سناریوهای صحنه سیاسی عراق بعد از مراسم اربعین/ رأی دادگاه فدرال چه تاثیری بر اوضاع سیاسی عراق خواهد گذاشت؟- بخش سوم و پایانی

اعتمادآنلاین|

سید عماد حسینی- فرا رسیدن مراسم اربعین به نوعی نجات‌بخش صحنه سیاسی عراق از فروپاشی بود تا تمامی طرف‌های متخاصم در این صحنه به ناگاه حاضر به پذیرش آتش‌بسی فوری شوند و دست‌کم تا پایان این مراسم خبری از درگیری‌های شدید و علنی نباشد.

در این بین تلاش می‌کنیم به چند سناریو پیش‌بینی‌شده برای دوره بعد از پایان مراسم اربعین بپردازیم:

رأی دادگاه فدرال عراق چه تاثیری بر روند اوضاع این کشور خواهد گذاشت

در بحبوحه برگزاری مراسم اربعین، دادگاه فدرال عراق رأی به عدم صلاحیت خویش در انحلال پارلمان این کشور داد تا ضربه دیگری به برنامه‌های مقتدی صدر برای به کرسی نشاندن خواسته‌های خود وارد کند.

دادگاهی که پیش از این رأی به صحت انتخابات داده بود و باعث شده بود مقتدی صدر برای چند صباحی رهبری فراکسیون اکثریت را در مجلس عراق در دست گیرد، این بار رأی به رد درخواست مقتدی صدر مبنی بر انحلال همان مجلس داد، مجلسی که به گفته برخی از تحلیلگران با استعفای دسته‌جمعی نمایندگان جریان صدر در سینی نقره‌ای در اختیار رقبا قرار گرفت.

به زعم کارشناسان، رأی دادگاه فدرال عراق هرچه بود یا هرچه باشد، نمی‌تواند به بحران سیاسی حاکم بر عراق پایان دهد، زیرا اصولاً این مشکل برخلاف آنچه سعی می‌شود نشان داده شود، نه جنبه حقوقی دارد و نه شاید حتی جنبه سیاسی داشته باشد، بلکه ریشه در ساختار اجتماعی عراق و نحوه تعامل عشیره‌ای با اختلافات دارد که گه‌گاه بدون هیچ دلیلی این کینه و عداوت‌ها سالیان متمادی ادامه پیدا می‌کند و جز به همان روش ریش‌سفیدی و عشیره‌ای حل‌وفصل پیدا نمی‌کند؛ گرچه در این میان این پرسش هم پیش می‌آید که آیا دو طرف به ویژه مقتدی صدر حاضر به پذیرش چنین حکمیتی برای پایان بحران عراق هستند یا بحران‌آفرینی را تا آخر ادامه خواهند داد.

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

پست بعدی

طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به کجا رسید؟

س سپتامبر 20 , 2022
اعتمادآنلاین| یکشنبه هفته گذشته سخنگوی‌کمیسیون عمران مجلس با اشاره به ارسال طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به هیئت رئیسه مجلس گفته بود:‌ این طرح در حال طی کردن مراحل قانونی طبق آیین‌نامه داخلی مجلس است و هنوز به کمسیون عمران به عنوان کمسیون تخصصی ارجاع نشده است. به گزارش […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000