که انجام می‌دهید یک اسم برند انتخاب کنید. به شکلی که شغل شما را توصیف کند. برای مثال «جنرال موتورز»، «شیرآوران».
  • اسم‌های ساختگی: یک اسم من ‌درآوردی که تا قبل این وجود نداشته باشد، مثل دیجیاتو، روزیاتو
  • اسم مکان‌ها: نام برند می‌تواند استعاره‌ای از یک مکان خاص باشد؛ مثل «آب معدنی دماوند» یا «لبنیات هراز» که به محل قرار گیری و تهیه محصولاتشان در اسم برند خود اشاره کرده‌اند.
  • اسم‌های استعاره‌ای: اسامی که به یک داستان، شخص، اسطوره‌های باستانی یا مکان‌های خاصی اشاره می‌کنند. به‌طور مثال انتخاب اسم برند نایک بر اساس نام یکی از خدایان یونان باستان که نماد پیروزی بوده، انجام شده است. دو اسم برند ایرانی نیز به همین شکل انتخاب شده‌اند: بیمارستان فارابی و شکلات مِرداس (از شخصیت‌های شاهنامه). برای انتخاب اسم‌های استعاره‌ای و اسامی خلاقانه برای برندها، باید حتما توجه داشته باشید که تلفظ این اسم‌ها راحت و همچنین به خدمات برند مرتبط باشند.
  • اسم‌های اختصاری: هر چند اسامی مخفف و انتخاب آن­ها در کل گزینه مناسبی برای پیشنهاد اسم برند نیستند، اما اگر دوست دارید از اسامی اختصاری هم می‌توانید استفاده کنید به شرطی که ترکیب جالبی و قابل فهمی داشته باشند و موجب سردرگمی یا سوتفاهم افراد نشوند. مثلاً شرکت کامپیوتری HP که مخفف اسم بنیان‌گذاران آن است، در ابتدا قصد داشتند نام PH را برای خود انتخاب کنند اما چون این نام به‌ عنوان یک کمیت شیمیایی معروف بود، مجبور شدند ترکیب را بر عکس کرده و HP را به‌عنوان اسم برند خود انتخاب کنند. نمونه اسم برند ایرانی با اسامی اختصاری: شرکت اِتکا (اداره تدارکات کارمندان ارتش)، شرکت مَپنا (مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران).

پیشنهاد اسم برند ساختمانی، پیشنهاد اسم برند لباس، پیشنهاد اسم برند چرم، پیشنهاد اسم برند مواد غذایی و پیشنهاد اسم برند خارجی یا مواردی از این دست را می­توان با نوع کارکردی که شرکت ارائه می دهد، انتخاب کرد و از انواع اسامی اختصاری، استعاره‌ای، ساختگی، توصیفی، اسم مکان و اسم اشخاص در آن‌ها بکار برد.

brand name (4)

قدم سوم) اسم‌های انتخابی را با دقت بررسی کنید.

از میان آن 10-15 پیشنهاد اسم برند مرحله قبل باید در آخر تعدادی اسم منتخب باقی بمانند. احتمالاً این قسمت ناامید کننده‌ترین بخش انتخاب اسم برند باشد، چون بسیاری از اسامی که دوست دارید ممکن است از قبل رزرو شده باشند و یا با پس از سرچ متوجه معانی متفاوت آن‌ها در زبان‌های دیگر شوید و آن‌ها را حذف کنید. برای چک کردن رزرو بودن یا نبودن اسامی، باید به سایت ثبت علائم تجاری مراجعه کرده و بررسی کنید که کدام یک از این نام‌های تجاری در دسترس هستند. احتمالاً بیش از نیمی از آن‌ها از قبل اِشغال شده باشند.

حتی اگر تمامی اسامی انتخابی شما از قبل رزرو شدند، ناامید نشوید! ممکن است انتخاب اسم برند یک فرآیند طولانی و سخت باشد، اما قطعاً ارزشش را دارد؛ چون شما قرار است برای سالیان دراز تمام زمان و پول خود را برای برند کردن این اسم هزینه کنید.

قدم چهارم) تست کنید، تست کنید، تست کنید

اکنون که تمام قوانین و موانع قانونی را طی مراحل تکمیلی پیشنهاد اسم برند پشت سر گذاشتید، به مهم‌ترین مرحله یعنی تست اسم برند می‌رسیم! برای این کار می‌توانیم نظر مشتری را درباره اسم برند و اینکه چه معنی را برایشان تداعی می‌کند، بپرسید. ابتدا می‌توانید با استفاده از ابزارهای نظرسنجی آنلاین مانند ارسال ایمیل‌‌های انبوه از آن‌ها بخواهید راجع به اسم برند جدیدتان نظر بدهند. خوبی این روش (ارسال انبوه ایمیل) کم‌هزینه بودن آن است.

در آخر هر اسمی که بازخورد بهتری داشت را به‌عنوان اسم برند خود انتخاب کنید. احتمالاً از اینکه مردم با کدام ‌یک از اسم‌ها رابطه‌ی بهتری برقرار کردند، غافلگیر خواهید شد، چون معمولاً رفتار مردم با انتظارات شخصی ما تفاوت دارد.

قدم پنجم) ثبت برند به صورت قانونی

تبریک میگویم! بالاخره می‎توانید با خیال راحت اسم برندتان را توسط قانون ثبت برند، ثبت کنید، برای این کار می‌توانید از طریق سایت مرکز مالکیت فکری، مطابق محصول یا خدمات خود اظهارنامه مربوطه را تکمیل کرده و مدارک مورد نیاز را ارسال کنید. برای این کار نیازی به داشتن لوگو نیست، اما بهتر است کم‌ کم به فکر استخدام یک طراح حرفه‌ای باشید. پیشنهاد می‌کنیم به محض انتخاب اسم برند، دامنه‌ اینترنتی مورد نظرتان بخرید و آیدی شبکه‌های اجتماعی مرتبط خودتان را ایجاد کنید، حتی در صورتی که اکنون قصد راه‌ اندازی کسب‌ و کارتان را ندارید، انجام این کار را به شما توصیه می‌کنیم. زیرا احتمال اینکه دامنه و آیدی موردنظرتان توسط فرد دیگری اِشغال شود، بسیار زیاد است.

بنابراین خلاصه قدم­های بالا را می توانید در پایین مشاهده کنید:

  • ساده باشد تا به راحتی به خاطر سپرده شود.
  • با حوزه فعالیت و شخصیت برند شما تناسب داشته باشد.
  • معنا و مفهوم داشته باشد.
  • توجه مخاطب را به خود جلب کند.
  • احساس مثبتی در مخاطب به وجود آورد.
  • منحصر به فرد باشد تا از رقبای خود متمایز شود.
  • در شبکه‌های اجتماعی قابل اشتراک گذاری باشد.
  • از نام‌ برندهای مشابه کپی برداری نشده باشد.

بنابراین در هنگام انتخاب اسم باید تمامی این فاکتورها را به همراه فاکتورهای دیگر در نظر داشته باشید. نامی که اکثر این ویژگی‌ها و مشخصات را دارا باشد، قطعا به نامی ماندگار تبدیل می‌شود و معرف بسیار خوبی برای کسب و کار شما خواهد شد. شاید در نگاه اول، انتخاب نامی که دارای این مشخصات باشد کمی دشوار و یا حتی غیر ممکن به نظر برسد. در صورتی که چنین نیست و بسیاری از شرکت‌ها و مشاغل موفق دنیا در فرآیند انتخاب اسم برند خود اکثر این فاکتورها را رعایت کرده‌اند. یکی از فاکتور­های مهم برای انتخاب اسم برند آینده‌ساز بودن آن اسم است. تفکر خود را فراتر از مرزهای جغرافیایی و وضعیت امروز خود ببرید، در واقع یعنی نیم نگاهی هم به چشم ‌انداز آینده خود داشته باشید.

ممکن است که امروز حوزه فعالیت شما در حد یک استان و نهایتاً شهرهای اطراف باشد ولی از کجا می‌دانید که در آینده فعالیت خود را به کشورهای همسایه یا حتی قاره‌های دیگر گسترش نمی‌دهید؟ حتی شما باید به معنی اسم برند خود در فرهنگ‌های بازار هدف نیز فکر کنید، شاید داستان آب معدنی شرکت «اَلَموت» (به معنای آشیانه عقاب و نام منطقه‌ای در قزوین) را شنیده باشید که وقتی به کشورهای عربی صادر شد فقط به دلیل معنای این نام تجاری در زبان عربی (اَلْمَوت= مرگ) با واکنش منفی مشتریان رو‌به‌رو شد. از دیگر فاکتور­هایی که می توانیم نام ببریم، این است که اسم برند باید منحصر به‌ فرد، به یادماندنی و از سایر رقبای شما متمایز باشد. فکر نکنید اگر اسمی نزدیک به یک نام تجاری مشهور انتخاب کنید، زرنگی کرده‌اید.

مخصوصاً اگر یک شرکت تازه تأسیس هستید هیچگاه از اسم‌های مشابه برندهای بزرگ استفاده نکنید، چون این باعث می‌شود که شما یک شرکت فیک و کپی ‌شده به نظر برسید.

در ضمن این شرکت‌ها وکلای درجه یک و تیم حقوقی قدرتمندی دارند که حاضرند برای محافظت از اسم برند خود میلیون‌ها تومان هزینه کنند و کارتان را در دادگاه یکسره کنند! نکته‌ای که در انتخاب اسم برند به زبان فارسی وجود دارد این است که بعضی از کلمات چند نگارش متفاوت دارند که ممکن است همین مسئله باعث سردرگمی مشتریان بشود، مثلاً کلماتی مثل (عاج-آج، راضی-رازی) بنابراین سعی کنید اسمی انتخاب کنید که تنها یک نوشتار ثابت داشته باشد.

سخن پایانی

با داشتن یک برنامه مشخص و هدفی پرانگیزه، قطعا مراحل ثبت برند تحقق می‌یابند. در این مقاله سعی کردیم با ارائه اطلاعاتی برای اسامی برندهای مختلف، دید متفاوتی از نحوه انتخاب و پیشنهاد اسم برند به شما بدهیم، امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

پست بعدی

برنامه دوره‌های آزاد آموزشی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه

ش اکتبر 1 , 2022
ثبت‌نام کلاس‌های آموزش آزاد مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، با شروع سال تحصیلی جدید، آغاز شد.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000