سناریوهای صحنه سیاسی عراق بعد از مراسم اربعین/ حیدر العبادی منجی عراق خواهد شد؟- بخش دوم

اعتمادآنلاین|

سید عماد حسینی- مراسم اربعین به نوعی نجات‌بخش صحنه سیاسی عراق از فروپاشی بود تا تمامی طرف‌های متخاصم در این صحنه به ناگاه حاضر به پذیرش آتش‌بسی فوری شوند و دست‌کم تا پایان این مراسم خبری از درگیری‌های شدید و علنی نباشد.

در این بین تلاش می‌کنیم به چند سناریو پیش‌بینی‌شده برای دوره بعد از پایان مراسم اربعین بپردازیم:

آیا عبادی منجی عراق خواهد شد؟

روزگاری نه‌چندان دور، وقتی بخش‌های زیادی از خاک عراق به تسخیر داعش درآمد، نوری‌المالکی مجبور شد از قدرت کناره‌گیری کند تا یک شخصیت دیگر از حزب‌الدعوه عراق قدرت را در این کشور در دست گیرد.

حیدرالعبادی توانست با کمک جمهوری اسلامی ایران و مشاوره‌های حاج قاسم سلیمانی و با مدد گرفتن از نیروهای حشدالشعبی، مناطق ازدست‌رفته عراق را مجدداً تحت حاکمیت خود قرار دهد، به همین خاطر او ائتلاف تحت رهبری‌اش را ائتلاف نصر (یعنی پیروزی) نام گذاشته است، تا همه یا در خوش‌بینانه‌‌ترین حالت بخشی از موفقیت در شکست داعش را به حساب خود ریخته باشد.

با وجود این، ائتلاف او نیز همانند بسیاری دیگر از ائتلاف‌ها بعد از اعلام نتایج انتخابات اکتبر ۲۰۲۱ در دسته ناکام‌ها قرار گرفت، گرچه او نیز همانند دیگر شخصیت‌های مهم و شاخص عراقی بر تقلب در شمارش آرا و انتخابات تاکید داشته و دست‌آخر نیز امروز در چارچوب ائتلاف چارچوب هماهنگی توانسته بخشی از آب رفته را به جوی ائتلاف خود بازگرداند.

به اعتقاد برخی از کارشناسان عراقی، حیدرالعبادی که تا حدودی از گزند حملات رسانه‌ای جریان مقتدی صدر در امان مانده است، قصد دارد بعد از اعلام دادگاه فدرال عراق مبنی بر نداشتن صلاحیت انحلال مجلس عراق، در صدد طرح ابتکار عملی برآید که او را دوباره به صدر صحنه سیاسی عراق حداقل در بخش رسانه‌ای بازگرداند.

طبق این ابتکار عمل قرار است مجلس نمایندگان عراق با تشکیل جلسه‌ای با اکثریت مطلق آرا رأی به انحلال خود دهد تا ظرف ۶۰ روز انتخابات جدیدی برگزار شود.

او که می‌کوشد بار دیگر خود را در کسوت منجی عراق وارد صحنه کند، امروز نیازمند موافقت نخست‌وزیر یا رئیس‌جمهور عراق است تا این مهم به انجام برسد، اما مشکل اینجاست که نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور عراق متعلق به دوره قبلی هستند و مجلس عراق هنوز بر سر این دو پست به توافق و اجماع نرسیده است.

هنوز مشخص نیست آیا حیدرالعبادی خواهد توانست این مهم را محقق سازد یا نه، با این حال برخی از صاحب‌نظران عراقی معتقدند طرح ابتکار عمل و تلاش برای حل بحران بهتر از بی‌تفاوت ماندن است.

آیا این خبر مفید بود؟ 1 0

نتیجه بر اساس 1 رای موافق و 0 رای مخالف

پست بعدی

چه اتفاقی باعث ناراحتی کارلوس کی‌روش شد؟

د سپتامبر 19 , 2022
اعتمادآنلاین| احمد نوراللهی به خاطر صادر نشدن ویزای اتریش نتوانست همراه با سایر ملی‌پوشان راهی این اردوی مهم شود و همین مسأله ناراحتی کارلوس کی‌روش را در پی داشت چون می‌خواهد از تمام نیروهایش آنجا استفاده کند. به گزارش خبرورزشی، البته به موازات این ماجرا شایعه شده بود که شاید […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000