رقابت لامبورگینی با پراید در ماراتن کنکور

اعتمادآنلاین|

معین الدین سعیدی در مورد ورود پزشکان هندی و پاکستانی به کشور گفت: مهاجرت کادر سلامت به خارج از کشور شدت گرفته است، در حال حاضر کشورهای حاشیه خلیج فارس با تبلیغات گسترده و مشوق‌های مالی اقدام به جذب کادر درمانی کشور ما کرده اند.

به گزارش خانه ملت، مهم ترین بخش های این گفت و گو را در ادامه می خوایند:

*زمانی که به مسائل رفاهی کادر درمانی توجه نشود و طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کرسی‌های پزشکی رشد قابل ملاحظه‌ای نداشته باشد و از همه مهمتر سهمیه رشته پزشکی برای مناطق محروم سیر نزولی را طی کند شاهد حضور پزشکان بنگلادشی، هندی و پاکستانی در کشور خواهیم بود.

*کمبود نیروی پزشکی شرایط را بگونه‌ای رقم می‌زند که شاهد حضور پزشکان خارجی خواهیم بود، پزشکان خارجی که در دهه ۶۰؛ ایران محل جولان بسیاری از آنها شده بود. زمانی که پزشک داخلی نتواند پاسخگوی نیاز داخل باشد مجبور به جذب و واردات آنها از خارج هستیم، بعضا در برخی از موارد دیده شده پزشکان سوری هم در کشور حضور دارند.

معین الدین سعیدی

* در سیستان و بلوچستان تعدادی پزشک پاکستانی مشغول طبابت به صورت غیررسمی هستند و این شروع نقطه آغاز تمام بی مهری‌های شکل گرفته به کادر درمانی است که در کشور خود نتوانسته اند خدمت کنند و با مهاجرت میدان را به پزشکان خارجی دادند، البته وجود پزشکان خارجی هم به عنوان یک ضرورت به ویژه در مناطق مرزی همچون حوزه انتخابیه بنده محسوب می‌شود، در حال حاضر تعداد آنها از حد مجاز عبور نکرده که نگرانی ایجاد کند؛ اما باید در نظر داشته باشیم بسیاری از مراکز جامع سلامت ما به دلیل کمبود پزشک بلاءاستفاده باقی مانده است.

*خروج نخبگان به ویژه کادر درمانی و پزشکان نه تنها در سطح ملی عواقب گسترده‌ای دارد، بلکه در سطح جهانی هم بسیاری از افکار عمومی را به سمت خود جلب می‌کند که کشور ما به لحاظ حفاظت از نخبگان نتوانسته به درستی عمل کند و عملا مرکز تولید نخبه برای سایر کشورها شده‌ایم، هر بار آمارهای تکان دهنده‌ای از خروج کادر درمانی منتشر و بعد از چند روز ابراز تاسف شاهد خروج تعداد دیگری از نخبگان کشوری هستیم.

* سرمایه‌های انسانی مهمترین سرمایه‌ هر کشوری محسوب می‌شوند، طی سال‌های اخیر این شعار که"ثروت اصلی هر کشوری نیروی انسانی آن جامعه است" را بارها عنوان کرده‌ایم اما در عمل بستر لازم برای حفظ و نگهداشت آنها صورت نگرفته است.

*کمبود نیروی متخصص درمانی بی تردید سلامت کشور را دچار چالش جدی خواهد کرد، اگر تدبیری در این راستا صورت نگیرد، مهاجرت نخبگان، ژن‌های نخبه، فرار مغزها و هر عنوانی که به آن اطلاق می‌کنید کشور را به سمت عقب ماندگی سوق خواهد داد. مهاجرت نخبگان پزشکی، به شدت سلامت کشور را به مخاطره می‌اندازد و با ادامه این روند شاهد روزی خواهیم بود که بسیاری از مراکز درمانی ما فاقد کادر درمانی می‌شوند.

*بارها از وزیر بهداشت در مورد توزیع ناعادلانه منابع سوالاتی به صورت کتبی و شفاهی مطرح کرده‌ام؛ یکی از ناعدالتی‌ها در مناطق کم برخوردار به ویژه در سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های پزشکی در کنکور است، رقابت داوطلبی از مناطق محروم دشتیاری، پیرسهراب، کنارک و… در آوردگاه کنکور با متقاضیان مرکز نشین پایتخت که با بهترین امکانات در ماراتن آزمون پزشکی شرکت می‌کنند؛ این رقابت مصادف شدن لامبورگینی با پراید در پیست اتومبیلرانی است. بی‌تردید پایتخت نشینان وضعیت و شرایط مطلوب تری برای قبولی در رشته پزشکی دارند و نتیجه آن خالی شدن مناطق کم برخوردار از پزشک خواهد بود.

*امروز برخلاف شعار عدالت بهداشتی که در دولت‌ها مختلف داده شد عملا شاهد این اتفاق نبودیم، مسلما در چنین شرایطی مناطق محروم اولین مناطقی هستند که دچار کمبود کادر سلامت می‌شوند و این اتفاق را به عینه در حوزه سیستان و بلوچستان شاهد هستیم.

*حفظ سرمایه‌های انسانی فارغ از هزینه ریالی یا دلاری به واسطه فرصت سوزی تاریخی است که قابل شمارش با دلار، پوند و قیمت گذاری مادی نیست؛ ورود پزشکان از کشورهایی نظیر بنگلادش، پاکستان و نظایر آن که سطح درآمدی بالایی را درخواست نمی‌کنند، جای نگرانی بابت حقوق ندارد، بلکه خروج نخبه ایرانی است که در سایه بی مهری ضربات سنگینی به کشور وارد می‌کند؛ باید تدبیر جدی برای حفظ آنها در نظر گرفته است.

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

پست بعدی

گفت و گوی تلفنی رئیسی با خانواده مهسا امینی

ی سپتامبر 18 , 2022
Error loading HTML

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000